As a result of mass society and consumer culture, the dominance of visual culture in the media is increasing. Visual symbols and photographs accompanying the news are more prominent than the source and context of the news and they replace reality as indicators that build the social memory of the events. The fact that photographs served regarding events that are highly impressive in the society become icons by overtaking the events and receive high interaction through social media, and that the events are transferred to the social memory with their emotional meanings on micro indicators by being detached from the context of the cause-effect relationship, has been evaluated as a problem and a semiotic analysis of this transfer has been made through sample cases in the study. In the study, sample photographs that have become iconic through the media regarding war, migration, refugee problem, earthquake and on the other hand, sports branches that bring medals in the Olympics were examined and it was aimed to reveal which indicators were used through the media in photographs that became symbols of highly influential social events and which aspect of these photographs emphasized. Thus, it was aimed to create a perspective on which indicators the media uses to build the social memory under the dominance of visual culture and to realize a meaning regarding media literacy. It is aimed to make an evaluation of media studies in the sense of evaluating the events together with the context of the broad background that constitutes them.
Kitle toplumunun ve tüketim kültürünün bir sonucu olarak medyada görsel kültürün egemenliği giderek artmaktadır. Haberin kaynağı ve bağlamından çok habere eşlik eden görsel semboller ve fotoğraflar öne çıkmakta ve olaylara ilişkin toplumsal hafızayı inşa eden göstergeler olarak gerçekliğin yerini almaktadırlar. Toplumda etkileyiciliği yüksek olan olaylara ilişkin servis edilen fotoğrafların, olayların önüne geçerek ikonlaşması ve sosyal medya aracılığıyla yüksek etkileşim alması, olayların neden-sonuç ilişkisi içindeki bağlamından koparılarak mikro göstergeler üzerindeki duygusal anlamları ile toplumsal hafızaya aktarılması, bir sorunsal olarak değerlendirilmiş ve çalışmada örnek olaylar üzerinden bu aktarımın göstergebilimsel analizi yapılmıştır. Çalışmada, savaş, göç, mülteci sorunu, deprem ve öte yandan olimpiyatlarda madalya getiren spor dalına ilişkin medya aracılığıyla ikonik hale getirilmiş örnek fotoğraflar incelenerek etki gücü yüksek toplumsal olaylara ilişkin sembol haline gelen fotoğraflarda, medya aracılığıyla hangi göstergelerin kullanıldığını ve bu fotoğrafların toplumsal olayların hangi yönünü vurguladığını açığa çıkarmak amaçlanmıştır. Böylece görsel kültürün egemenliğinde olarak medyanın hangi göstergeler üzerinden toplumsal hafızayı inşa etmekte olduğuna ilişkin bir bakış açısının oluşturulması ve medya okur-yazarlığına dair bir anlamlandırmanın gerçekleşmesi amaçlanmıştır. Olayların kendisini oluşturan geniş ard alandaki bağlamıyla birlikte değerlendirilmesi anlamında medya çalışmalarına ilişkin bir değerlendirme yapılması amaçlanmaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 24, 2025 |
| Publication Date | June 27, 2025 |
| Submission Date | February 25, 2025 |
| Acceptance Date | May 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |