Bir
işletmenin uluslararası ticarette başarılı olabilmesi ihracat pazar araştırması
sürecinin verimliliğiyle ilişkilidir. Genellikle uluslararası piyasalarda
bulunan tüm fırsatlar tek seferde kullanılamadığı için hedef pazarlar seçerek o
pazarlara odaklanmak gerekmektedir. Literatürde uluslararası pazar yeri seçimi
için farklı yöntemler ve modeller önerilmektedir. Her işletme seçilen modeli
belirli bir durum için ve kendi yapısı için uyarlamalıdır. Bu çalışmada
Antalya’da faaliyet gösteren bir gübre üreticisi işletmesinin hedef pazar
seçimi problemi üzerinde durulmuştur. Çalışmada öncelikle AHP Yöntemi
kullanılarak işletmenin hedef pazar seçiminde önem verdiği kriterlerin
ağırlıkları belirlenmiştir. Nüfus, kişi başı GSMH, gübre tüketimi, gübre
üretimi, gübre ticareti dengesi, iş yapma kolaylığı, ülkelere uzaklık ve
lojistik performans şeklinde belirlenen kriterler içerisinde en önemli ilk iki
kriterin ülkelere uzaklık ve ticaret dengesi olduğu tespit edilmiştir. AHP
yöntemiyle elde edilen kriter ağırlıkları TOPSIS yönteminde kriterlerin
ağırlıkları olarak kullanılmış ve 33 ülke arasından hedef pazar için uygun ilk
10 ülke belirlenmiştir. Ele alınan kriterler açısından hedef pazar olarak
Hindistan ve Brezilya’nın en uygun ilk iki ülke olduğu ortaya çıkmıştır.
The efficiency of a company in
international trade is related to the efficiency of the export market research
process. Generally, since all opportunities in international markets cannot be
used in one time, it is necessary to focus on those markets by selecting target
markets. In the literature, different methods and models have been proposed for
the selection of international market place. Each company must adapt the
selected model to a specific situation and its structure. In this study, the
target market selection problem of a fertilizer manufacturer operating in
Antalya is emphasized. In the study, first of all, using AHP method, weights of
the criteria (population, per capita GNP, fertilizer consumption, fertilizer
production, fertilizer trade balance, ease of doing business, distance to
countries and logistic performance) that the enterprise attaches importance to
the selection of target market were determined. Distance to countries and trade
balance are the two most important criteria among these criteria. Determined
criteria were weighted by Analytical Hierarchy Process (AHP) and it was
determined that the first two criteria were distance and trade balance to
countries. The benchmark weights obtained by the AHP method were used as
criterion weights in TOPSIS method and the top 10 countries were selected among
33 countries for the target market. In terms of the criteria considered, India
and Brazil are the most suitable first two countries as the target market.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Submission Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Mediterranean Agricultural Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.