In this study, it was tried to determine the contribution of open and
green spaces to urban tourism in the City of Antalya, which is considered as
the Capital City of Tourism in Turkey. For this purpose, all written and visual
promotion channels for the city were examined and a questionnaire survey was
conducted with domestic and foreign tourists to find out if and how the city’s
open and green spaces have influenced their destination preference. According
to the results, 75.9% of the respondents stated that the information about
urban open and green spaces of cities affect their travel decision. 41.2% of
the respondents also stated that they did not find any information about the
open and green spaces of Antalya city before their travel. The results from the
study showed that the green spaces are effective in the development of urban
tourism, but there was not enough publicity about the urban open and green
spaces of Antalya and that they were not effectively used in the branding of
Antalya city.
Kentsel
açık ve yeşil alanlar, kentleri cazip kılan unsurlar arasında yer almaktadır ve
deniz-kum-güneş üçlüsüne dayalı kitle turizmine alternatif olarak kent
turizminin ortaya çıkmasında da etkilidirler. Bu çalışmada Türk turizminin
başkenti olarak nitelenen Antalya'nın sahip olduğu açık ve yeşil alanların kent
turizmine katkısı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, Antalya kenti ile
ilgili yazılı ve görsel tanıtım kanalları incelenmiş ve ayrıca kenti ziyaret
eden yerli ve yabancı turistlerle anket çalışması yapılarak kentin sahip olduğu
yeşil alanların, turistlerin destinasyon tercihini etkileme gücü ölçülmeye
çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre ziyaretçilerin % 75.9'u yeşil
alanların seyahat kararlarını etkilediğini belirtmiştir. Antalya kentini tercih
etmeden önce kentin yeşil alanlarıyla ilgili bilgiye rastlayıp rastlamadıkları
sorgulandığında % 41.2'lik bir kesim herhangi bir bilgiye rastlamadığını
belirtmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar yeşil alanların kent turizminin
gelişiminde etkili olduğunu, ancak Antalya kentinin yeşil alanları ile ilgili
yeterli tanıtımın yapılmadığını ve yeşil alanların Antalya’nın markalaşma
sürecinde etkin kullanılmadığını ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Submission Date | April 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 30 Issue: 3 |
Mediterranean Agricultural Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.