Research Article
BibTex RIS Cite

Strong Woman and Reproduction of Family Ideology: A Critical Analysis of “Alev Alev”

Year 2022, , 15 - 34, 30.04.2022
https://doi.org/10.55055/mekcad.1085391

Abstract

Recently in Turkey the series in which there are strong woman characters have in creased. “Alev Alev” is one of them. This study questions which points that these strong women’s powers depend on. The other question is the ideology that “Alev Alev” underlines. Both in front of the screen and behind the screen women’s practices in private sphere and public sphere bring to mind that liberal feminism and radical feminism. Liberal feminism is not interested with private sphere but radical feminism actually is. This study uses the method of critical discourse analysis. The theoretical framework of this study involves patriarchy, motherhood and woman identity, feminisms.

References

  • Agarwal, A., Zheng, J., Kamath, S., Balasubramanian, S., &Dey, S. A. (2015). Keyfemalecharacters in film havemoreto talk aboutbesides men: Automatingthebechdel test. InProceedings of the 2015 Conference of the North AmericanChapter of theAssociationforComputationalLinguistics: Human Language Technologies (pp. 830-840).
  • Atılgan, G. (2017). İdeoloji. (Haz. Gökhan Atılgan & E. Atilla Aytekin) Siyaset Bilimi Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinler Arası İlişkiler içinde. 6. Baskı. Yordam: İstanbul.
  • Ay Yapım (t.y.). Alev Alev. https://www.ayyapim.com/tr-tr/alev-alev (Erişim Tarihi: 19.05.21).

Güçlü Kadın ve Aile İdeolojisinin Yeniden Üretimi: Alev Alev Dizisine Eleştirel Bir İnceleme

Year 2022, , 15 - 34, 30.04.2022
https://doi.org/10.55055/mekcad.1085391

Abstract

Son dönemde güçlü kadın karakterlerin yer aldığı televizyon dizilerinin sayısında bir artış yaşanmıştır. Alev Alev dizisi de bu diziler arasında yer almaktadır. Çalışma Alev Alev dizisindeki güçlü kadın figürlerin güçlerinin hangi temellere dayandığını sorgulamaktadır. Alev Alev dizisinde güçlü kadın figürler öne çıkarken bu figürlerin dayandığı ideolojik altyapının ne olduğu bir başka inceleme konusu olarak belirmektedir. Gerek ekranın önünde gerek de arkasında yer alan kadınların özel ve kamusal alanlardaki pratikleri akılla birinci ve ikinci dalga feminizmler arasındaki ayrımı getirmektedir. Birinci dalga feminizm özel alandaki ilişkilere doğrudan eğilmezken, ikinci dalga feminizm özel olanın politik olduğunu iddia eder. Çalışmanın kavramsal çerçevesi kadınlık, annelik, süper kadınlık, süper annelik, patriyarka kavramlarını sorgulayacaktır. Eleştirel söylem analizinin kullanıldığı çalışmadaki kavramsal çerçeve, patriyarka, annelik ve kadınlık kimlikleri, feminizmler olarak belirlenmiştir.

References

  • Agarwal, A., Zheng, J., Kamath, S., Balasubramanian, S., &Dey, S. A. (2015). Keyfemalecharacters in film havemoreto talk aboutbesides men: Automatingthebechdel test. InProceedings of the 2015 Conference of the North AmericanChapter of theAssociationforComputationalLinguistics: Human Language Technologies (pp. 830-840).
  • Atılgan, G. (2017). İdeoloji. (Haz. Gökhan Atılgan & E. Atilla Aytekin) Siyaset Bilimi Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinler Arası İlişkiler içinde. 6. Baskı. Yordam: İstanbul.
  • Ay Yapım (t.y.). Alev Alev. https://www.ayyapim.com/tr-tr/alev-alev (Erişim Tarihi: 19.05.21).
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Özgür Yılmaz 0000-0003-3020-8550

Publication Date April 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Yılmaz, Ö. (2022). Güçlü Kadın ve Aile İdeolojisinin Yeniden Üretimi: Alev Alev Dizisine Eleştirel Bir İnceleme. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1), 15-34. https://doi.org/10.55055/mekcad.1085391