Research Article
BibTex RIS Cite

Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalının Göstergebilim ile İmtihanı: Bibliyometrik Bir Analiz

Year 2023, , 23 - 43, 28.10.2023
https://doi.org/10.55055/mekcad.1361863

Abstract

Bu çalışma, Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim dalındaki göstergebilim araştırmalarının tematik gelişimini haritalandırmak, araştırmacıların mevcut araştırma durumunu anlamalarına yardımcı olmak ve gelecekteki araştırmalar için yönergeler sunmak adına lisansüstü literatürün kapsamlı ve sistematik bir incelemesini sunmaktadır. Konu ile ilgili 84 lisansüstü tez yayınından oluşan bir havuz YÖK Tez Merkezi veri tabanından alındı. Tarama yapılırken iki dahil etme kriteri belirlendi: (1) tezlerin Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim dalında yazılmış olması (2) göstergebilimin bir veri tekniği olarak tezlere uygulanmış olması. Çalışma, göstergebilim yaklaşımının söz konusu yazında ne kadar yaygın olduğunu ve hangi temaların öne çıktığını anlamak amacıyla ilk adımda dört kategoriden oluşan sistematik bir derleme sundu: (1) sinema ve göstergebilim (2) dizi ve göstergebilim (3) TV programları ve göstergebilim (4) reklam ve göstergebilim. Göstergebilim araştırmalarının gelişimini haritalamak, zaman içinde nasıl değiştiği ve hangi alt alanlarda yoğunlaştığını ortaya koymak amacıyla da bibliyometrik analiz kullandı ve altı ana küme belirledi: (1) incelenen tezlerin yıllara göre dağılımı (2) tez yazarlarının cinsiyet dağılımı (3) tezlerin danışman profilleri (4) tezlerin üniversitelere göre dağılımı (5) tezlerin yayınlandığı dil (6) örneklem kümesi. Radyo, Televizyon ve Sinema yazınını göstergebilim perspektifiyle inceleyen ve lisansüstü tezler aracılığıyla bu alandaki akademik üretimin, eğilimlerin ve gelişmelerin bibliyometrik bir analizini sunan bu çalışma, gelecekte bir araştırma gündemi önererek sona ermektedir.

References

  • Abdi, A. (2019). İran Yeni Dalga Sineması’nda Darius Mehrcui filmlerinin sosyolojik analizi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Acı, O. (2021), Representation of LGBTG members on television, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akdaş, C. (2015). Ölüm kavramı ve 90 sonrası Türk filmlerinde ölüm temasına eleştirel bakış, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aker, H. (2021a). Bir konu (korku filmleri), iki soru: “Ne”den korkuyoruz ve bunu “neden” seviyoruz? içinde Medyada Korku Kültürü Üzerine Eleştirel Yaklaşımlar (s. 33-58), Editör: S. Erdem. Konya: Literatürk Academia
  • Aker, H. (2021b). Akademik sinema yazınının çocuk ile imtihanı: Bibliyometrik bir analiz, içinde Sinema ve Çocuk 1: Türk ve Dünya Sinemasında Çocuk İmgesi ve Çocukluk Halleri (ss. 3-21), Editörler: A. Can, M. Aytaş ve H. Aker. Konya: Tablet Yayınları.
  • Aker, H. (2022). Korku filmi izleme nedenlerine ilişkin ampirik çalışmaların sistematik bir analizi. Ekev Akademi Dergisi, 90, 267-282.
  • Akyar, P. (2012). 2000 sonrası Türk korku sinemasında yer alan dini göstergeler, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ali, T. S. H. (2019). Abdülhamid Düşerken filminde Abdülhamid dönemi ve oryantalizm yansımaları, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Amann, N. (2017). Fantastik filmin dijitalleşmesi ve yeniden üretilen göstergelerin çözümlenmesi: Taht Oyunları (Game Of Thrones) örneği, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ardıç, G. (2011). Amerikan bilim kurgu sinemasında zaman yolculuğu filmleri (1960- 2010), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Artu, M. (2014). Romanın televizyona uyarlanma sürecinde yeni bir kavram olarak dijinirasyon, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Aslan, İ. (2016). Türkiye’de seçim dönemlerinde siyasi reklamlar: 2011-2014 seçimlerinde televizyonlarda yayınlanan AKP, CHP, MHP ve HDP siyasi reklamları analizi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aslan, M. (2015). Sinemada milliyetçilik ve estetik: Türk sinemasındaki milliyetçi filmlerin analizi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Atademir, Ç. (2021) Zaman ve mekân bağlamında teknolojinin düşünmesi ve sinemaya yansımaları, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aybek, İ. (2022). Sinematografik görüntünün oluşumunda aydınlatma ekipmanlarının kullanımı, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydoğan, Kılıç, T. (2019). Halkla ilişkiler perspektifinden; yeni medya teknolojilerinin risk toplumu kuramı bağlamında Black Mirror dizisi üzerinden incelenmesi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Beyge, G. (2019). Türk ve Dünya Sinemasında insanbiçimcilik: hayvan ve insan üzerine çekilmiş filmlerin incelenmesi, Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bilen, M. (2013). Korku-gerilim sinemasında aydınlatma kullanımı ile atmosfer-duygu yaratımı Siyah Kuğu film örneği, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bilge, M. S. (2015). Sinemada ütopya ve distopya: Children Of Men filminin göstergebilimsel çözümlemesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bingöl, T. (2020). Son dönem Türk dizilerinde Yeni Osmanlıcılık İdeolojisi: Payitaht Abdülhamid dizisi örneği, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Birol, M. (2015). Yerli televizyon dizilerinde toplumsal kimliklerin temsilleri: “Yalan Dünya” dizisi örneği, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bolat, N. (2017). Modernleşen Türkiye’de feodal dizilerin görüntü metni: Karagül dizisi örneği [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Cantaş, A. (2017). Distopik filmlerin göstergebilimsel analizi Terry Gilliam sineması, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ceylan, ş. (2020). Türk dönem dizilerinde tarihsel motiflerin kullanılması üzerine bir inceleme: Payitaht “Abdülhamid” örneği, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çarparlar, A. Y. (2021). İran İslam Devrimi sonrası İran Sineması ve Cafer Panahi Sinemasında kadın temsili, İstanbul: Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çavuşoğlu, N. (2019), the hallyu and a comparative semiotic analysis between dramas and Turkish adaptations on tv, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çelebi, T. (2009). Reha Erdem sinemasına göstergebilim açısından bakış: Beş Vakit filminin göstergebilimsel bağlamda incelenmesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Davulcu, E., ve Tanyeri Mazıcı, E. (2018). İletişim araştırmalarında 2006-2016 yılları arasında yapılan doktora tezlerine ilişkin bir durum değerlendirmesi. Karadeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 10, 55-73.
  • Demiray, C. (2022). Uyarlama dizilerde kültürel farklılıkların toplumsal cinsiyet rollerindeki sunumu, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N. & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and Guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296.
  • Eco, U. (1991). Alımlama göstergebilimi. (Çev: Sema Rifat). İstanbul: Düzlem Yayıncılık.
  • Ekşioğlu, K. (2020). 1990’lardan 2000’lere Türk televizyon dizilerinde değişen suçlu temsilleri, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eren, Ş. (2012). Popüler kültür ve toplumsal cinsiyet bağlamında evlilik programları: “Esra Erol’da Evlen Benimle” örneği, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Erol, A. S. (2012). Yerli televizyon dizilerinde kent olgusu: İstanbul örneği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Erol, E. (2018). Amerikan sinemasında neo-noir türünün göstergebilimsel açıdan incelenmesi Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eskandarıfar, S. (2021). Investigating the representation of Iranian women in Iranian Cinema; Post Iranian revolution, İstanbul: Ibn Haldun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fındıklıoğlu, B. (2021). Türkiye’de ulusal sinema bağlamında Ali Duygu Sağıroğlu filmlerinin göstergebilimsel açıdan incelenmesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Göksun, Y. (2016). Televizyonun kamuoyu inşası: El-Manar örneği, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Güleç, K. (2014). Anlatı çalışmaları ve yapısalcılık bağlamında televizyon dizileri, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gümüş, A. (2015). Harry Potter Ölüm Yadigarları Filmlerinde “Yadigar” nesneleri, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gümüş, S. (2009). “Macbeth” filminin Roman Polanski uyarlamasının rüya ve sanrı sahnelerinin Jungçu psikanalitik simgelerinin göstergebilimsel çözümlemesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Günay, Ö. L. (2015). Hollywood’un 2000’li yıllardaki hedef kitlesi olarak gençlik ve gençliğin bilişsel gelişimlerinin fantastik sinemaya yansımaları: bir örnek olarak Yüzüklerin Efendisi Üçlemesi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güncüer, M. (2019). Emir Kusturica sinemasında “Balkanlılık”, Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güneş, S. Y. (2019). Damızlık Kızın Öyküsü dizisinde kadının toplumsal açıdan temsili, Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güney, B B. (2021). Televizyon dizilerindeki tasavvufi göstergelerin İbn Arabi'nin tasavvufi bakış açısıyla göstergebilimsel analizi: “Vuslat” dizi örneği, Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Heris, A. S. (2012). Modern sinema anlatılarının yapısal çözümlemesi: “İnek” filmi örneği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Horzum, I. (2008). Modernizm ekseninde doğa içerikli reklâmların göstergebilimsel incelenmesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Hünerli, S. (2000). Türk canlandırma sinemasında Türk yazını uyarlamaları: gösterge çözümlemesi modeli, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İnal, U. (2015). Türk korku Sinemasında Eski Türk İnançları ve İslamiyete dair ögeler: Hasan Karacadağ Sineması, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İnceoğlu, Ç. (2014a). Türkiye’de sinemayı konu alan doktora tezleri üzerine bibliyometrik bir çözümleme, Galatasaray İletişim Dergisi, Cilt: 21, Sayı: Aralık, ss.31-50.
  • İnceoğlu, Ç. (2014b). Türkiye’de akademik sinema yazınının on yılı (2002 – 2011): bibliyometrik bir analiz, Selçuk İletişim, Cilt: 8, Sayı: 3, ss.182-200.
  • Kapusuz, H. (2015). Sinemada kültürel unsur olarak dinsel kodların kullanımı: Beş Vakit ve Çile (Kreuzweg) filmleri örneği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karabağ, M. (2021). Dijital televizyon platformlarında yayınlanan bilim kurgu dizilerinde yapay zeka olgusu: Netflix örneği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karaçam, Ş. G. (2018). Romandan ekrana uyarlama sorunu ve Fatih-Harbiye, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karamollaoğlu, A. (2004). Doksanlı yıllar ve sonrasında Hollywood Sinemasında Eril Narsizm ve Fallik karakter temsilleri, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kılınç, D. D. (2019). Türk Sinemasında korku filmlerinin göstergebilimsel çözümlemesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kına, M. (2022). Sinemada yemek kültürü ve gastronomik söylem: tat alma duyusunun yaratımında göstergesel ve simgesel aktarımların incelenmesi, İstanbul: Hasan Kalyoncu Üniversitesi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kırdar, B. Ç. (2021). Sinemada mekân ve iktidarın göstergebilimsel çözümlemesi: Tolga Karaçelik filmleri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Koç, Ç. (2020). Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalındaki doktora tezleri üzerine bir içerik analizi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 33, ss.674-700.
  • Koç, E. (2019). Batı Sinemasında Doğu algısının şarkiyatçılık bağlamında değerlendirilmesi: Kalküta’nın Çocukları film örneği, İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kula, T. (2020). Polonya Sinemasında Krzysztof Kıeslowskı: Dekalog TV filminin göstergebilimsel analizi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kule, S. (2019). Yugoslavya’nın dağılması sonrası Sırp ulusal kimliğinin inşasında sinema, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Önal, H. (1999). Çokperspektifli Eleştirel Kuramsal açıdan Türkiye’de yerli diziler, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Özcan, F. (2019). Foucault'nun Biyo-Politika kavramı ışığında filmlerde kürtaj temsili, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özkar, M. (2020). Toplumsal cinsiyet rollerinin okul öncesi çocuklara çizgi filmlerde yansıtılması: Türk yapımı çizgi filmlerin göstergebilimsel açıdan incelenmesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özlem, T. (2021). Türk Sineması’nda toplumsal cinsiyet ve kadın dayanışması üzerinden Toz Bezi filminin göstergebilimsel bir incelemesi, Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özpay, O. (2019). Türk korku sinemasına panoramik bir bakış ve ideolojik izdüşümleri, Akdeniz İletişim Dergisi, Cilt: 32, Sayı: Aralık, ss.551-567.
  • Özpay, O. (2020). Türkiye’de korku sineması literatürü üzerine bir değerlendirme, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 36, ss.543-582.
  • Palaz, B. (2019). Türkiye’de internet dizilerinin gelişimi ekseninde fantastik dizi kavramına bir örnek: Görünen Adam’ın göstergebilimsel analizi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Pollock, A. & Berge, E. (2018). How to do a systematic review. International Journal of Stroke. 13(2), 138-156.
  • Rahimi, M. (2008). Afganistan’da Sinemanın bir propaganda aracı olarak kullanılması, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ropaj, F. (2022). Komünizm döneminde Arnavutluk sineması, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sarışan, N. (2019). Kültüre ait anlatı yapılarının fantastik evrene aktarımı bağlamında Alice Harikalar Diyarında ve Ruhların Kaçışı filmlerinin analizi, İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sezgin, E. B. (2019). Yeniden çevrim Türk filmleri afişlerinin göstergebilimsel analizi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sıvar, S. (2019). Toplumsal cinsiyet bağlamında aile ve iktidar: Yorgos Lanthimos’un Köpek Dişi, Istakoz ve Kutsal Geyiğin Ölümü filmleri üzerine inceleme, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tanır, M. (2019). Televizyon belgesel filminde anlam inşası: “Inside The Koran” örneği, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tarhan, S. H. (2019). Bir popüler kültür ürünü olarak televizyon dizilerinde ideolojinin sunumu: Hatırla Sevgili ve Sevda Kuşun Kanadında örneği, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Temel, S. (2008). Sinema filmlerinde şiddet içeriğinin yeniden üretilmesi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Terzi, Ö. (2021). Mecid Mecidi Sinemasına göstergebilim açısından bakış: “Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi” filminin göstergebilimsel bağlamda incelenmesi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Timur, Ç. (2008). Anlam yaratma süreci içerisinde “The Simpsons” çizgi dizisi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Topal, K. (2020). Kadim tanrılardan modern tanrılara: yapay kutsallıklar bağlamında American Gods TV dizisi üzerine göstergebilimsel bir çözümleme, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Topcu, Ç. (2019). Hollywood Sinemasında “rıza üretimi” eleştirisi olarak John Carpenter sineması, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tufan, F. (2019). Türkiye’de radyo alanında içerik analizi yöntemiyle yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(1), 110-130.
  • Tulay, M. (2022). Yunan Tuhaf Dalgası: Yorgos Lanthimos sinemasında mekân ve iktidar, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuncer, P. A. (2017). V. Propp’un yaklaşımına göre son dönem Amerikan animasyon filmlerinde anlatı yapısı, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Türker, A. (2019). Tarih dizilerinde gerçeklik algısının oluşumu: Diriliş Ertuğrul dizisinin göstergebilimsel çözümlemesi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uğur, A. (2020). 2000 sonrası Avrupa Sinemasında kültürel temsillerin yansımaları, Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uludağ, P. (2019). Yerli televizyon dizilerinde kentsel mekânın sunumu (Kadın dizisi örneği), İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Usta, D. (2019). Türkiye’de ulusal televizyon kanallarında yayınlanan gündüz kuşağı programlarının estetik ve ideolojik yapısı, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uzun, O. (2015). Oyun oynama ihtiyacının sanatsal yaratıya yansıması yönetmen ve filmlerindeki çocuk imgesi bağlamında incelenmesi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uzunoğlu, O. (2021). 2000 sonrası genç Türk seyircisinin film tercihleri: kültürel ve teknolojik bağlamda fragmanların film seçimindeki rolü, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ügümü, P. (2012). Türk televizyon dizilerinde tecavüzün sunumu: “İffet” örneği, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Üstünalp, E. C. (2021). Carlos Saura’nın Carmen filminde yer alan flamenko dans sahnelerinin göstergebilimsel analizi, Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yahfoufi, T. (2017). The representation of food on the TV show Survivor-Turkey 2017, İstanbul: Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yanmaz, P. (2006). Turizm tanıtımında sinemanın rolü, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yaşar, İ. (2022). Nadine Labaki Filmlerinin feminist film teorisi çerçevesinde incelenmesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yılmaz, M. (2019). Nazi Dönemi Alman propaganda sinemasında bir örnek: İradenin Zaferi, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

Semiotics in Radio, Television and Cinema Literature: A Bibliometric Analysis

Year 2023, , 23 - 43, 28.10.2023
https://doi.org/10.55055/mekcad.1361863

Abstract

This study provides a comprehensive and systematic review of the postgraduate literature to map the thematic development of semiotics research in the Radio, Television, and Cinema literature, to help researchers understand the current state of research and to provide guidelines for future research. A pool of 84 postgraduate thesis publications on the topic was retrieved from the YÖK Thesis Center database. Two inclusion criteria were set: (1) the theses were written in the field of Radio, Television, and Cinema and (2) semiotics as a data technique was applied to the theses. In order to understand how widespread the semiotic approach is in this literature and which themes are prominent, the study presented a systematic review of four categories in the first step: (1) cinema and semiotics (2) TV series and semiotics (3) TV programs and semiotics (4) advertising and semiotics. Bibliometric analysis was also used to map the development of semiotics research, to reveal how it has changed over time and in which subfields it is concentrated, and six main clusters were identified: (1) distribution of the theses analyzed according to years (2) gender distribution of thesis authors (3) advisor profiles of theses (4) distribution of theses according to universities (5) language in which the theses were published (6) sample cluster. This study, which examines the literature on Radio, Television, and Cinema from a semiotic perspective and presents a bibliometric analysis of academic production, trends, and developments in this field through graduate theses, concludes by suggesting a future research agenda.

References

  • Abdi, A. (2019). İran Yeni Dalga Sineması’nda Darius Mehrcui filmlerinin sosyolojik analizi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Acı, O. (2021), Representation of LGBTG members on television, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akdaş, C. (2015). Ölüm kavramı ve 90 sonrası Türk filmlerinde ölüm temasına eleştirel bakış, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aker, H. (2021a). Bir konu (korku filmleri), iki soru: “Ne”den korkuyoruz ve bunu “neden” seviyoruz? içinde Medyada Korku Kültürü Üzerine Eleştirel Yaklaşımlar (s. 33-58), Editör: S. Erdem. Konya: Literatürk Academia
  • Aker, H. (2021b). Akademik sinema yazınının çocuk ile imtihanı: Bibliyometrik bir analiz, içinde Sinema ve Çocuk 1: Türk ve Dünya Sinemasında Çocuk İmgesi ve Çocukluk Halleri (ss. 3-21), Editörler: A. Can, M. Aytaş ve H. Aker. Konya: Tablet Yayınları.
  • Aker, H. (2022). Korku filmi izleme nedenlerine ilişkin ampirik çalışmaların sistematik bir analizi. Ekev Akademi Dergisi, 90, 267-282.
  • Akyar, P. (2012). 2000 sonrası Türk korku sinemasında yer alan dini göstergeler, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ali, T. S. H. (2019). Abdülhamid Düşerken filminde Abdülhamid dönemi ve oryantalizm yansımaları, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Amann, N. (2017). Fantastik filmin dijitalleşmesi ve yeniden üretilen göstergelerin çözümlenmesi: Taht Oyunları (Game Of Thrones) örneği, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ardıç, G. (2011). Amerikan bilim kurgu sinemasında zaman yolculuğu filmleri (1960- 2010), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Artu, M. (2014). Romanın televizyona uyarlanma sürecinde yeni bir kavram olarak dijinirasyon, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Aslan, İ. (2016). Türkiye’de seçim dönemlerinde siyasi reklamlar: 2011-2014 seçimlerinde televizyonlarda yayınlanan AKP, CHP, MHP ve HDP siyasi reklamları analizi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aslan, M. (2015). Sinemada milliyetçilik ve estetik: Türk sinemasındaki milliyetçi filmlerin analizi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Atademir, Ç. (2021) Zaman ve mekân bağlamında teknolojinin düşünmesi ve sinemaya yansımaları, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aybek, İ. (2022). Sinematografik görüntünün oluşumunda aydınlatma ekipmanlarının kullanımı, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydoğan, Kılıç, T. (2019). Halkla ilişkiler perspektifinden; yeni medya teknolojilerinin risk toplumu kuramı bağlamında Black Mirror dizisi üzerinden incelenmesi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Beyge, G. (2019). Türk ve Dünya Sinemasında insanbiçimcilik: hayvan ve insan üzerine çekilmiş filmlerin incelenmesi, Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bilen, M. (2013). Korku-gerilim sinemasında aydınlatma kullanımı ile atmosfer-duygu yaratımı Siyah Kuğu film örneği, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bilge, M. S. (2015). Sinemada ütopya ve distopya: Children Of Men filminin göstergebilimsel çözümlemesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bingöl, T. (2020). Son dönem Türk dizilerinde Yeni Osmanlıcılık İdeolojisi: Payitaht Abdülhamid dizisi örneği, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Birol, M. (2015). Yerli televizyon dizilerinde toplumsal kimliklerin temsilleri: “Yalan Dünya” dizisi örneği, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bolat, N. (2017). Modernleşen Türkiye’de feodal dizilerin görüntü metni: Karagül dizisi örneği [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Cantaş, A. (2017). Distopik filmlerin göstergebilimsel analizi Terry Gilliam sineması, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ceylan, ş. (2020). Türk dönem dizilerinde tarihsel motiflerin kullanılması üzerine bir inceleme: Payitaht “Abdülhamid” örneği, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çarparlar, A. Y. (2021). İran İslam Devrimi sonrası İran Sineması ve Cafer Panahi Sinemasında kadın temsili, İstanbul: Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çavuşoğlu, N. (2019), the hallyu and a comparative semiotic analysis between dramas and Turkish adaptations on tv, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çelebi, T. (2009). Reha Erdem sinemasına göstergebilim açısından bakış: Beş Vakit filminin göstergebilimsel bağlamda incelenmesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Davulcu, E., ve Tanyeri Mazıcı, E. (2018). İletişim araştırmalarında 2006-2016 yılları arasında yapılan doktora tezlerine ilişkin bir durum değerlendirmesi. Karadeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 10, 55-73.
  • Demiray, C. (2022). Uyarlama dizilerde kültürel farklılıkların toplumsal cinsiyet rollerindeki sunumu, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N. & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and Guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296.
  • Eco, U. (1991). Alımlama göstergebilimi. (Çev: Sema Rifat). İstanbul: Düzlem Yayıncılık.
  • Ekşioğlu, K. (2020). 1990’lardan 2000’lere Türk televizyon dizilerinde değişen suçlu temsilleri, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eren, Ş. (2012). Popüler kültür ve toplumsal cinsiyet bağlamında evlilik programları: “Esra Erol’da Evlen Benimle” örneği, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Erol, A. S. (2012). Yerli televizyon dizilerinde kent olgusu: İstanbul örneği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Erol, E. (2018). Amerikan sinemasında neo-noir türünün göstergebilimsel açıdan incelenmesi Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eskandarıfar, S. (2021). Investigating the representation of Iranian women in Iranian Cinema; Post Iranian revolution, İstanbul: Ibn Haldun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fındıklıoğlu, B. (2021). Türkiye’de ulusal sinema bağlamında Ali Duygu Sağıroğlu filmlerinin göstergebilimsel açıdan incelenmesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Göksun, Y. (2016). Televizyonun kamuoyu inşası: El-Manar örneği, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Güleç, K. (2014). Anlatı çalışmaları ve yapısalcılık bağlamında televizyon dizileri, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gümüş, A. (2015). Harry Potter Ölüm Yadigarları Filmlerinde “Yadigar” nesneleri, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gümüş, S. (2009). “Macbeth” filminin Roman Polanski uyarlamasının rüya ve sanrı sahnelerinin Jungçu psikanalitik simgelerinin göstergebilimsel çözümlemesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Günay, Ö. L. (2015). Hollywood’un 2000’li yıllardaki hedef kitlesi olarak gençlik ve gençliğin bilişsel gelişimlerinin fantastik sinemaya yansımaları: bir örnek olarak Yüzüklerin Efendisi Üçlemesi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güncüer, M. (2019). Emir Kusturica sinemasında “Balkanlılık”, Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güneş, S. Y. (2019). Damızlık Kızın Öyküsü dizisinde kadının toplumsal açıdan temsili, Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güney, B B. (2021). Televizyon dizilerindeki tasavvufi göstergelerin İbn Arabi'nin tasavvufi bakış açısıyla göstergebilimsel analizi: “Vuslat” dizi örneği, Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Heris, A. S. (2012). Modern sinema anlatılarının yapısal çözümlemesi: “İnek” filmi örneği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Horzum, I. (2008). Modernizm ekseninde doğa içerikli reklâmların göstergebilimsel incelenmesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Hünerli, S. (2000). Türk canlandırma sinemasında Türk yazını uyarlamaları: gösterge çözümlemesi modeli, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İnal, U. (2015). Türk korku Sinemasında Eski Türk İnançları ve İslamiyete dair ögeler: Hasan Karacadağ Sineması, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İnceoğlu, Ç. (2014a). Türkiye’de sinemayı konu alan doktora tezleri üzerine bibliyometrik bir çözümleme, Galatasaray İletişim Dergisi, Cilt: 21, Sayı: Aralık, ss.31-50.
  • İnceoğlu, Ç. (2014b). Türkiye’de akademik sinema yazınının on yılı (2002 – 2011): bibliyometrik bir analiz, Selçuk İletişim, Cilt: 8, Sayı: 3, ss.182-200.
  • Kapusuz, H. (2015). Sinemada kültürel unsur olarak dinsel kodların kullanımı: Beş Vakit ve Çile (Kreuzweg) filmleri örneği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karabağ, M. (2021). Dijital televizyon platformlarında yayınlanan bilim kurgu dizilerinde yapay zeka olgusu: Netflix örneği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karaçam, Ş. G. (2018). Romandan ekrana uyarlama sorunu ve Fatih-Harbiye, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karamollaoğlu, A. (2004). Doksanlı yıllar ve sonrasında Hollywood Sinemasında Eril Narsizm ve Fallik karakter temsilleri, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kılınç, D. D. (2019). Türk Sinemasında korku filmlerinin göstergebilimsel çözümlemesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kına, M. (2022). Sinemada yemek kültürü ve gastronomik söylem: tat alma duyusunun yaratımında göstergesel ve simgesel aktarımların incelenmesi, İstanbul: Hasan Kalyoncu Üniversitesi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kırdar, B. Ç. (2021). Sinemada mekân ve iktidarın göstergebilimsel çözümlemesi: Tolga Karaçelik filmleri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Koç, Ç. (2020). Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalındaki doktora tezleri üzerine bir içerik analizi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 33, ss.674-700.
  • Koç, E. (2019). Batı Sinemasında Doğu algısının şarkiyatçılık bağlamında değerlendirilmesi: Kalküta’nın Çocukları film örneği, İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kula, T. (2020). Polonya Sinemasında Krzysztof Kıeslowskı: Dekalog TV filminin göstergebilimsel analizi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kule, S. (2019). Yugoslavya’nın dağılması sonrası Sırp ulusal kimliğinin inşasında sinema, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Önal, H. (1999). Çokperspektifli Eleştirel Kuramsal açıdan Türkiye’de yerli diziler, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Özcan, F. (2019). Foucault'nun Biyo-Politika kavramı ışığında filmlerde kürtaj temsili, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özkar, M. (2020). Toplumsal cinsiyet rollerinin okul öncesi çocuklara çizgi filmlerde yansıtılması: Türk yapımı çizgi filmlerin göstergebilimsel açıdan incelenmesi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özlem, T. (2021). Türk Sineması’nda toplumsal cinsiyet ve kadın dayanışması üzerinden Toz Bezi filminin göstergebilimsel bir incelemesi, Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özpay, O. (2019). Türk korku sinemasına panoramik bir bakış ve ideolojik izdüşümleri, Akdeniz İletişim Dergisi, Cilt: 32, Sayı: Aralık, ss.551-567.
  • Özpay, O. (2020). Türkiye’de korku sineması literatürü üzerine bir değerlendirme, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 36, ss.543-582.
  • Palaz, B. (2019). Türkiye’de internet dizilerinin gelişimi ekseninde fantastik dizi kavramına bir örnek: Görünen Adam’ın göstergebilimsel analizi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Pollock, A. & Berge, E. (2018). How to do a systematic review. International Journal of Stroke. 13(2), 138-156.
  • Rahimi, M. (2008). Afganistan’da Sinemanın bir propaganda aracı olarak kullanılması, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ropaj, F. (2022). Komünizm döneminde Arnavutluk sineması, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sarışan, N. (2019). Kültüre ait anlatı yapılarının fantastik evrene aktarımı bağlamında Alice Harikalar Diyarında ve Ruhların Kaçışı filmlerinin analizi, İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sezgin, E. B. (2019). Yeniden çevrim Türk filmleri afişlerinin göstergebilimsel analizi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sıvar, S. (2019). Toplumsal cinsiyet bağlamında aile ve iktidar: Yorgos Lanthimos’un Köpek Dişi, Istakoz ve Kutsal Geyiğin Ölümü filmleri üzerine inceleme, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tanır, M. (2019). Televizyon belgesel filminde anlam inşası: “Inside The Koran” örneği, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tarhan, S. H. (2019). Bir popüler kültür ürünü olarak televizyon dizilerinde ideolojinin sunumu: Hatırla Sevgili ve Sevda Kuşun Kanadında örneği, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Temel, S. (2008). Sinema filmlerinde şiddet içeriğinin yeniden üretilmesi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Terzi, Ö. (2021). Mecid Mecidi Sinemasına göstergebilim açısından bakış: “Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi” filminin göstergebilimsel bağlamda incelenmesi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Timur, Ç. (2008). Anlam yaratma süreci içerisinde “The Simpsons” çizgi dizisi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Topal, K. (2020). Kadim tanrılardan modern tanrılara: yapay kutsallıklar bağlamında American Gods TV dizisi üzerine göstergebilimsel bir çözümleme, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Topcu, Ç. (2019). Hollywood Sinemasında “rıza üretimi” eleştirisi olarak John Carpenter sineması, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tufan, F. (2019). Türkiye’de radyo alanında içerik analizi yöntemiyle yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(1), 110-130.
  • Tulay, M. (2022). Yunan Tuhaf Dalgası: Yorgos Lanthimos sinemasında mekân ve iktidar, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuncer, P. A. (2017). V. Propp’un yaklaşımına göre son dönem Amerikan animasyon filmlerinde anlatı yapısı, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Türker, A. (2019). Tarih dizilerinde gerçeklik algısının oluşumu: Diriliş Ertuğrul dizisinin göstergebilimsel çözümlemesi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uğur, A. (2020). 2000 sonrası Avrupa Sinemasında kültürel temsillerin yansımaları, Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uludağ, P. (2019). Yerli televizyon dizilerinde kentsel mekânın sunumu (Kadın dizisi örneği), İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Usta, D. (2019). Türkiye’de ulusal televizyon kanallarında yayınlanan gündüz kuşağı programlarının estetik ve ideolojik yapısı, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uzun, O. (2015). Oyun oynama ihtiyacının sanatsal yaratıya yansıması yönetmen ve filmlerindeki çocuk imgesi bağlamında incelenmesi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uzunoğlu, O. (2021). 2000 sonrası genç Türk seyircisinin film tercihleri: kültürel ve teknolojik bağlamda fragmanların film seçimindeki rolü, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ügümü, P. (2012). Türk televizyon dizilerinde tecavüzün sunumu: “İffet” örneği, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Üstünalp, E. C. (2021). Carlos Saura’nın Carmen filminde yer alan flamenko dans sahnelerinin göstergebilimsel analizi, Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yahfoufi, T. (2017). The representation of food on the TV show Survivor-Turkey 2017, İstanbul: Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yanmaz, P. (2006). Turizm tanıtımında sinemanın rolü, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yaşar, İ. (2022). Nadine Labaki Filmlerinin feminist film teorisi çerçevesinde incelenmesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yılmaz, M. (2019). Nazi Dönemi Alman propaganda sinemasında bir örnek: İradenin Zaferi, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
There are 97 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Hacer Aker 0000-0002-0116-6462

Cenk Ateş 0000-0002-0209-4026

Melike Gençer 0000-0003-3078-0661

Publication Date October 28, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Aker, H., Ateş, C., & Gençer, M. (2023). Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalının Göstergebilim ile İmtihanı: Bibliyometrik Bir Analiz. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 5(2), 23-43. https://doi.org/10.55055/mekcad.1361863