Sinemanın toplumla ilk buluşmasının ardından gerçekleşen tüm teknolojik yenilikler, izleyici üzerine çeşitli etkilere sahip olmuş ve içerik ile olan etkileşimini değiştirmiştir. Gelişen teknolojik olanaklar sayesinde alışılagelmiş izleme eğilimleri değişim göstermiş, yeni bir izleyici kültürü ortaya çıkmıştır. Dijital platformların yaygınlaşması hem izleyici kültürü üzerinde hem de izleme eyleminde kullanılan araçlar üzerinde etkili olmuştur. Beyaz perdeden zamanla mobil ekranlara kadar taşınan izleme eylemi nedeniyle de değişen psikolojik ve sosyolojik yapılardan bahsetmek olanaklı hâle gelmiştir. Bu nedenle değişen ekran kullanımlarının izleyici üzerindeki sosyolojik ve psikolojik etkilerin araştırılması gerekli görülmüştür. Uluslararası ölçekte çeşitli araştırmaların gerçekleştirildiği konuya ilişkin Türkiye’de yeteri kadar çalışma gerçekleştirilmemiştir. Araştırmada, Türkiye’de değişen izleme eğilimleri gözetilerek yeni izleyici kültüründeki izleyici-içerik etkileşimi sorgulanmış, yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme yöntemiyle elde edilen veriler yorumlanarak değişen ekran kullanımlarının etkileri tartışılmıştır. Genç kuşakların evlerinin konforundan ayrılmadan içerik tüketmek istedikleri görülmüş, genellikle mümkün olan en büyük ekranla içerik izlemek istedikleri bulgulanmıştır Genç kuşaklar her ne kadar mobil ve bireysel bir izleme eylemine yönelmiş olsalar da sinema salonlarının hâlâ en iyi izleme deneyimi sağlayan mekânlar olduğu tespit edilmiştir.
All the technological innovations that took place after the first meeting of cinema with society had various effects on the audience and changed its interaction with the content. By means of the developing technological opportunities, the usual viewing trends have changed and a new audience culture has emerged. The proliferation of digital platforms had an impact on both audience culture and the tools used in the act of watching. Due to the viewing action carried from the movie screen to the mobile screens in the course of time, it becomes possible to talk about changing psychological and sociological structures. For this reason, it was considered necessary to investigate the sociological and psychological effects of changing the use of screens on the audience. Despite various research which were conducted on the international scale related to the issue research, we don’t observe enough studies in Turkey about the aforementioned issue. In this study, the audience-content interaction in the new audience culture was questioned, taking into account the changing viewing trends in Turkey, and the effects of changing screen usage were discussed by interpreting the data obtained through the semi-structured in-depth interview method. It has been observed that young generations want to consume content without leaving the comfort of their homes, and it has been found that they generally want to watch content on the largest screen possible. Although young generations tend to execute mobile and individual watching activities, it was found that movie theatres are still the places that provide the best viewing experience.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |