Research Article
BibTex RIS Cite

Televizyon Ekranlarında Reyting Faktörünün Prime Time Kuşağı Yapımlara Yansıması

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 20 - 38, 31.10.2021
https://doi.org/10.29228/mekcad.9

Abstract

Görsel ve işitsel özellikleri bir arada bulundurmasıyla geleneksel medya araçları arasında öne çıkan televizyon yayıncılığında, izleyiciye sunulan içeriklerde hedef kitle profili dikkate alınmaktadır. Bu bağlamda gündüz kuşağında genel olarak ev hanımlarına ve çocuklara yönelik programlar yer alırken prime time olarak adlandırılan akşam kuşağında ise izleyici kitlesinin geneline hitap eden yapımlar tercih edilmektedir. İzleyici sayısı yoğun olduğu için reklam faktörünün değeri de prime time kuşağında daha fazla artmaktadır. Dolayısıyla daha çok izlenen yapımların reklam gelirini artırdığı bir televizyon yayıncılığı düzeni kurgulanmaktadır. Nitekim reyting faktörü de bu düzen içerisinde devreye girmektedir ve reyting başarısı elde eden yapımlar prime time kuşağında kalıcı olurken başarısız olan yapımlar yayından kaldırılabilmektedir. Mevcut çalışmanın üzerinde durduğu husus da reyting ve televizyon ilişkisi çerçevesindedir. Bu doğrultuda prime time kuşağında yer alan yapımların reytingler neticesindeki durumunun ortaya çıkarılması hedeflenmektedir. Söz konusu hedef ekseninde çalışmanın literatür süreci reyting, reklam ve televizyon üçgeninde öne çıkarılmaktadır. Araştırma sürecinde ise içerik analizinden yararlanılmaktadır ve örneklem olarak belirlenen prime time yapımlarının reytingler minvalinde karşılaştığı tablo irdelenmektedir.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Aydın, G. (2018). Son Dönem Değişen Reyting Ölçüm Sisteminin Medya Yayın Program İçeriğine Etkileri: Acun Ilıcalı Örneği Üzerinden. Trabzon: Yüksek Lisans Tezi, Avrasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aytuğ, Y. (2018). Reytingler Ne Kadar Gerçek. Temmuz 7, 2021. https://www.sabah.com.tr /yazarlar/gunaydin/aytug/2018/03/31/reytingler-ne-kadar-gercek.
  • Baudrillard J. (2012). The Ecstasy of Communication. Foreign Agents. Paperback.
  • Deloitte (2014). Dünyanın En Renkli Ekranı: Türkiye’de Dizi Sektörü. Yaklaşımlar, Tanımlamalar ve Açıklamalar. Temmuz 11, 2021 deloitte.com/content/dam/ Deloitte/tr/Documents/technology-media-telecommunications/tr-media-tv-report.pdf.
  • Dilber, Y. (2013). İzlenme Oranları Kafanızı mı Karıştırıyor! Temmuz 18, 2021. www.medyatava.com/haber/izlenme-oranlari-kafanizi-mi-karistiriyor-bu-yaziyi okumadan-gecmeyin_94540.
  • Dizi Reytingleri. (2021). Dizi Reytingleri ve Haberleri. Temmuz 25, 2021. https://www. instagram.com/dizireytinglerivehaberleri/?hl=tr.
  • Emanet, H. (2017). Sosyal Medya Kullanımının Yaygınlaşmasının TV Reytingine Etkisi İstanbul: Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Esser, A. (2010). Television Formats: Primetime Staple, Global Market. Popular Communication, 8(4), 273-292.
  • Golding, P., Murdock, G. (2002). Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik. (Çev: Beybin Kejanlıoğlu). İçinde Medya Kültür Siyaset, (Der: Süleyman İrvan). Ankara: Alp Yayınevi. 59-97.
  • Gül, A. (2012). Turkish Prime Time Televisıion: Mass Culture And Tabloidization Istanbul University Faculty of Communication Journal, (25),57-66.
  • Henry, M., Rinne, H. (1984). Predicting Program Shares in New Time Slots. Journal of Advertising Research, 24(2), 9–17.
  • Karaca, M, E. (2010). Televizyon Reytingleri Reklam Verenleri Etkiliyor. Ağustos 3, 2021 reklam.com.tr/blog/televizyon-reytingleri-reklam-verenleri-etkiliyor.
  • Kırık, A. M., Domaç, A. (2014). Sosyal Medya Üzerinden Televizyon Reyting Ölçümlerinin Analizi: Twitter Örneği. The Journal of Academic Social Science, 5(1), 414-430.
  • Küçükcan, T. (2011). Toplumun Kültür Politikaları ve Medyanın Kültürel Süreçlere Etki Algısı Araştırması, SETA.
  • Linder, J., Gentile, D. (2009). Is The Television Rating System Valid? Indirect, Verbal, and Physical Aggression in Programs Viewed. Journal of Applied Developmental Psychology.
  • Napoli, P. (2011). Ratings and Audience Measurement. The Handbook of Media Audiences, First Edition. Virginia Nightingale. file:///C:/Users/Fujitsu/Downloads/ 9781444340525.ch14.pdf.
  • Panova, E., Raikov, A., Smirnova, O. (2015). Cognitive Television Viewer Rating. Procedia Comput. Sci. 66, 328–335. http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2015.11. 038.
  • TİAK Verileri (2021). Ağustos 8, 2021 https://tiak.com.tr/tablolar.
  • Şeker, N. (2016). Türk Televizyonlarında Eğlence İçeriğinin Egemenliği. TRT Akademi Dergisi, 1(1), 32-49.
  • Victoria, T. (2019). Television Program Ratings and İnformed Audiences. Fujitsu/Downloads/78789-Texto%20del%20art%C3%ADculo-254972-1-10-20200407.pdf.
  • Webster, J., Phalen, P., Lichty, L. (2006). Ratings Analysis The Theory and Practice of Audience Research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Youtube (2021). EDHO Resmi Sayfası. Temmuz 22, 2021. youtube.com/ channel/ UCeLBNGSG9w5qEbzQqZjqjuw/featured.
  • Youtube (2021). Yasak Elma Resmi Sayfası. Temmuz 23, 2021. youtube.com/channel/ UC5TccbGxEeVMx9gL6wp9fOg.
  • Youtube (2021). Maraşlı Resmi Sayfası. Temmuz 23, 2021. youtube.com/channel/ UCTZPwwg5VF8aB5GN5snPqwA.
  • Youtube (2021). Çukur Resmi Sayfası. Temmuz 22, 2021. youtube.com/channel/ UCTAkwLbVzHxsbgsp6cRsPDg/videos.
  • Youtube (2021). Alev Alev Resmi Sayfası. Temmuz 23, 2021. youtube.com/channel/ UCAE87ZlHmHWv2ZROSTnGBkg.
  • Youtube (2021). Hekimoğlu Resmi Sayfası. Temmuz 23, 2021. youtube.com/channel/ UCbpfTnc3jvmLekHiAJV1NJw.
  • Youtube (2021). Gönül Dağı Resmi Sayfası. Temmuz 24, 2021. youtube.com/channel/ UC6zAMy6boneCLJzRKiiwzmQ.

Reflection To Prime Time Period Productions Of Rating Factor On Television Screens

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 20 - 38, 31.10.2021
https://doi.org/10.29228/mekcad.9

Abstract

In television broadcasting, which stands out among traditional media tools with its visual and auditory features, the target audience profile is taken as a criterion in the content presented. In this context, while there are programs for housewives and children in general in the daytime period, are preferred productions that appeal to the general audience in the evening period. Due to the large audience, it has increases the value of the advertising factor more in the prime time period. Therefore, a television broadcasting emerged in which the advertising revenue increases in the more watched productions. As a matter of fact, the rating factor comes to the fore in this order and while the productions that achieve the rating success are permanent in the prime time period, the unsuccessful productions can be removed from the broadcast. The issue that the present study focuses on is in the context of the relationship between ratings and television. In this direction, it is aimed to reveal the position of the productions in the prime time peirod as a result of the ratings. In the context of this goal, the literature process of the study comes to the fore in the triangle of rating, advertisement and television. Content analysis is used in the research process and is examined the situation faced by the sample prime time productions in the context of ratings.

Project Number

-

References

  • Aydın, G. (2018). Son Dönem Değişen Reyting Ölçüm Sisteminin Medya Yayın Program İçeriğine Etkileri: Acun Ilıcalı Örneği Üzerinden. Trabzon: Yüksek Lisans Tezi, Avrasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aytuğ, Y. (2018). Reytingler Ne Kadar Gerçek. Temmuz 7, 2021. https://www.sabah.com.tr /yazarlar/gunaydin/aytug/2018/03/31/reytingler-ne-kadar-gercek.
  • Baudrillard J. (2012). The Ecstasy of Communication. Foreign Agents. Paperback.
  • Deloitte (2014). Dünyanın En Renkli Ekranı: Türkiye’de Dizi Sektörü. Yaklaşımlar, Tanımlamalar ve Açıklamalar. Temmuz 11, 2021 deloitte.com/content/dam/ Deloitte/tr/Documents/technology-media-telecommunications/tr-media-tv-report.pdf.
  • Dilber, Y. (2013). İzlenme Oranları Kafanızı mı Karıştırıyor! Temmuz 18, 2021. www.medyatava.com/haber/izlenme-oranlari-kafanizi-mi-karistiriyor-bu-yaziyi okumadan-gecmeyin_94540.
  • Dizi Reytingleri. (2021). Dizi Reytingleri ve Haberleri. Temmuz 25, 2021. https://www. instagram.com/dizireytinglerivehaberleri/?hl=tr.
  • Emanet, H. (2017). Sosyal Medya Kullanımının Yaygınlaşmasının TV Reytingine Etkisi İstanbul: Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Esser, A. (2010). Television Formats: Primetime Staple, Global Market. Popular Communication, 8(4), 273-292.
  • Golding, P., Murdock, G. (2002). Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik. (Çev: Beybin Kejanlıoğlu). İçinde Medya Kültür Siyaset, (Der: Süleyman İrvan). Ankara: Alp Yayınevi. 59-97.
  • Gül, A. (2012). Turkish Prime Time Televisıion: Mass Culture And Tabloidization Istanbul University Faculty of Communication Journal, (25),57-66.
  • Henry, M., Rinne, H. (1984). Predicting Program Shares in New Time Slots. Journal of Advertising Research, 24(2), 9–17.
  • Karaca, M, E. (2010). Televizyon Reytingleri Reklam Verenleri Etkiliyor. Ağustos 3, 2021 reklam.com.tr/blog/televizyon-reytingleri-reklam-verenleri-etkiliyor.
  • Kırık, A. M., Domaç, A. (2014). Sosyal Medya Üzerinden Televizyon Reyting Ölçümlerinin Analizi: Twitter Örneği. The Journal of Academic Social Science, 5(1), 414-430.
  • Küçükcan, T. (2011). Toplumun Kültür Politikaları ve Medyanın Kültürel Süreçlere Etki Algısı Araştırması, SETA.
  • Linder, J., Gentile, D. (2009). Is The Television Rating System Valid? Indirect, Verbal, and Physical Aggression in Programs Viewed. Journal of Applied Developmental Psychology.
  • Napoli, P. (2011). Ratings and Audience Measurement. The Handbook of Media Audiences, First Edition. Virginia Nightingale. file:///C:/Users/Fujitsu/Downloads/ 9781444340525.ch14.pdf.
  • Panova, E., Raikov, A., Smirnova, O. (2015). Cognitive Television Viewer Rating. Procedia Comput. Sci. 66, 328–335. http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2015.11. 038.
  • TİAK Verileri (2021). Ağustos 8, 2021 https://tiak.com.tr/tablolar.
  • Şeker, N. (2016). Türk Televizyonlarında Eğlence İçeriğinin Egemenliği. TRT Akademi Dergisi, 1(1), 32-49.
  • Victoria, T. (2019). Television Program Ratings and İnformed Audiences. Fujitsu/Downloads/78789-Texto%20del%20art%C3%ADculo-254972-1-10-20200407.pdf.
  • Webster, J., Phalen, P., Lichty, L. (2006). Ratings Analysis The Theory and Practice of Audience Research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Youtube (2021). EDHO Resmi Sayfası. Temmuz 22, 2021. youtube.com/ channel/ UCeLBNGSG9w5qEbzQqZjqjuw/featured.
  • Youtube (2021). Yasak Elma Resmi Sayfası. Temmuz 23, 2021. youtube.com/channel/ UC5TccbGxEeVMx9gL6wp9fOg.
  • Youtube (2021). Maraşlı Resmi Sayfası. Temmuz 23, 2021. youtube.com/channel/ UCTZPwwg5VF8aB5GN5snPqwA.
  • Youtube (2021). Çukur Resmi Sayfası. Temmuz 22, 2021. youtube.com/channel/ UCTAkwLbVzHxsbgsp6cRsPDg/videos.
  • Youtube (2021). Alev Alev Resmi Sayfası. Temmuz 23, 2021. youtube.com/channel/ UCAE87ZlHmHWv2ZROSTnGBkg.
  • Youtube (2021). Hekimoğlu Resmi Sayfası. Temmuz 23, 2021. youtube.com/channel/ UCbpfTnc3jvmLekHiAJV1NJw.
  • Youtube (2021). Gönül Dağı Resmi Sayfası. Temmuz 24, 2021. youtube.com/channel/ UC6zAMy6boneCLJzRKiiwzmQ.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Hakan Yüksel 0000-0002-4560-6685

Project Number -
Publication Date October 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Yüksel, H. (2021). Televizyon Ekranlarında Reyting Faktörünün Prime Time Kuşağı Yapımlara Yansıması. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2), 20-38. https://doi.org/10.29228/mekcad.9