Femvertising (female - empowerment advertising) refers to creating advertising content with representations and messages that go beyond male-female stereotypes and gender norms, influenced by the feminist movement in advertising. The aim of this study is to examine whether the concept of "femvertising", which is seen as the reflection of the phenomenon of gender equality in advertising texts influenced by the feminist movement that has become popular in recent years and attracted public attention with various media messages, is considered as a marketing strategy or a revolution in academic studies.
This study employs systematic review, which is a research approach based on a comprehensive and detailed scanning of studies conducted in a field using similar methods; the determination of studies to be included in the review using various selection criteria, and the structured and comprehensive quality assessment and synthesis of the identified studies. It is thought that a thorough examination of the elements addressed in the study will provide researchers with a current roadmap for developing more qualitative, more original, and stronger advertising work in the dichotomy of feminism and advertising. Academic awareness of femvertising and looking at gender inequality from an advertising perspective is expected to be beneficial in both industry and academic terms.
Femvertising (kadın odaklı reklamcılık), reklamlarda feminist akımın etkisiyle, kadın-erkek stereotiplerinin dışında ve toplumsal cinsiyet kalıplarının ötesinde temsiliyete ve mesajlara sahip içeriklerin yaratılmasıdır. Bu çalışmanın amacı; son yıllarda popülerleşen ve çeşitli medya iletileriyle de kamuoyunda ilgi çeken feminist hareketten etkilenerek toplumsal cinsiyet eşitliği olgusunun reklam metinlerine yansıması olarak görülen “femvertising” kavramının akademik çalışmalarda bir pazarlama stratejisi olarak mı yoksa bir devrim mi olarak mı değerlendirildiğini incelemektir.
Bu araştırmada da kullanılan sistematik derleme tekniği, bir alanda benzer yöntemler ile yapılmış olan çalışmaların kapsamlı ve detaylı bir biçimde taranması; derlemeye girecek çalışmaların çeşitli seçme ölçütleri kullanılarak belirlenmesi, belirlenen çalışmaların yapılandırılmış ve kapsamlı bir kalite değerlendirmesinin ve sentezinin yapılması esasına dayanan bir araştırma yaklaşımıdır. Çalışmada ele alınan unsurların derinlemesine incelenmesinin feminizm ve reklam dikotomisinde daha nitelikli, daha orijinal ve güçlü reklam çalışmaları geliştirebilmek için araştırmacılara güncel bir yol haritası sunacağı düşünülmektedir. Femvertising konusunda akademik farkındalık yaratılması ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğine reklamcılık perspektifinden bakılmasının sektörel ve akademik anlamda faydalı olması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |