Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Presentation of Father-Daughter Relationship in Animated Films

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 61 - 72, 28.04.2025
https://doi.org/10.55055/mekcad.1639633

Öz

The presentation of the father-daughter relationship in animated films, which is the subject of many books and films, is important for children who identify with and imitate what they watch. It should not be forgotten that children who will step into parenthood in the future can learn the roles of parenthood from what they watch as well as daily life. Since this study was conducted to determine the relationship between fathers and daughters in animated films, document analysis pattern was used. In the study, two movies were randomly selected from the current animation movies with an IMDb score higher than 7 (Raya and the Last Dragon, My Family Against Robots). These animated films were watched five times and subjected to descriptive analysis, and the data obtained was recorded in the observation form. In the light of the resulting data, it was seen that the relationship types between fathers and their daughters were grouped under the themes of love, protection/concern, pride/appreciation, and friendship.

Kaynakça

  • Berktay, F. (2012). Tek tanrılı dinler karşısında kadın. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bozok, M. (2018). Türkiye’de ataerkillik, kapitalizm ve erkeklik ilişkilerinde biçimlenen babalık. Fe Dergi, 10 (2): 30-42.
  • Deniz, A. (2021). Yerli yapım çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet eşit(siz)liği. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (43): 6942-6979.
  • Duman, A. E. & Koçtürk, N. (2021). Yerli yapım bir çizgi filmin toplumsal cinsiyet rolleri açısından incelenmesi: Pırıl. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (9): 83-92.
  • Elkatawneh, H. (2013). Freud's psychosexual stages of development. United States, Minneapolis: Walden Universily.
  • Ercan, Ö. Ü. (2022). E. A. Incredibles 2 filminde evde kalan baba temsili öz. The Journal of Academic Social Science, (135): 188-206.
  • Hernawati, M. (2021). How Far the ecowarrior will go: An ecofeminist reading of Disney's Moana. 3L: Southeast Asian Journal of English Language Studies, 27 (4): 257-268.
  • Jols, T. & Thoman, E. (2008). 21. yüzyıl okuryazarlığı. Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Jung, C.V. (2006). Analitik psikoloji. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Jung, C. V. (2020). Freud ve psikanaliz. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Karaboğa, M. T. (2018). Medya çağında çocuk ve çocuk kültürü: Şiddet ve tüketim kültürünün yansımaları. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 2 (2): 1-17.
  • Kassebaum, P. (1986). Psychological anthropology: A modular approach. Cultural Anthropology.
  • Kurt, A. & Ayaz, E. B. (2018). Ayla Kutlu’nun yıldız yavrusu adlı çocuk romanında toplumsal cinsiyet rolleri açısından değişen baba figürü. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 18 (18): 311-320.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları. Teoriler ve yaklaşımlar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Liaudet, J. C. (2016). Babasının prensesi: Kızının aşk hayatında babanın rolü. İstanbul: Kuraldışı yayıncılık.
  • Mokkil, N. (2020). Sleepless fathers in Malayalam cinema: Unraveling the dynamics of caste and masculinity. South Asian Popular Culture, 18 (1): 11-28.
  • Munia, F. (2017). A study of two Disney movies: Cinderella (2015) and Beauty and the Beast. (Doctoral dissertation, BRAC University), 1-30.
  • Mustikaningrum, H. A. F. (2022). Revealing Cassie Howard's Electra Complex in Euphoria Film (2022). Litera Kultura: Journal of Literary and Cultural Studies, 10 (2): 44-49.
  • Özcan, N. (1994). Şiddete dayalı olmayan sapmış davranışlar ve aile kurumu. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 11 (1-2).
  • Özsoy, M., & Taşdelen, E. Ş. (2016). Pepee çizgi dizisinde toplumsal cinsiyet rollerinin üretimi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (42): 252-265.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pehlivan, B. M. (2019). Toplumsal cinsiyet rolleri açısından Türk çizgi filmlerinde anne ve baba temsili üzerine bir çalışma. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1 (2): 15-27.
  • Postacı, Ş. (2021). Anne-babalar için Oidipus rehberi. Psikanaliz Defterleri 4: Çocuk ve Ergen Cinselliği (95-110). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rajiva, M. (2010). In Papaji's huse: Representations of the father/daughter relationship in South Asian diasporic cinema. Feminist Media Studies, 10 (2): 213-228.
  • Raza, M., & Tahir, A. (2019). Unraveling Electra Complex in Kanza Javed’s Ashes, Wine and Dust. Journal of Communication and Cultural Trends, 1 (2): 73-84.
  • Rezeki, TI (2021). Animasyon filminin etkisi nedeniyle çocukların dil edinimi. İngilizce Öğretimi ve Dilbilim Dergisi (ETLiJ), 2 (1): 122-132.
  • Schlittler, J. P. A. (2015). Motion graphics and animation. Animation Studies, Valência (CA/USA), (10): 2-3.
  • Storr, A. (2019). Freud: Kısa bir giriş. İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Tezel Şahin, F. (2007). Sosyal değişim sürecinde değişen baba rolü. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, (1015): 765-773.
  • Thoma, D. (2011). Babalar modern bir kahramanlık hikâyesi. İstanbul: İletişim yayıncılık.
  • Topçu, H. (2017). Psikanalitik bir okuma denemesi: Elektra kompleksi ışığında aşk-ı memnu. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (1): 1-9.
  • Willner, D. (1982). The oedipus complex, antigone, and electra: the woman as hero and victim. American Anthropologist, 84 (1): 58-78.
  • Wynns, S. L. & Rosenfeld, L. B. (2003). Father‐daughter relationships in Disney's animated films. Southern Communication Journal, 68 (2): 91-106.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Baba-Kız İlişkisinin Animasyon Filmlerindeki Sunumu

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 61 - 72, 28.04.2025
https://doi.org/10.55055/mekcad.1639633

Öz

Pek çok kitap ve filme konu olan baba-kız ilişkisinin animasyon filmlerindeki sunumu, izledikleri ile özdeşleşen ve taklit eden çocuklar için önemlidir. İleride ebeveynliğe adım atacak olan çocukların, anne-baba rollerini, gündelik yaşamla birlikte izlediklerinden de öğrenebileceği unutulmamalıdır. Bu çalışma, animasyon filmlerindeki baba ve kızları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapıldığı için doküman analizi deseni kullanılmıştır. Çalışmada IMDb puanı 7’den yüksek ve güncel olan animasyon filmlerinden rastlantısal olarak iki film seçilmiştir (Raya ve Son Ejderha, Ailem Robotlara Karşı). Bu animasyon filmler beşer kez seyredilerek betimsel analize tabii tutulmuş ve elde edilen veriler, oluşturulan gözlem formuna kaydedilmiştir. Ortaya çıkan veriler ışığında baba ve kızları arasındaki ilişkinin sevgi, koruma/endişe, gurur duyma/takdir etme ve arkadaşlık başlıkları altında birleştiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Berktay, F. (2012). Tek tanrılı dinler karşısında kadın. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bozok, M. (2018). Türkiye’de ataerkillik, kapitalizm ve erkeklik ilişkilerinde biçimlenen babalık. Fe Dergi, 10 (2): 30-42.
  • Deniz, A. (2021). Yerli yapım çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet eşit(siz)liği. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (43): 6942-6979.
  • Duman, A. E. & Koçtürk, N. (2021). Yerli yapım bir çizgi filmin toplumsal cinsiyet rolleri açısından incelenmesi: Pırıl. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (9): 83-92.
  • Elkatawneh, H. (2013). Freud's psychosexual stages of development. United States, Minneapolis: Walden Universily.
  • Ercan, Ö. Ü. (2022). E. A. Incredibles 2 filminde evde kalan baba temsili öz. The Journal of Academic Social Science, (135): 188-206.
  • Hernawati, M. (2021). How Far the ecowarrior will go: An ecofeminist reading of Disney's Moana. 3L: Southeast Asian Journal of English Language Studies, 27 (4): 257-268.
  • Jols, T. & Thoman, E. (2008). 21. yüzyıl okuryazarlığı. Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Jung, C.V. (2006). Analitik psikoloji. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Jung, C. V. (2020). Freud ve psikanaliz. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Karaboğa, M. T. (2018). Medya çağında çocuk ve çocuk kültürü: Şiddet ve tüketim kültürünün yansımaları. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 2 (2): 1-17.
  • Kassebaum, P. (1986). Psychological anthropology: A modular approach. Cultural Anthropology.
  • Kurt, A. & Ayaz, E. B. (2018). Ayla Kutlu’nun yıldız yavrusu adlı çocuk romanında toplumsal cinsiyet rolleri açısından değişen baba figürü. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 18 (18): 311-320.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları. Teoriler ve yaklaşımlar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Liaudet, J. C. (2016). Babasının prensesi: Kızının aşk hayatında babanın rolü. İstanbul: Kuraldışı yayıncılık.
  • Mokkil, N. (2020). Sleepless fathers in Malayalam cinema: Unraveling the dynamics of caste and masculinity. South Asian Popular Culture, 18 (1): 11-28.
  • Munia, F. (2017). A study of two Disney movies: Cinderella (2015) and Beauty and the Beast. (Doctoral dissertation, BRAC University), 1-30.
  • Mustikaningrum, H. A. F. (2022). Revealing Cassie Howard's Electra Complex in Euphoria Film (2022). Litera Kultura: Journal of Literary and Cultural Studies, 10 (2): 44-49.
  • Özcan, N. (1994). Şiddete dayalı olmayan sapmış davranışlar ve aile kurumu. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 11 (1-2).
  • Özsoy, M., & Taşdelen, E. Ş. (2016). Pepee çizgi dizisinde toplumsal cinsiyet rollerinin üretimi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (42): 252-265.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pehlivan, B. M. (2019). Toplumsal cinsiyet rolleri açısından Türk çizgi filmlerinde anne ve baba temsili üzerine bir çalışma. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1 (2): 15-27.
  • Postacı, Ş. (2021). Anne-babalar için Oidipus rehberi. Psikanaliz Defterleri 4: Çocuk ve Ergen Cinselliği (95-110). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rajiva, M. (2010). In Papaji's huse: Representations of the father/daughter relationship in South Asian diasporic cinema. Feminist Media Studies, 10 (2): 213-228.
  • Raza, M., & Tahir, A. (2019). Unraveling Electra Complex in Kanza Javed’s Ashes, Wine and Dust. Journal of Communication and Cultural Trends, 1 (2): 73-84.
  • Rezeki, TI (2021). Animasyon filminin etkisi nedeniyle çocukların dil edinimi. İngilizce Öğretimi ve Dilbilim Dergisi (ETLiJ), 2 (1): 122-132.
  • Schlittler, J. P. A. (2015). Motion graphics and animation. Animation Studies, Valência (CA/USA), (10): 2-3.
  • Storr, A. (2019). Freud: Kısa bir giriş. İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Tezel Şahin, F. (2007). Sosyal değişim sürecinde değişen baba rolü. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, (1015): 765-773.
  • Thoma, D. (2011). Babalar modern bir kahramanlık hikâyesi. İstanbul: İletişim yayıncılık.
  • Topçu, H. (2017). Psikanalitik bir okuma denemesi: Elektra kompleksi ışığında aşk-ı memnu. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (1): 1-9.
  • Willner, D. (1982). The oedipus complex, antigone, and electra: the woman as hero and victim. American Anthropologist, 84 (1): 58-78.
  • Wynns, S. L. & Rosenfeld, L. B. (2003). Father‐daughter relationships in Disney's animated films. Southern Communication Journal, 68 (2): 91-106.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Kaşkaya 0000-0002-1995-5312

Yusuf Yücel Bu kişi benim 0009-0002-6689-3457

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2025
Kabul Tarihi 17 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaşkaya, M., & Yücel, Y. (2025). Baba-Kız İlişkisinin Animasyon Filmlerindeki Sunumu. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 7(1), 61-72. https://doi.org/10.55055/mekcad.1639633