Review
BibTex RIS Cite

Doğa Koruma ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri

Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 29 - 35, 30.06.2018

Abstract

Hızla artan dünya nüfusu ve insanların
yaşam alanı bulma çalışmaları insanları farklı arayışlara yönlendirmiş ve
doğanın tahrip edilmesine sebep olmuştur. Sanayileşme ve teknolojinin gelişmesi
de bu tahribatı artırmıştır. Tahrip edilen doğal kaynaklardan en önemlisi sulak
alanlardır. Sulak alanlar geçmişte sıtma hastalığına neden olması ve verimsiz
araziler olarak düşünülmesi, bataklık, sazlık olarak görülmesi sebebi ile
kurutulmuş, bu alanlar tarım arazisi, yerleşim, endüstri alanı olarak
kullanılmıştır. Doğal ortamda meydana gelen bu kirlenme ve yok oluşlar
insanları psikolojik, sosyolojik, kültürel, eğitim gibi alanlarda olumsuz
etkilemiş ve insanları bu kötü gidişatın önüne geçmek için önlemler almaya
yönlendirmiştir. Zamanla sulak alanların da önemi anlaşılmış ve bu alanların
tahribatının engellenmesi için koruma altına alınmıştır. Hem canlıların yaşam
alanı olması hem de doğal güzellik bakımından insanlara oldukça fazla hizmet
sunan sulak alanların çeşitli işlevleri bulunmaktadır. Sulak alanların
korunması ve yenilenmesi için çalışmalar yapılmaktadır. Sulak alanların
kurutulması kanunla yasaklanmıştır.



Bu çalışmada en önemli doğal
kaynaklardan biri olan ve insanların hayati ihtiyaçlarını karşılayan sulak
alanların doğa koruma açısından işlevleri araştırılmış, bu konuda yapılmış olan
çalışmalar incelenmiş, uzman kişiler ile görüşülmüş, sulak alanların zarar
görmesinin engellenmesi ve rekreasyonunun sağlanması ve onarılması için neler
yapılması gerektiğine yönelik öneriler sunularak insanların bu önemli doğal
kaynakla alakalı bilinçlendirilmesi amaçlanmıştır. 

References

  • Arı, Y. (2006). Ramsar Sözleşmesi’nin Doğa Koruma Yaklaşımına Eleştirel Bir Bakış. Doğu Coğrafya Dergisi, 11 (15), 275 - 302.Çevre ve Orman Bakanlığı (2004). Türkiye Çevre Atlası. Çed ve Planlama Genel Müdürlüğü Çevre Envanteri Dairesi Başkanlığı, Ankara.Çiçek, E. (2004). Su Basar Ormanların Özellikleri ve Türkiye’nin Su Basar Ormanları. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2 (54). Devlet Planlama Teşkilatı. (1994). Çevre Eğitimi, İnsan Gücü ve Katılım Planlaması. VII. Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel İhtisas Komisyonu, Ankara.Dindar, Y. (2014). Çevre Kimliği Yüksek ve Düşük Olan Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Çevre Eğitimi İnançlarının Kıyaslanması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Bolu.Dünya, N, (2012). Doğa Koruma Alanlarından Milli Parklarda Baraj ve Hidroelektrik Santrali Uygulamalarının İncelenmesi: Munzur Vadisi Milli Parkı Örneği. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Engin, M.S., (2012). Kızılırmak Deltasında Yetişen Bazı Sucul Bitkilerin Ağır Metal Biriktirme Özelliğinin Araştırılması ve Deltadaki Sulak Alanların Kirlilik Haritasının Çıkarılması. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi, Samsun.Erdoğan, M. ve Tuncer, G. (2009). Evaluation of a Course: Education and Awareness for Sustainability. International Journal of Environmental & Science Education, 4 (2), 133-146.Erdoğan, M. Kostova, Z., Marcinkowski, T. (2009). Components of Environmental Literacy in Elementary Science Education Curriculum in Bulgaria and Turkey. Eurasia Journal of Mathemathics, Secience & Technology Education, 5(1), 15-26. Güler, T. (2009). Ekoloji Temelli Bir Çevre Eğitiminin Öğretmenlerin Çevre Eğitimine Karşı Görüşlerine Etkileri. Eğitim ve Bilim Dergisi. 151 (34).Kılınç, A. (2009). Türkiye'de Çevre Eğitimi: Neredeyiz? Neler yapmalıyız? . Ahi Evran Üniversitesi, Çevre Eğitimi Paneli, Kırşehir.OSİB (2013). Sulak Alanlar. Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, Hassas Alanlar Dairesi Başkanlığı, Sulak Alanlar Şube Müdürlüğü, Ankara.Özbay, S. (2008). Doğa Koruma Alanlarında Planlama Çalışmaları ve Ayvalık Adaları Tabiat Parkı Yönetim Planı Önerisi. İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Ramsar Web Sayfası, 2005. http://www.ramsar.org/lib_manual2004e.htm, (Erişim Tarihi: 04.01.2018).Şahin, N. F., Cerrah, L., Saka, A., Şahin, B. (2004). Yüksek Öğretimde Öğrenci Merkezli Çevre Eğitimi Dersine Yönelik Bir Uygulama. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 113-128.Tuncer, G. vd. (2005). Environmental Attitudes of Young People in Turkey: Effects of School Type and Gender. Journal of Environmental Education Research, 11(2), 215-233.Turak, A. S. (2000). Patterns of Species Richness, Endemism and Rarity in Turkey and Their Use in Conservation Evaluation. Orta Doğu ve Teknik Üniversitesi. Doktora Tezi, Ankara.Yıldız, N., ve Yılmaz, S. (2009). Sulak Alanların Önemi ve Gavur Gölü. Kahramanmaraş Sempozyumu, Kahramanmaraş.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 1, 29 - 35, 30.06.2018

Abstract

References

  • Arı, Y. (2006). Ramsar Sözleşmesi’nin Doğa Koruma Yaklaşımına Eleştirel Bir Bakış. Doğu Coğrafya Dergisi, 11 (15), 275 - 302.Çevre ve Orman Bakanlığı (2004). Türkiye Çevre Atlası. Çed ve Planlama Genel Müdürlüğü Çevre Envanteri Dairesi Başkanlığı, Ankara.Çiçek, E. (2004). Su Basar Ormanların Özellikleri ve Türkiye’nin Su Basar Ormanları. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2 (54). Devlet Planlama Teşkilatı. (1994). Çevre Eğitimi, İnsan Gücü ve Katılım Planlaması. VII. Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel İhtisas Komisyonu, Ankara.Dindar, Y. (2014). Çevre Kimliği Yüksek ve Düşük Olan Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Çevre Eğitimi İnançlarının Kıyaslanması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Bolu.Dünya, N, (2012). Doğa Koruma Alanlarından Milli Parklarda Baraj ve Hidroelektrik Santrali Uygulamalarının İncelenmesi: Munzur Vadisi Milli Parkı Örneği. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Engin, M.S., (2012). Kızılırmak Deltasında Yetişen Bazı Sucul Bitkilerin Ağır Metal Biriktirme Özelliğinin Araştırılması ve Deltadaki Sulak Alanların Kirlilik Haritasının Çıkarılması. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi, Samsun.Erdoğan, M. ve Tuncer, G. (2009). Evaluation of a Course: Education and Awareness for Sustainability. International Journal of Environmental & Science Education, 4 (2), 133-146.Erdoğan, M. Kostova, Z., Marcinkowski, T. (2009). Components of Environmental Literacy in Elementary Science Education Curriculum in Bulgaria and Turkey. Eurasia Journal of Mathemathics, Secience & Technology Education, 5(1), 15-26. Güler, T. (2009). Ekoloji Temelli Bir Çevre Eğitiminin Öğretmenlerin Çevre Eğitimine Karşı Görüşlerine Etkileri. Eğitim ve Bilim Dergisi. 151 (34).Kılınç, A. (2009). Türkiye'de Çevre Eğitimi: Neredeyiz? Neler yapmalıyız? . Ahi Evran Üniversitesi, Çevre Eğitimi Paneli, Kırşehir.OSİB (2013). Sulak Alanlar. Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, Hassas Alanlar Dairesi Başkanlığı, Sulak Alanlar Şube Müdürlüğü, Ankara.Özbay, S. (2008). Doğa Koruma Alanlarında Planlama Çalışmaları ve Ayvalık Adaları Tabiat Parkı Yönetim Planı Önerisi. İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Ramsar Web Sayfası, 2005. http://www.ramsar.org/lib_manual2004e.htm, (Erişim Tarihi: 04.01.2018).Şahin, N. F., Cerrah, L., Saka, A., Şahin, B. (2004). Yüksek Öğretimde Öğrenci Merkezli Çevre Eğitimi Dersine Yönelik Bir Uygulama. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 113-128.Tuncer, G. vd. (2005). Environmental Attitudes of Young People in Turkey: Effects of School Type and Gender. Journal of Environmental Education Research, 11(2), 215-233.Turak, A. S. (2000). Patterns of Species Richness, Endemism and Rarity in Turkey and Their Use in Conservation Evaluation. Orta Doğu ve Teknik Üniversitesi. Doktora Tezi, Ankara.Yıldız, N., ve Yılmaz, S. (2009). Sulak Alanların Önemi ve Gavur Gölü. Kahramanmaraş Sempozyumu, Kahramanmaraş.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Derleme
Authors

Meral Cebe

Faruk Kardaş

Publication Date June 30, 2018
Acceptance Date July 14, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Cebe, M., & Kardaş, F. (2018). Doğa Koruma ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri. Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 29-35.
AMA Cebe M, Kardaş F. Doğa Koruma ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri. Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi. June 2018;4(1):29-35.
Chicago Cebe, Meral, and Faruk Kardaş. “Doğa Koruma Ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri”. Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi 4, no. 1 (June 2018): 29-35.
EndNote Cebe M, Kardaş F (June 1, 2018) Doğa Koruma ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri. Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi 4 1 29–35.
IEEE M. Cebe and F. Kardaş, “Doğa Koruma ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri”, Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 1, pp. 29–35, 2018.
ISNAD Cebe, Meral - Kardaş, Faruk. “Doğa Koruma Ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri”. Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi 4/1 (June 2018), 29-35.
JAMA Cebe M, Kardaş F. Doğa Koruma ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri. Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi. 2018;4:29–35.
MLA Cebe, Meral and Faruk Kardaş. “Doğa Koruma Ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri”. Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 1, 2018, pp. 29-35.
Vancouver Cebe M, Kardaş F. Doğa Koruma ve Çevre Eğitimi Açısından Sulak Alanların İşlevleri. Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi. 2018;4(1):29-35.