Gemi inşaatı sektöründe, günümüze kadar birçok malzeme çeşidi gemi gövdesi yapısında kullanılmaktadır. En çok bilinen gemi inşa malzemeleri çelik, alüminyum alaşımları, elyaf destekli kompozit ürünler ile birlikte ahşap malzemelerdir. Bu çalışmada en çok bilinen inşa malzemelerin aksine betonun gemi gövdesinin inşasında kullanıldığı periyotlar özellikle askeri uygulamalarda nedenleriyle birlikte incelenmektedir. Tarihçesi 1848 yıllarına kadar dayanan beton gemiler kargo gemisi, yüzer barç, yat, balıkçı tekneleri olmak üzere birçok alanda işletilmiştir. Çelik tedarikinin zor ve maliyetli olduğu, nitelikli iş gücü ihtiyacının tam olarak karşılanamadığı özellikle birinci ve ikinci dünya savaşı döneminde oldukça büyük ölçekli beton gemiler inşa edilmiş fakat bu gemilerin hiçbiri operasyonel faaliyetlerini günümüze kadar sürdürememiştir. Genellikle inşa edildikten kısa bir süre sonra ana amaçlarının dışında eğitim gemisi, depo veya dalga kıran olarak kullanılmış veya batırılmıştır. Bu çalışma beton gemiler ile ilgili tarihsel gelişimi ham çelik üretimini de göz önünde bulundurarak incelemekte aynı zamanda süreç boyunca beton gemilerle ilgili yaşan olumsuzlukları, gemilerin son durumu ile ilgili literatüre katı sunmayı amaçlamaktadır. Ayrıca literatürde oldukça az değinilen bu alana katkı sağlayarak, bu alanda çalışacak akademisyenler, uzmanlar ve denizcilik paydaşları için önemli bir kaynak oluşturmayı hedeflemektedir.
The shipbuilding industry has employed a wide variety of materials up till the present day in the construction of ships. The most well-known shipbuilding materials are steel, aluminum alloys, fiber-reinforced composite products and wood materials. In contrast to the most well-known construction materials, the periods in which concrete is applied in the construction of the ship's hull are analyzed together with the reasons, especially in naval applications. Concrete ships, whose history dates back to 1848, have been operated in many areas such as cargo ships, floating barges, yachts, fishing boats. Particularly during the first and second world wars, when obtaining raw steel was challenging and expensive also qualified workforce needs are not fully met, quite large-scale concrete ships were built but none of these ships could continue their operational activities until today. Concrete ships were typically utilized as a training ship, warehouse, or breakwater soon after construction or sunk apart from their main purpose. This paper considers the manufacture of crude steel to investigate the historical evolution of concrete ships and also aims to contribute to the literature on the challenges of concrete ships during the process and the latest situation of these ships. Moreover, it serves as a valuable resource for academics, professionals, and maritime stakeholders who will work in this field which is rarely mentioned in the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Hydrobiology |
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2023 |
Acceptance Date | March 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |
Menba Kastamonu Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Dergisi olarak 2013'te kurulan dergimiz,
Memba Su Bilimleri Dergisi olarak yayın hayatına devam etmektedir.
-----------
Su bilimleri alanında biyoloji, ekoloji, içsular, balık besleme, balık avcılığı, balıkçılık teknolojisi, balıkçılık ekonomisi ve yönetimi, su ürünleri işleme teknolojileri, su kimyası, mikrobiyoloji, alg biyoteknolojisi, denizel organizmaların korunması, acısu ve tatlı su habitatları ve kirlilik, ekotoksikoloji, tarımsal ve çevresel sürdürülebilirlik, iklim ve bitki büyüme modelleri, iklim değişikliği, doğal afetler, hidrometeorolojik afetler, uzaktan algılama, coğrafi bilgi teknolojileri, kıyısal alanlar, kurak ve yarıkurak topografyalar, mekansal analiz ve modelleme, biyocoğrafya, fiziki coğrafya, beşeri ve ekonomik coğrafya, jeomorfoloji, çevresel sorunlar, hayvansal ve bitkisel biyoteknoloji, hayvansal ve bitkisel üretim alanlarında İngilizce ve Türkçe orjinal makaleler, kısa notlar, teknik notlar, raporlar ve derlemeleri yılda dört sayı (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) olarak yayınlanan online, açık erişimli, uluslararası hakemli dergidir.
Memba Su Bilimleri Dergisi
TRDizin, SOBIAD, ASCI, CAB Direct, Google Scholar, Paperity, Asosindex, Academic Journal Index, CNKI Scholar
dizinlerinde taranmaktadır.
----------
Dergimize makale yükleme sırasında intihal benzerlik raporu yüklemek zorunlu ve bu raporun intihal benzerlik oranının % 30'un altında olması gerekmektedir. Bu raporu yazarlar makale yükleme sırasında göndermelidir.
Dergimize yüklenen Türkçe ve İngilizce makalelerde Türkçe ve İngilizce özetlerin bulunması zorunludur.