Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LOCAL JOURNALİSTS' USE OF ARTİFİCİAL INTELLİGENCE: THE CASE OF YOZGAT LOCAL NEWSPAPER EMPLOYEES

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 3, 243 - 258, 29.12.2024
https://doi.org/10.54707/meric.1516121

Öz

Artificial intelligence can be defined as intelligent behavior by computers. The aim of artificial intelligence is to enable machines to perform operations that can be done with human intelligence. Although the use of artificial intelligence in journalism is new, it is increasing day by day and artificial intelligence technology continues to transform the field of journalism and the news production process. The diversification of technologies used in the field of journalism both transforms and enriches the field. The aim of this study is to examine the use of artificial intelligence by local journalists working in Yozgat İleri Newspaper and Yozgat Çamlık Newspaper. In addition, this study also aims to determine in which news items local journalists use artificial intelligence the most and how often they use it. Apart from these, the study also aims to compare the use of artificial intelligence in two different local newspapers. Semi-structured in-depth interview method was used to conduct the study. In the study, it was determined that the employees of Yozgat İleri Newspaper and Yozgat Çamlık Newspaper frequently use artificial intelligence. In particular, in response to the question "In which news do you use artificial intelligence the most?", journalists stated that "They mostly use this application while creating routine news". Page design was also identified as a separate work area where they used artificial intelligence.

Kaynakça

  • A. (2023). Gazetecilik 4.0: Yapay Zekâ Haberciliğinin Güncel Örneklerine Yönelik Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14 (38), 412-435.
  • Etike, Ş. (2023). Yapay Zekâ ve Haber Üretim Süreci: Tanımlar ve Uygulamalar. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, 3 (6), 588-609.
  • Gürcan, H. İ. & Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye’de İnternet Gazeteciliği Açısından Yerel Basının Genel Görünümü ve Bölgeler Arası Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim Dergisi, 5 (1), 22-29.
  • Güzeldemirci, İ. C. (2024). İçerik Üretiminde Yapay Zekâ Araçlarının Kullanımı. ENTIS Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 3, 44-52.
  • Hess, K. & Waller, L. (2017). LocalJjournalism in A Digital World: Theory and Practice in The Digital Age. Bloomsbury Publishing.
  • Işık, U., Ölçekçi, H. ve Koz, K. A. (2022). Yapay Zekâ ve Algoritma Ekseninde Gazeteciliğin Geleceği ve Toplum İçin Anlamı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 10 (2), 1248-1275.
  • Kaya Erdem, B. (2021). Yapay Zekânın Medya ve Yayıncılık Alanına Etkisi. TRT Akademi, 6 (13), 897-903.
  • Koçyiğit, A. ve Darı, A. B. (2023). Yapay Zekâ İletişiminde ChatGPT: İnsanlaşan Dijitalleşmenin Geleceği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (2), 427-438.
  • Milena, Z. R., Dainora, G., & Alin, S. (2008). Qualitative Research Methods: A Comparison Between Focus-Group and in-Depth İnterview. Annals of the University of Oradea. Economic Science Series, 17(4), 1279-1283.
  • Moran, R. E. & Shaikh, S. J. (2022). Robots in The News and Newsrooms: Unpacking Meta-Journalistic Discourse on The Use of Artificial Intelligence in Journalism. Digital Journalism, 10 (10), 1756-1774.
  • Özçağlayan, M. & Yeniceler Kortak, İ. (2023). Medya Takip Merkezleri Üzerinden Türkiye’de Yapay Zekânın Medyadaki Kullanımının Değerlendirilmesi. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13 (3), 700-714.
  • Özsalih, A. (2023). Yapay Zekâ Yoluyla Oluşturulan Sahte Haberlerin Medya Gündemini Belirlemesi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 13 (3), 533-550.
  • Öztürk Çelebi, G. (2024). Robotlar Çağında Gazetecilik. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (2), 138-152.
  • Şahin Başfırıncı, Ç. ve Koç, N. (2023). İletişim Alanındaki Mesleklerde Yapay Zekâ Uygulamaları: Mevcut Durum Analizi Ve Alan Yazın Taraması. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 13 (1), 121-148.
  • Şeker, M. (2005). Yerel Gazeteler ve Resmi İlan. Selçuk İletişim Dergisi, 4 (1), 101-115.
  • Tejedor, S. &Villa P. (2021). Exo Journalism: A Conceptual Approach to A Hybrid Formula Between Journalism and Artificial Intelligence. Journalism and Media, 2, 830–840.
  • Uslu, F. ve Demir, F. (2023). Nitel Bir Veri Toplama Tekniği: Derinlemesine Görüşme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 40 (1), 289-299.
  • Wilczek, B., Haim, M., & Thurman, N. (2024). Transforming The Value Chain of Local Journalism With Artificial İntelligence. AI Magazine.
  • Yavuz, V. (2023). İnternet Haberciliğinde Yapay Zekâ, (Ed. V. Yavuz & E. Gençyürek) Dijital İletişim ve Medyada Yeni Trendler, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Yeniceler Kortak, İ. (2022). Yapay Zekâ ve Haber İlişkisine Kullanıcı Gözünden Bakmak: Sosyal Medyada Robot Haber Spikerlerlerine Gelen Yorumların İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (2), 699- 710
  • Çamlık Gündem, (2017). Yozgat Çamlık Gazetesi Yeni yayın hayatına başlıyor!, https://www.yozgatcamlik.com/haber/15939276/yozgat-camlik-gazetesi-yeni-yayin-hayatina-basliyor Erişim Tarihi: 02.07.2024.
  • Gürgen, N. N. (2022). İleri gazetesi sorumlu yazı işleri müdürü Seyfi Çelikkaya: "Yozgat’ın en etkili gazetesi olduğumuzu söyleyebilirim", https://haberuskudar.com/ileri-gazetesi-sorumlu-yazi-isleri-muduru-seyfi-celikkaya-yozgatin-en-etkili-gazetesi-oldugumuzu-soyleyebilirim Erişim Tarihi: 02.07.2024.
  • Yozgat Çamlık Gazetesi, https://www.yozgatcamlik.com/ Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • Yozgat İleri Gazetesi, https://www.ilerigazetesi.com.tr/ Erişim Tarihi: 01.05.2024.

YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 3, 243 - 258, 29.12.2024
https://doi.org/10.54707/meric.1516121

Öz

Yapay zekânın tanımı, bilgisayarlar tarafından yapılan akıllıca davranışlar olarak yapılabilmektedir. Yapay zekânın amacı ise insan zekâsı ile yapılabilecek işlemleri makinaların yapabilmesini sağlamaktır. Yapay zekânın gazetecilik alanında kullanımı yeni olmasına rağmen, gün geçtikçe de artan bir durum olmaktadır ve yapay zekâ teknolojisi, gazetecilik alanını ve haber üretim sürecini dönüştürmeye devam etmektedir. Gazetecilik alanında kullanılan teknolojilerin çeşitlenmesi, alanın hem dönüşmesini hem de zenginleşmesini sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Yozgat İleri Gazetesi ve Yozgat Çamlık Gazetesi çalışanları özelinde, yerel olarak çalışan gazetecilerin yapay zekâyı kullanım durumlarını incelemektir. Ayrıca bu çalışmada, yerel gazetecilerin yapay zekâyı en çok hangi haberlerde ve hangi sıklıkta kullandıklarını belirlemek de amaçlanmaktadır. Bunların dışında, çalışma, iki farklı yerel gazetenin yapay zekâyı kullanım durumlarının karşılaştırma amacını da taşımaktadır. Çalışmayı yürütmek için yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme yöntemi kullanılmıştır. Yapılmış olan çalışmada, Yozgat İleri Gazetesi ve Yozgat Çamlık Gazetesi çalışanlarının yapay zekâyı sık sık kullandıkları belirlenmiştir. Özellikle “Yapay zekâyı en çok hangi haberlerde kullanıyorsunuz?” sorusuna cevap olarak ise gazeteciler “Rutin haberleri oluştururken daha çok bu uygulamaya başvurduklarını” belirtmişlerdir. Sayfa tasarımı konusu da yapay zekâya başvurdukları ayrı bir çalışma alanı olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • A. (2023). Gazetecilik 4.0: Yapay Zekâ Haberciliğinin Güncel Örneklerine Yönelik Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14 (38), 412-435.
  • Etike, Ş. (2023). Yapay Zekâ ve Haber Üretim Süreci: Tanımlar ve Uygulamalar. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, 3 (6), 588-609.
  • Gürcan, H. İ. & Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye’de İnternet Gazeteciliği Açısından Yerel Basının Genel Görünümü ve Bölgeler Arası Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim Dergisi, 5 (1), 22-29.
  • Güzeldemirci, İ. C. (2024). İçerik Üretiminde Yapay Zekâ Araçlarının Kullanımı. ENTIS Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 3, 44-52.
  • Hess, K. & Waller, L. (2017). LocalJjournalism in A Digital World: Theory and Practice in The Digital Age. Bloomsbury Publishing.
  • Işık, U., Ölçekçi, H. ve Koz, K. A. (2022). Yapay Zekâ ve Algoritma Ekseninde Gazeteciliğin Geleceği ve Toplum İçin Anlamı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 10 (2), 1248-1275.
  • Kaya Erdem, B. (2021). Yapay Zekânın Medya ve Yayıncılık Alanına Etkisi. TRT Akademi, 6 (13), 897-903.
  • Koçyiğit, A. ve Darı, A. B. (2023). Yapay Zekâ İletişiminde ChatGPT: İnsanlaşan Dijitalleşmenin Geleceği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (2), 427-438.
  • Milena, Z. R., Dainora, G., & Alin, S. (2008). Qualitative Research Methods: A Comparison Between Focus-Group and in-Depth İnterview. Annals of the University of Oradea. Economic Science Series, 17(4), 1279-1283.
  • Moran, R. E. & Shaikh, S. J. (2022). Robots in The News and Newsrooms: Unpacking Meta-Journalistic Discourse on The Use of Artificial Intelligence in Journalism. Digital Journalism, 10 (10), 1756-1774.
  • Özçağlayan, M. & Yeniceler Kortak, İ. (2023). Medya Takip Merkezleri Üzerinden Türkiye’de Yapay Zekânın Medyadaki Kullanımının Değerlendirilmesi. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13 (3), 700-714.
  • Özsalih, A. (2023). Yapay Zekâ Yoluyla Oluşturulan Sahte Haberlerin Medya Gündemini Belirlemesi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 13 (3), 533-550.
  • Öztürk Çelebi, G. (2024). Robotlar Çağında Gazetecilik. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (2), 138-152.
  • Şahin Başfırıncı, Ç. ve Koç, N. (2023). İletişim Alanındaki Mesleklerde Yapay Zekâ Uygulamaları: Mevcut Durum Analizi Ve Alan Yazın Taraması. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 13 (1), 121-148.
  • Şeker, M. (2005). Yerel Gazeteler ve Resmi İlan. Selçuk İletişim Dergisi, 4 (1), 101-115.
  • Tejedor, S. &Villa P. (2021). Exo Journalism: A Conceptual Approach to A Hybrid Formula Between Journalism and Artificial Intelligence. Journalism and Media, 2, 830–840.
  • Uslu, F. ve Demir, F. (2023). Nitel Bir Veri Toplama Tekniği: Derinlemesine Görüşme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 40 (1), 289-299.
  • Wilczek, B., Haim, M., & Thurman, N. (2024). Transforming The Value Chain of Local Journalism With Artificial İntelligence. AI Magazine.
  • Yavuz, V. (2023). İnternet Haberciliğinde Yapay Zekâ, (Ed. V. Yavuz & E. Gençyürek) Dijital İletişim ve Medyada Yeni Trendler, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Yeniceler Kortak, İ. (2022). Yapay Zekâ ve Haber İlişkisine Kullanıcı Gözünden Bakmak: Sosyal Medyada Robot Haber Spikerlerlerine Gelen Yorumların İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (2), 699- 710
  • Çamlık Gündem, (2017). Yozgat Çamlık Gazetesi Yeni yayın hayatına başlıyor!, https://www.yozgatcamlik.com/haber/15939276/yozgat-camlik-gazetesi-yeni-yayin-hayatina-basliyor Erişim Tarihi: 02.07.2024.
  • Gürgen, N. N. (2022). İleri gazetesi sorumlu yazı işleri müdürü Seyfi Çelikkaya: "Yozgat’ın en etkili gazetesi olduğumuzu söyleyebilirim", https://haberuskudar.com/ileri-gazetesi-sorumlu-yazi-isleri-muduru-seyfi-celikkaya-yozgatin-en-etkili-gazetesi-oldugumuzu-soyleyebilirim Erişim Tarihi: 02.07.2024.
  • Yozgat Çamlık Gazetesi, https://www.yozgatcamlik.com/ Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • Yozgat İleri Gazetesi, https://www.ilerigazetesi.com.tr/ Erişim Tarihi: 01.05.2024.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Betül Sabahçı 0000-0003-4178-5353

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 21 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sabahçı, B. (2024). YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 8(3), 243-258. https://doi.org/10.54707/meric.1516121
AMA Sabahçı B. YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. Aralık 2024;8(3):243-258. doi:10.54707/meric.1516121
Chicago Sabahçı, Betül. “YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ”. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 8, sy. 3 (Aralık 2024): 243-58. https://doi.org/10.54707/meric.1516121.
EndNote Sabahçı B (01 Aralık 2024) YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 8 3 243–258.
IEEE B. Sabahçı, “YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ”, Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 3, ss. 243–258, 2024, doi: 10.54707/meric.1516121.
ISNAD Sabahçı, Betül. “YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ”. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 8/3 (Aralık 2024), 243-258. https://doi.org/10.54707/meric.1516121.
JAMA Sabahçı B. YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2024;8:243–258.
MLA Sabahçı, Betül. “YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ”. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 3, 2024, ss. 243-58, doi:10.54707/meric.1516121.
Vancouver Sabahçı B. YEREL GAZETECİLERİN YAPAY ZEKÂYI KULLANIM DURUMU: YOZGAT YEREL GAZETE ÇALIŞANLARI ÖRNEĞİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2024;8(3):243-58.