Bu
araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının annelerinin çocuklarına
kitap okuma ve kitap almaya ilişkin görüşlerini derinlemesine incelemektir. Bu
araştırma, karma yöntem ile gerçekleştirilmiştir ve okul öncesi dönemde çocuğu
olan 292 anneden öz-bildirimlerine dayalı soru formu aracılığıyla nicel veri ve
9 anne ile de yüz yüze yapılan görüşmeler aracılığıyla nitel veri elde
edilmiştir. Elde edilen nicel veriler, frekans ve yüzdeleri hesaplanarak
değerlendirilmiştir. Nicel veriler ise betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın
sonucunda, annelerin çoğunun kendilerinin ayda bir kitap okuduğu; evinde
kendilerine ve eşlerine ait 0-5 arasında kitap olduğu; çocuklarına iki-üç günde
bir kitap okuduğu; çocuklarının evde kendine ait kitapların sayısının 0-5
arasında olduğu; çocuklarına yaklaşık üç yaşında kitap okumaya başladığı;
çevrelerinde bir halk kütüphanesi olmadığı; çocuklarına kitap alırken,
alacakları kitabı çocukları ile birlikte seçtiği bulunmuştur. Ayrıca,
araştırmaya katılan annelerin çoğu, evlerinde çocuklarının kitaplarını koymak
için ayırdıkları özel bir bölüm olduğunu; çocuklarına evde en çok kendilerinin
kitap okuduğunu; çocuklarının onlara kitap okumalarından hoşlandığını;
kendilerinin de çocuklarına kitap okumaktan hoşlandığını; çocuklarına kitap
okuduktan sonra kitaptaki hikâye hakkında bazen sohbet ettiğini ve
çocuklarından kitaptaki resimlere bakarak kendisinin bir hikâye oluşturmasını
bazen istediğini; çocuklarına ayda bir ya da iki kez kitap aldığını
belirtmiştir. Bununla birlikte annelerin çocuklarına kitap alırken, kitabın en
çok çocukların gelişim özelliklerine uygun olmasına, kitabın konusuna ve
çocuklarının kitabı beğenmesine dikkat ettikleri bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.