BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 9 Issue: 1, 296 - 312, 14.01.2013

Abstract

An Evaluation on the Mistakes Determined in Writing Course of Mersin University Education Faculty st Grade Students(Petition Texts). This research had been undertaken on the petition samples written by the students of the 1st Grade of the Education Faculty of Mersin University in their Written Expression classes. During the research, the mistakes that have been made by the students of the 1st grade in their petition samples that have been written in different topics have been identified where the aim had been to develop solution offers for the correction of these and some other mistakes that have been found in other forms of written expression during such relevant practices. For the said research, firstly within the context of the relevant class, the petition samples written on various topics that have been assigned to or that have been selected by the students of 1st grade of the Education Faculty of Mersin University had been examined and then the connection between the mistakes that have been found in the said petitions and the stylistic and linguistic characteristics specific of the form had been set forth. As a result of the research it has been ascertained that the students were not aware of the authority to whom the petition is going to be addressed to; that the petition did not follow certain stylistic and linguistic rules; that the students did not pay attention to aspects such as the use of language, page layout and spelling rules that constitute the common grounds for all of the written expression forms; that the punctuation marks had either been left out or used in the wrong manner; that there were incomprehensibilities both at the word level and sentence level. Within the research, some suggestions for a solution to the said and alike problems of the students had been set forth in ways such as the possession of a certain background and a rich vocabulary and such as making more practises.

References

  • Akbayır, S. (2010). Yazılı anlatım, nasıl yazabilirim?. Ankara: Pegem Akademi.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z., Celepoğlu, A. (2006). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çotuksöken, Y. (2004). Üniversite öğrencileri için uygulamalı Türk dili I, İstanbul: Papatya Yayıncılık. Gülsevin, G., Boz, E. (2006). Türk dili ve kompozisyon I-II. Konya: Tablet Yayınları.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. (1999). Örnek edebi metinlerle yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık. Koç, H., Tarhan Öztoprak, M. (2003). Yazışma teknikleri örnekler ve uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2002). Yazınsal türler. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Özdemir, E. (2004). Sözlü-yazılı anlatım sanatı (kompozisyon). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özkırımlı, A. (2002). Türk dili dil ve anlatım. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları 14.
  • Özünlü, Ü. (2001). Edebiyatta dil kullanımları. İstanbul: Multilingual.
  • TDK (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları: 549.
  • Wittgenstein, L. (1969). Tractatus logico-philosophicus. In: Schriften, Bd. 1, Frankfurt am Main. www.resmigazete.gov.tr www.tbmm.gov.tr/develop/owa/anayasa

MEÜ Eğitim Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Dersindeki Uygulamalarda Belirlenen Yanlışları ve Bunların Düzeltilmesine Yönelik Çözüm Önerileri (Dilekçe Metinleri)

Year 2013, Volume: 9 Issue: 1, 296 - 312, 14.01.2013

Abstract

Bu araştırma, MEÜ Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 1. sınıf öğrencilerinin Yazılı Anlatım dersinde yazdığı dilekçe örnekleri üzerinde yapılmıştır. Araştırmada, 1. sınıf öğrencilerinin değişik konularda yazdığı örnek dilekçelerde görülen yanlışlar belirlenerek bunların ve başka yazılı anlatım türlerine ilişkin uygulamalarda görülen kimi yanlışların düzeltilmesine yönelik çözüm önerileri geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma için öncelikle ilgili ders kapsamında, MEÜ Eğitim Fakültesindeki 1. sınıf öğrencilerinin kendilerine verilen ya da kendi belirledikleri kimi konular hakkında yazdığı dilekçe örnekleri incelenmiş; bu dilekçelerde belirlenen yanlışların türe özgü biçimsel ya da dilsel özelliklerin hangileriyle ilgili olduğu ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda; öğrencilerin dilekçe yazacağı makamı bilmediği, dilekçenin belirli biçimsel ve dilsel kurallarına uymadığı, tüm yazılı anlatım türlerinin ortak öğesi durumundaki dil kullanımına, kâğıt düzenine ve yazım kurallarına dikkat etmediği, noktalama işaretlerini eksik ya da yanlış kullandığı, sözcük ve cümle düzeyindeki anlatım bozukluklarını sıkça yaptığı belirlenmiştir. Araştırmada; öğrencilerin bu ve buna benzer sorunları, belli bir birikime ve zengin bir söz varlığına sahip olma, daha sık uygulama yapma gibi yollarla giderebileceği görüşünden hareketle kimi çözüm önerileri geliştirilmiştir.

References

  • Akbayır, S. (2010). Yazılı anlatım, nasıl yazabilirim?. Ankara: Pegem Akademi.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z., Celepoğlu, A. (2006). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çotuksöken, Y. (2004). Üniversite öğrencileri için uygulamalı Türk dili I, İstanbul: Papatya Yayıncılık. Gülsevin, G., Boz, E. (2006). Türk dili ve kompozisyon I-II. Konya: Tablet Yayınları.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. (1999). Örnek edebi metinlerle yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık. Koç, H., Tarhan Öztoprak, M. (2003). Yazışma teknikleri örnekler ve uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2002). Yazınsal türler. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Özdemir, E. (2004). Sözlü-yazılı anlatım sanatı (kompozisyon). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özkırımlı, A. (2002). Türk dili dil ve anlatım. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları 14.
  • Özünlü, Ü. (2001). Edebiyatta dil kullanımları. İstanbul: Multilingual.
  • TDK (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları: 549.
  • Wittgenstein, L. (1969). Tractatus logico-philosophicus. In: Schriften, Bd. 1, Frankfurt am Main. www.resmigazete.gov.tr www.tbmm.gov.tr/develop/owa/anayasa
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Oğuz Ergene

Publication Date January 14, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Ergene, O. (2013). MEÜ Eğitim Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Dersindeki Uygulamalarda Belirlenen Yanlışları ve Bunların Düzeltilmesine Yönelik Çözüm Önerileri (Dilekçe Metinleri). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 296-312. https://doi.org/10.17860/efd.89916

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.