The purpose of this study is to investigate the preservice science teachers’ awareness about science process skills developing. The study was carried out in 2012-2013 academic year. This study was a descriptive study in qualitative nature. The sample for the study was consisted of 16 preservice science teachers from Erzincan University, Faculty of Education. Data were collected through semi-structured interviews and were analyzed through content data analysis method. The results indicated that preservice science teachers had superficial knowledge about science process skills. Besides, they had different and incorrect knowledge about development of science process skills. Preservice science teachers could not establish connection between science and technology curriculum and science process skills.
Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin gelişimi ile ilgili görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma nitel içerikli betimsel bir araştırma olup 2012-2013 öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği son sınıfında öğrenim gören amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiş 16 fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmış ve içerik analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Analiz sonucu öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinden genel olarak haberdar oldukları, bazılarının bilimsel süreç becerileri ile ilgili bilgilerinin sınırlı olduğu ve bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi hakkında her bir öğretmen adayının farklı görüşe sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının çoğu bilimsel süreç becerilerini bilim insanlarının kullandığı beceriler olarak düşünmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 9 Issue: 3 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.