BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 11 Issue: 1, 0 - , 22.04.2015

Abstract

In the context of organizations, one of the processes in which values are expected to be effective is the decision making process. Decision making process exists in the center of administrative processes. Establishment an organizational structure that is based upon certain values and accomplishment of organizational goals can be seen as a result of a decision making process shaped these values.Values and decision making process are closely related; therefore it is very important to examine values that influence decision making process of principals. In this context, the main purpose of this study is to examine values that are effective on decision making process of principals with regard to the opinions of principals, vice-principals and teachers.The research designed as a qualitative study and it employed case study method.In order to determine study group of the research, criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, was used. The sample of study consists of 20 principals and vice-principals and 20 teachers, who work in primary and elementary school in 2013-2014 academic year. In collecting data, researchers prepared semi-structured interview form which included open-ended questions.In analyzing data, descriptive analysis method was used. This method helped to do quotations from interviews, to summarize and interpret data in line with the predefined themes.Findings indicate that opinions of principals, vice-principals and teachers, in terms of principal’s individual value classes and values that they base upon while making decisions, mostly coincide though they differentiate in some dimensions.Most of principals, vice-principals and teachers, who constitute working group, think that principals have Social-Organizational tendencies in the context of value classification

References

  • Acat, M.B. ve Aslan, M. (2012). Yeni bir değer sınıflaması ve bu sınıflamaya bağlı olarak öğrencilere kazandırılması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (2), 1461-1474.
  • Aslanargun, E. (2012). Okul müdürlerinin sahip olması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (2), 1327-1344.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2003). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekşi, H. ve Okudan, A.Y. (2011). Eğitim yöneticilerinin bakış açısı ile değerler eğitimi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 8(2), 178-190.
  • Ercan Yılmaz (2009). Öğretmenlerin değer tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 109-128.
  • Hall, D., Guo, Y. & Davis, R.A. (2003). Developing a value-based decision-making model for inquiring organizations. Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences.
  • Karaköse, T (2008). Okul müdürlerini itibarlı kılan değerlerin belirlenmesine yönelik nitel bir çalışma. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 113-129.
  • Karaköse, T. ve Altınkurt, Y. (2009). Okul yöneticilerinin ve il milli eğitim müdürlüğü çalışanlarının değerlere göre yönetim ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Kütahya ili örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 49-67.
  • Lunenburg, F.C. (2010).The decision making process.National Forum of Educational Administration And Supervision Journal, Volume 27, Number 4.
  • Memiş, A. ve Güney Gedik, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin değer yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi. 8(20), 123-145.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Simmons, C. (1999). A comparative study of educational and cultural determinants of adolescent values. Journal of Beliefs & Values, 20 (2), 208-218.
  • Şahin-Fırat, N. (2010). Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 35 (156), 71-83.
  • Tanıt, T. (2007). Eğitim yöneticilerinin değer tercihleri ile yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Turgut, T. (1998). Örgütsel davranışta değerlerin yeri. İçinde Tevrüz, T. (Edt.). Endüstri ve örgüt psikolojisi II (35-48). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Varış, F. (1998). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

Karar Verme Sürecinde Okul Yöneticileri ve Değerler

Year 2015, Volume: 11 Issue: 1, 0 - , 22.04.2015

Abstract

Örgütsel bağlamda, yönetsel açıdan değerlerin etkili olmasının beklendiği süreçlerden birisi de karar verme sürecidir. Karar verme süreci yönetsel süreçlerin merkezinde yer alır. Belirli değerlere dayalı örgütsel bir yapının kurulması ve yönetsel hedeflerin gerçekleştirilebilmesi söz konusu değerlerin biçimlendirdiği bir karar verme sürecinin sonucu olarak görülebilir. Değerler ile karar verme sürecinin yakından ilişkili olması nedeniyle okul yöneticilerinin karar verme sürecini etkileyen değerlerin irdelenmesi oldukça önemlidir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacı, okul yöneticilerinin karar verme süreçlerinde etkili olan değerleri yönetici ve öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak irdelemektir. Araştırma nitel bir çalışma olarak desenlenmiş, durum çalışması çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu belirlemek üzere amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında ilkokul ve ortaokullarda görev yapan görev yapan 20 okul yöneticisi ile 20 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde; verilerin önceden belirlenen temalara göre özetlendiği ve yorumlandığı, görüşmeden alıntılara sık sık yer verilen betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları gerek yöneticilerin gerek öğretmenlerin, yöneticilerin bireysel olarak temsil ettikleri değer sınıfı ve karar verirken dayandıkları değerler bağlamında büyük ölçüde örtüşen ancak bazı boyutlarda farklılaşan görüşlere sahip olduklarını göstermektedir. Çalışma grubundaki yöneticilerin ve öğretmenlerin büyük kısmı, değer sınıflaması bağlamında yöneticilerin Toplumsal-Örgütsel yönelimli olduklarını düşünmektedir.
Anahtar Kelimeler: Karar Verme Süreci, Değerler, Eğitim Sistemi, Okul Yöneticisi, Öğretmen

References

  • Acat, M.B. ve Aslan, M. (2012). Yeni bir değer sınıflaması ve bu sınıflamaya bağlı olarak öğrencilere kazandırılması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (2), 1461-1474.
  • Aslanargun, E. (2012). Okul müdürlerinin sahip olması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (2), 1327-1344.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2003). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekşi, H. ve Okudan, A.Y. (2011). Eğitim yöneticilerinin bakış açısı ile değerler eğitimi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 8(2), 178-190.
  • Ercan Yılmaz (2009). Öğretmenlerin değer tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 109-128.
  • Hall, D., Guo, Y. & Davis, R.A. (2003). Developing a value-based decision-making model for inquiring organizations. Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences.
  • Karaköse, T (2008). Okul müdürlerini itibarlı kılan değerlerin belirlenmesine yönelik nitel bir çalışma. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 113-129.
  • Karaköse, T. ve Altınkurt, Y. (2009). Okul yöneticilerinin ve il milli eğitim müdürlüğü çalışanlarının değerlere göre yönetim ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Kütahya ili örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 49-67.
  • Lunenburg, F.C. (2010).The decision making process.National Forum of Educational Administration And Supervision Journal, Volume 27, Number 4.
  • Memiş, A. ve Güney Gedik, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin değer yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi. 8(20), 123-145.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Simmons, C. (1999). A comparative study of educational and cultural determinants of adolescent values. Journal of Beliefs & Values, 20 (2), 208-218.
  • Şahin-Fırat, N. (2010). Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 35 (156), 71-83.
  • Tanıt, T. (2007). Eğitim yöneticilerinin değer tercihleri ile yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Turgut, T. (1998). Örgütsel davranışta değerlerin yeri. İçinde Tevrüz, T. (Edt.). Endüstri ve örgüt psikolojisi II (35-48). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Varış, F. (1998). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Adem Beldağ

Ali Yaylacı

Publication Date April 22, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Beldağ, A., & Yaylacı, A. (2015). Karar Verme Sürecinde Okul Yöneticileri ve Değerler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1). https://doi.org/10.17860/efd.76208

Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.