Bu
araştırmada ortaokul öğrencilerinin öz-yeterlik algısı, okula bağlanma, arkadaş
desteği, akademik başarı, sınıf düzeyi, dershaneye gitme durumu ve ailelerin
gelir düzeylerine göre bulundukları bölgedeki okulun okul tükenmişliğini ne
derece yordadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri ortaokul 6, 7
ve 8. sınıfa devam etmekte olan 438 (240 kız, 198 erkek) öğrenciden
toplanmıştır. Araştırmada İlköğretim 6-8. Sınıf Öğrencileri İçin Okul
Tükenmişliği Ölçeği, Çocuk ve Ergenler İçin Okula Bağlanma Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Genel Öz-yeterlik Ölçeği ve Kişisel
Bilgi Formu kullanılmıştır. Yordayıcı değişken olarak araştırmaya dâhil edilen
değişkenlerin, okul tükenmişliğini yordama gücünü belirlemek amacıyla Aşamalı
Çoklu Regresyon analiz yöntemi kullanılmıştır. Regresyon analizi sonucunda
öğretmene bağlanma ve sınıf düzeyi değişkenlerinin toplam okul tükenmişliği
puanlarını ve okul tükenmişlik ölçeğinin her bir alt boyutunu anlamlı düzeyde
yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunlara ek olarak araştırmada yer alan
öz-yeterlilik, dershaneye gidip gitmeme durumu, okula bağlanma ve ailelerin
gelir düzeylerine göre bulundukları bölgedeki okul değişkenlerinin de okul
tükenmişliği ölçeğinin farklı alt boyutlarını anlamlı düzeyde yordadığı
bulgularına ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular mevcut alan yazın
dikkate alınarak tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
okul tükenmişliği okula bağlanma arkadaş desteği öz yeterlilik
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.