Bu
çalışmada, geleneksel ölçme ve değerlendirme araçlarına alternatif olan
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç (TDA) tekniği
kullanılarak geliştirilen kavram testi ile öğrencilerin bazı kimya konularında
alternatif kavramlara sahip olup olmadıklarını belirlemektir. TDA, geleneksel
ölçme ve değerlendirme araçlarından yapısı ve amacının farklı olmasıyla dikkat
çekmektedir. Çalışma tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma Dumlupınar
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf öğretmenliği Anabilim Dalı ve Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim gören 222 öğretmen
adayı ile gönüllülük esasına dayalı olarak gerçekleştirilmiştir.
Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiki yöntem
kullanılmıştır. TDA tekniği ile hazırlanan kavram testinin analizinden elde
edilen bulgular neticesinde öğretmen adaylarının madde ve özellikleri,
elementler, bileşikler, çözeltiler ve koligatif özellikler, metaller, fiziksel
ve kimyasal değişimler, asitler ve bazlar, kimyasal bağlar, ısı ve sıcaklık
kimya konuları ile ilgili alanyazında vurgulanan alternatif kavramlara sahip
oldukları ortaya konmuştur.
This study aimed to identify whether students possess alternative concepts
in certain chemistry topics, through making use of a concept test which was
developed using the Diagnostic Branched Tree (DBT) technique which is an
alternative to traditional assessment and evaluation instruments. DBT differs
from traditional assessment and evaluation instruments in terms of its
structure and goal. The study adopts a survey method. The study was conducted
with 222 teacher candidates who were studying at Dumlupınar University,
Education Faculty, Primary School Teaching and Science Teaching Departments and
who participated in the study on a volunteer basis. The study data was analyzed
using descriptive statistics. According to the analysis results of the concept
test which was developed through the DBT technique, teacher candidates were
found to possess alternative concepts emphasized in related chemistry
literature such as matter and its features, elements, compounds, solutions and
colligative features, metals, physical and chemical changes, acids and bases,
heat and temperature issues.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 1 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.