Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlerin görev yaptıkları okullarda algıladıkları
yapısal güçlendirme düzeyi ile ifade ettikleri sinizm düzeyleri arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Araştırma Konya il merkezindeki ilkokul ve ortaokullarda görev
yapmakta olan 201 öğretmenden oluşan bir çalışma grubundan elde edilen
verilerle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aşamasında Laschinger, Finegan,
Shamian ve Wilk (2001) tarafından geliştirilen Çalışma Etkililiği Koşulları
Anketi-II ile Brandes, Dharwadkar ve Dean (1999) tarafından geliştirilen Örgütsel
Sinizm Ölçeğinin Türkçe uyarlamaları kullanılmıştır. Pearson momentler çarpımı
korelasyon katsayısı hesaplanarak elde edilen bulgular, katılımcıların görev
yaptıkları okullardaki yapısal güçlendirme düzeyine ilişkin algılarının alt
boyutlarının tamamı ile örgütsel sinizmlerinin alt boyutlarının tamamı arasında
anlamlı, negatif yönde, düşük veya orta düzeyde ilişkiler olduğunu
göstermiştir. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda elde edilen bulgular
ise öğretmenlerin görev yaptıkları okulların yapısal güçlendirmesine ilişkin
algılarının onların bilişsel, duyuşsal ve davranışsal sinizmlerindeki varyansı
açıkladığını göstermiştir. Anlamlı yordayıcılara bakıldığında, sinizmin
bilişsel ve davranışsal alt boyutlarının okulların yapısal güçlendirme düzeyine
ilişkin öğretmen algısının bilgi ve destek alt boyutları tarafından, öğretmenlerin
örgütsel sinizminin duyuşsal alt boyutunun ise okulların yapısal güçlendirme
düzeyine ilişkin öğretmen algısının bilgi alt boyutu tarafından anlamlı bir
şekilde yordandığı görülmüştür. Ulaşılan bulgulara dayalı olarak uygulamaya
yönelik iki öneri geliştirilmiştir: (1) Milli Eğitim Bakanlığı ve özel
okulların yöneticileri, öğretmenleri görev yaptıkları okulların mevcut durumu
ile üst yönetimin değerleri ve amaçlarına ilişkin bilgilendirecek etkili
bilgilendirme mekanizmaları kurmalıdırlar. (2) Okul yöneticileri lisansüstü ve
hizmet içi eğitimlerinde okul içerisinde destekleyici etkileşimin önemine
ilişkin bilgilendirilmelidirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.