Bu çalışmada,
grup rehberliği programının engelli çocuğa sahip çalışan annelerin
mesleki tükenmişlik, işle bütünleşme ve eş tükenmişliği düzeylerini etkileyip
etkilemediğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tam (gerçek) deneysel desende öntest
sontest kontrol gruplu seçkisiz desen kullanıldığı bu çalışmanın araştırma
grubu, Konya ili merkez Selçuklu, Meram ve Karatay ilçelerinde Rehberlik ve
Araştırma Merkezi tarafından eğitsel
değerlendirme ve tanılaması
yapılan 3-16 yaş arasında engelli çocuğa sahip çalışan anneler arasından
deney (13 kişi) ve kontrol (13 kişi) gruplarına seçkisiz olarak atanan 26
kişiden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Tükenmişlik
Ölçeği-Kısa Formu (TÖ-KF), Eş Tükenmişlik Ölçeği-Kısa Formu (ETÖ-KF), Utrecth
İşle Bütünleşme Ölçeği (UİBÖ)
ve araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”
kullanılmıştır. Deney grubuna 10 hafta boyunca haftada 1 kez, her bir oturum 90
dakika olmak üzere toplam 10 oturum, araştırmacılar tarafından hazırlanan grup
rehberliği programı uygulanmıştır. Kontrol grubuyla ise herhangi bir işlem
yapılmamıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin istatistiksel analizi için
SPSS 16.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde, grup rehberliği
programının engelli çocuğa sahip çalışan annelerin mesleki tükenmişlik, işle
bütünleşme ve eş tükenmişliği düzeylerini etkileyip etkilemediğinin incelemek
amacıyla, Shapiro-Wilk testinden, bağımlı ve bağımsız gruplar için t
testinden, varyansların homojenliğini
test etmek için Levene testinden ve kovaryans analizinden (ANCOVA)
yararlanılmıştır. Kovaryans analizi sonuçlarına gore, annelerin mesleki tükenmişlik
ve eş tükenmişliği öntest puanlarına göre düzeltilmiş sontestten aldıkları
ortalama puanlar arasında anlamlı fark olduğu, işle bütünleşme öntest
puanlarına göre, düzeltilmiş sontestten aldıkları ortalama puanlar arasında ise
anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur.
Ayrıca grup rehberliği programının uzun süreli (Long-Lasting) etkisinin
deneyin bitiminden 2 ay (8 hafta) sonra da devam ettiği saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.