The aim of this study is to reveal teachers’ and students’ views
regarding the discipline problems and the reasons of these problems at lower
secondary schools and high schools. In the study, descriptive method was used.
The data in the study was collected through surveys and scales from teachers
and students. The data was analyzed by using descriptive statistical analyses,
Mann Whitney U and Kruskall Wallis Tests, independent samples t-test, one-way
ANOVA, and the eta- square (η²) and Cohen’s d coefficient were calculated.
According to the results of the study: Disruptive behaviors in class, fighting,
smoking, giving harm to school properties and threatening students are the most
common discipline problems at schools. Compared to the other schools, it was
found out that all discipline problems mentioned in the study have the most
frequency of occurrence in Vocational and Technical High Schools. The views of
teachers and students regarding the reasons of discipline problems differ
significantly in all subscales and for all subscales teachers have higher
means.
Bu araştırmanın amacı; ortaokul ve liselerde yaşanan disiplin problemlerini, bu disiplin problemlerinin nedenlerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın verileri öğretmen ve öğrencilere uygulanan anket ve ölçeklerle elde edilmiştir. Araştırmanın verilerinin analizinde betimsel istatistik analizleri, Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi yapılmış, eta- kare (η²) ve Cohen’s d katsayıları hesaplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; sınıfın huzurunu bozma, kavga, sigara içme, okul malına zarar verme ve öğrencileri tehdit etme okullarda en yoğun şekilde yaşanan disiplin problemleridir. Mesleki ve Teknik Liselerde araştırmada belirtilen bütün disiplin problemlerinin yaşanma sıklığının diğer lise türlerine göre daha yaygın olduğu belirlenmiştir. Disiplin problemlerinin nedenleri konusunda araştırmaya katılan öğretmen ve öğrenci görüşlerinin ölçeğin bütün boyutlarında anlamlı bir şekilde farklılaştığı ve ölçeğin bütün boyutlarında öğretmenlerin daha yüksek aritmetik ortalamalara sahip oldukları görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 1 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.