Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development of consciousness scale towards rational drug use in adults: Validity and reliability study

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 3, 439 - 447, 31.12.2019
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.543459

Öz

Objective: In this study, it was
aimed to develop a scale for determining the consciousness of rational drug use
among individuals over the age of 18. Method:
A total of 402 individuals that is over 18 participated in this research. The
research data is obtained from the 5 point Likert type trial scale with 22
items. Descriptive statistics, exploratory factor analysis, confirmatory factor
analysis, independent groups t test were applied and Cronbach's alpha
coefficient was calculated. Results:
The exploratory factor analysis results showed that the scale had a single
factor structure and 3 component were composed of 15 items. This structure was
confirmed by confirmatory factor analysis. It has been found that Cronbach
alpha value of the scale is 0.83. Conclusison:
It is concluded that the scale is a reliable and a valid tool for measuring the
consciousness of the individulas rational drug use.

Kaynakça

  • 1- Uskun E, Başar Uskun S, Öztürk M, Kişioğlu AN. Sağlık Ocağına Başvuru Öncesi İlaç Kullanımı. STED 2014;13(12):451-454.2- World Health Organization. Antimicrobial resistance: a threat to global health security. Rational use of medicines by prescribers and patients A58/14(2005). Erişim Yeri: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/20291/A58_14-en.pdf?sequence=1&isAllowed=y, Erişim Tarihi: 01.10.20183- Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu. Neden akılcı ilaç kullanımı. Erişim Yeri: http://www.akilciilac.gov.tr/?page_id=81, Erişim Tarihi:01.10.2018.4- Ambwani S, Mathur AK. Rational Drug Use. Health Administrator 2006;9(1):5-7.5- World Health Organization. The rational use of drugs’ World Health Organization report of the conference of experts. Nairobi, 25-29 November (1985). Erişim Yeri: http://apps.who.int/medicinedocs/documents/s17054e/s17054e.pdf, Erişim tarihi:02.10.2018.6- Erkuş A. Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I. İkinci Baskı, Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık, 2014.7- Şahin Hisli N, Yeniçeri Z. “Farkındalık” Üzerine Üç Araç: Psikolojik Farkındalık, Bütünleyici Kendilik Farkındalığı ve Toronto Bilgece Farkındalık Ölçekleri. Turk J Psychol 2015;30(76):48-64.8- Cigolla F, Brown D. A way of being: bringing mindfulness into individual therapy. Psychother Res 2011;21:709-721.9- Karakelle S, Saraç S. Çocuklar İçin Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği (ÜBFÖ-Ç) A ve B Formları: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. TPY 2007;10(20):87-103.10- Fletcher L, B Schoendorff, Hayes SC. Searching for mindfulness in the brain: A process-oriented approach to examining the neural correlates of mindfulness. Mindfulness 2010;1(1):41-63.11- Beitel M, Ferrer E, Cecero JJ. Psychological mindedness and awareness of self and others. J Clin Psychol 2005;61(6):739-750.12- Gulick RV. Consciousness. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Erişim Yeri: http:///plato.stanford.edu/entries/co nsciousness/, Erişim Tarihi:02.10.2018.13- Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Birinci Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2010.14- Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Üçüncü Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.15- Tatlıdil H. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz. Birinci Baskı, Ankara: Engin Yayınları, 1992.16- Erkuş A. Psikometri Üzerine Yazılar. Birinci Baskı, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 2003.17- Tabachnick BG, Fidel SL. Using multivariate statistics. Fourth Edition, New York: Harper Collins,2001.18- Kan A, Akbaşi A. Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. MEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 2005;1(2):227-237.19- Alıcı D. Okula Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eğitim ve Bilim 2013;38(168):318-331.20- Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Second edition, New York: The Guilford Press, 2005.21- Şimşek ÖF. Yapısal eşitlik modellemesine giriş: temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Birinci Baskı, Ankara: Elinoks Yayıncılık, 2007.22- Yılmaz V, Çelik HE. LISREL ile yapısal eşitlik modellemesi ı: temel kavramlar, uygulamalar, programlama. Üçüncü Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2009.23- Edwards AL. Techniques of Attitude Scale Construction. First Edition, New York: Appleton-Century-Crofts., Inc., 1957.

Erişkinlerde akılcı ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 3, 439 - 447, 31.12.2019
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.543459

Öz

Amaç: Bu çalışmada 18 yaş üstü bireylerin akılcı
ilaç kullanımı konusundaki farkındalıklarını belirlemeye yönelik bir ölçek
geliştirmek amaçlanmıştır. Yöntem:
Çalışmaya 18 yaş üstü 402 birey katılmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen
veriler 22 maddelik 5’li Likert tipinde bir ölçek deneme formu kullanılarak
elde edilmiştir. Elde edilen veriler üzerinden betimsel
istatistikler, açımlayıcı
faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, bağımsız gruplar t testi uygulanmış
ve Cronbach alfa katsayısı hesaplanmıştır. Bulgular: Açımlayıcı faktör analizi
sonuçları ölçeğin tek faktörlü 3 bileşenli bir yapı sergilediğini ve 15
maddeden oluştuğunu göstermiştir. Tek faktörlü üç bileşenli bu yapı doğrulayıcı
faktör analiziyle de doğrulanmıştır. Ölçeğin alfa güvenirliği 0.83 olarak
belirlenmiştir. Sonuç: Ölçeğin
akılcı ilaç kullamını farkındalığını ölçmeye yönelik güvenilir ve geçerli bir
ölçek olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • 1- Uskun E, Başar Uskun S, Öztürk M, Kişioğlu AN. Sağlık Ocağına Başvuru Öncesi İlaç Kullanımı. STED 2014;13(12):451-454.2- World Health Organization. Antimicrobial resistance: a threat to global health security. Rational use of medicines by prescribers and patients A58/14(2005). Erişim Yeri: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/20291/A58_14-en.pdf?sequence=1&isAllowed=y, Erişim Tarihi: 01.10.20183- Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu. Neden akılcı ilaç kullanımı. Erişim Yeri: http://www.akilciilac.gov.tr/?page_id=81, Erişim Tarihi:01.10.2018.4- Ambwani S, Mathur AK. Rational Drug Use. Health Administrator 2006;9(1):5-7.5- World Health Organization. The rational use of drugs’ World Health Organization report of the conference of experts. Nairobi, 25-29 November (1985). Erişim Yeri: http://apps.who.int/medicinedocs/documents/s17054e/s17054e.pdf, Erişim tarihi:02.10.2018.6- Erkuş A. Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I. İkinci Baskı, Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık, 2014.7- Şahin Hisli N, Yeniçeri Z. “Farkındalık” Üzerine Üç Araç: Psikolojik Farkındalık, Bütünleyici Kendilik Farkındalığı ve Toronto Bilgece Farkındalık Ölçekleri. Turk J Psychol 2015;30(76):48-64.8- Cigolla F, Brown D. A way of being: bringing mindfulness into individual therapy. Psychother Res 2011;21:709-721.9- Karakelle S, Saraç S. Çocuklar İçin Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği (ÜBFÖ-Ç) A ve B Formları: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. TPY 2007;10(20):87-103.10- Fletcher L, B Schoendorff, Hayes SC. Searching for mindfulness in the brain: A process-oriented approach to examining the neural correlates of mindfulness. Mindfulness 2010;1(1):41-63.11- Beitel M, Ferrer E, Cecero JJ. Psychological mindedness and awareness of self and others. J Clin Psychol 2005;61(6):739-750.12- Gulick RV. Consciousness. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Erişim Yeri: http:///plato.stanford.edu/entries/co nsciousness/, Erişim Tarihi:02.10.2018.13- Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Birinci Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2010.14- Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Üçüncü Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.15- Tatlıdil H. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz. Birinci Baskı, Ankara: Engin Yayınları, 1992.16- Erkuş A. Psikometri Üzerine Yazılar. Birinci Baskı, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 2003.17- Tabachnick BG, Fidel SL. Using multivariate statistics. Fourth Edition, New York: Harper Collins,2001.18- Kan A, Akbaşi A. Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. MEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 2005;1(2):227-237.19- Alıcı D. Okula Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eğitim ve Bilim 2013;38(168):318-331.20- Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Second edition, New York: The Guilford Press, 2005.21- Şimşek ÖF. Yapısal eşitlik modellemesine giriş: temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Birinci Baskı, Ankara: Elinoks Yayıncılık, 2007.22- Yılmaz V, Çelik HE. LISREL ile yapısal eşitlik modellemesi ı: temel kavramlar, uygulamalar, programlama. Üçüncü Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2009.23- Edwards AL. Techniques of Attitude Scale Construction. First Edition, New York: Appleton-Century-Crofts., Inc., 1957.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hakkı Aktaş 0000-0001-8689-0195

Hüseyin Selvi 0000-0002-3513-0003

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2019
Kabul Tarihi 27 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aktaş, H., & Selvi, H. (2019). Erişkinlerde akılcı ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 439-447. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.543459
AMA Aktaş H, Selvi H. Erişkinlerde akılcı ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. Aralık 2019;12(3):439-447. doi:10.26559/mersinsbd.543459
Chicago Aktaş, Hakkı, ve Hüseyin Selvi. “Erişkinlerde akılcı Ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik Ve güvenirlik çalışması”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12, sy. 3 (Aralık 2019): 439-47. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.543459.
EndNote Aktaş H, Selvi H (01 Aralık 2019) Erişkinlerde akılcı ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12 3 439–447.
IEEE H. Aktaş ve H. Selvi, “Erişkinlerde akılcı ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Mersin Univ Saglık Bilim Derg, c. 12, sy. 3, ss. 439–447, 2019, doi: 10.26559/mersinsbd.543459.
ISNAD Aktaş, Hakkı - Selvi, Hüseyin. “Erişkinlerde akılcı Ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik Ve güvenirlik çalışması”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12/3 (Aralık 2019), 439-447. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.543459.
JAMA Aktaş H, Selvi H. Erişkinlerde akılcı ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2019;12:439–447.
MLA Aktaş, Hakkı ve Hüseyin Selvi. “Erişkinlerde akılcı Ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik Ve güvenirlik çalışması”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 12, sy. 3, 2019, ss. 439-47, doi:10.26559/mersinsbd.543459.
Vancouver Aktaş H, Selvi H. Erişkinlerde akılcı ilaç kullanımı farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2019;12(3):439-47.

Cited By











MEÜ Sağlık Bilimleri Dergisi Doç.Dr. Gönül Aslan'ın Editörlüğünde Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak 2008 yılında yayımlanmaya başlanmıştır. Prof.Dr. Gönül Aslan Mart 2015 tarihinde Başeditörlük görevine Prof.Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz'a devretmiştir. 01 Ocak 2023 tarihinde Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz Başeditörlük görevini Prof.Dr. Özlem İzci Ay'a devretmiştir. 

Yılda üç sayı olarak (Nisan - Ağustos - Aralık) yayımlanan dergi multisektöryal hakemli bir bilimsel dergidir. Dergide araştırma makaleleri yanında derleme, olgu sunumu ve editöre mektup tipinde bilimsel yazılar yayımlanmaktadır. Yayın hayatına başladığı günden beri eposta yoluyla yayın alan ve hem online hem de basılı olarak yayımlanan dergimiz, Mayıs 2014 sayısından itibaren sadece online olarak yayımlanmaya başlamıştır. TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park ile Nisan 2015 tarihinde yapılan Katılım Sözleşmesi sonrasında online yayın kabul ve değerlendirme sürecine geçmiştir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 16 Kasım 2011'dan beri Türkiye Atıf Dizini tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016 birinci sayıdan itibaren ULAKBİM Tıp Veri Tabanı tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 02 Ekim 2019'dan beri DOAJ tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 23 Mart 2021'den beri EBSCO tarafından indekslenmektedir.


Dergimiz açık erişim politikasını benimsemiş olup, dergimizde makale başvuru, değerlendirme ve yayınlanma aşamasında ücret talep edilmemektedir. Dergimizde yayımlanan makalelerin tamamına ücretsiz olarak Arşivden erişilebilmektedir.

154561545815459   

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.