Research Article
BibTex RIS Cite

T. W. ROBERTSON’İN CASTE ADLI OYUNU: VİKTORYA TİYATROSU VE GERÇEKÇİ TİYATRO ARASINDA BİR KÖPRÜ

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 67 - 76, 30.12.2020

Abstract

Viktorya dönemi oyun yazarlarından biri olan Thomas William Robertson (1829-1871), tiyatro oyunlarında tıpkı çağdaşları gibi melodramatik yöntemlerden faydalanmıştır. Sıkı bir olay örgüsü, abartılı karakterler ve sansasyonel olayların hüküm sürdüğü melodramatik oyunlarda temel amaç hiç şüphesiz seyirciyi duygusal anlamda etkilemektir. Bu amacın kaçınılmaz sonucu olarak çoğu yazar, içinde yaşadığı çağın gerçeklerini yansıtma çabasından çok seyircinin oyunda yer alan olaylara kapılıp giderek heyecanlanmasını sağlamaya çalışmıştır. Her ne kadar Robertson, içinde yaşadığı çağın bir sonucu olarak sözü edilen yöntemleri benimsemişse de bir oyun yazarı olarak onu çağdaşlarının pek çoğundan farklı kılan çok önemli bir özelliğe sahiptir; Robertson bahsedilen tekniklerin ötesine geçip oyunlarına gerçekçi ve natüralist öğeler eklemiştir. Bu açıdan bakıldığında, Robertson oyunlarının Viktorya dönemi tiyatrosundan gerçekçi tiyatroya uzanan bir köprü niteliği taşıdığı söylenebilir. Bu çalışmanın amacı, Robertson’ın tiyatro kariyerini ve Viktorya dönemi tiyatrosuna getirdiği yenilikleri ele almak ve yazarın 1861 yılında kaleme aldığı Caste adlı oyununun gerçekçi Britanya Tiyatrosunun öncüsü olmayı nasıl ve ne ölçüde başardığını göstermektir.

References

  • Referans1. Barrett, D. (1995). T. W. Robertson and the Prince of Wales Theatre. New York: Peter Lang Publishing.
  • Referans2. Brockett, O. G. (1987). History of the Theatre. Boston: Allyn and Bacon.
  • Referans3. Booth, M. (1991). Theatre in the Victorian Age. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Referans4. Carlson, M. (1972). Montigny, Laube, Robertson: The Early Realists. Educational Theatre Journal, 24 (3), 227-236. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/3205892. Accessed 18 August 2019.
  • Referans5. Courtney, R. (1982). Outline History of British Drama. New Jersey: Littlefield.
  • Referans6. Denison, P. D. (1994). Victorian and Modern Drama: Social Convention and Theatrical Invention in T.W. Robertson's Plays. Modern Drama, 37 (3), 401-420. doi: 10.1353/mdr.1994.0058. Accessed 3 November 2019.
  • Referans7. Emeljanow, V. (1987). Victorian Popular Dramatists. Boston: Twayne Publishers.
  • Referans8. Epplett, S. (2017). The Waterloo Summer of the Prince of Wales's Theatre: New Writing, Old Friends, and Early Realism in the Victorian Theatre. Theatre History Studies 36, 149-182. doi:10.1353/ths.2017.0007. Accessed 1 March 2020.
  • Referans9. Freedley, G. and Reeves J. (1955). A History of the Theatre. New York: Crown Publishers.
  • Referans10. Jenkins, A. (1991). The Making of Victorian Drama. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Referans11. Reynolds, E. (1965). Early Victorian Drama. New York: Benjamin Bloom.
  • Referans12. Robertson, T. W. (1972). Caste. Oxford: Oxford University Press.
  • Referans13. Rowell, G. (1978). The Victorian Theatre. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Referans14. Wolfreys J., Womack K., and Robbins R. (2014). Key Concepts in Literary Theory. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/10.3366/j.ctt1g0b2wg.28. Accessed 10 February 2020.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 67 - 76, 30.12.2020

Abstract

References

  • Referans1. Barrett, D. (1995). T. W. Robertson and the Prince of Wales Theatre. New York: Peter Lang Publishing.
  • Referans2. Brockett, O. G. (1987). History of the Theatre. Boston: Allyn and Bacon.
  • Referans3. Booth, M. (1991). Theatre in the Victorian Age. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Referans4. Carlson, M. (1972). Montigny, Laube, Robertson: The Early Realists. Educational Theatre Journal, 24 (3), 227-236. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/3205892. Accessed 18 August 2019.
  • Referans5. Courtney, R. (1982). Outline History of British Drama. New Jersey: Littlefield.
  • Referans6. Denison, P. D. (1994). Victorian and Modern Drama: Social Convention and Theatrical Invention in T.W. Robertson's Plays. Modern Drama, 37 (3), 401-420. doi: 10.1353/mdr.1994.0058. Accessed 3 November 2019.
  • Referans7. Emeljanow, V. (1987). Victorian Popular Dramatists. Boston: Twayne Publishers.
  • Referans8. Epplett, S. (2017). The Waterloo Summer of the Prince of Wales's Theatre: New Writing, Old Friends, and Early Realism in the Victorian Theatre. Theatre History Studies 36, 149-182. doi:10.1353/ths.2017.0007. Accessed 1 March 2020.
  • Referans9. Freedley, G. and Reeves J. (1955). A History of the Theatre. New York: Crown Publishers.
  • Referans10. Jenkins, A. (1991). The Making of Victorian Drama. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Referans11. Reynolds, E. (1965). Early Victorian Drama. New York: Benjamin Bloom.
  • Referans12. Robertson, T. W. (1972). Caste. Oxford: Oxford University Press.
  • Referans13. Rowell, G. (1978). The Victorian Theatre. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Referans14. Wolfreys J., Womack K., and Robbins R. (2014). Key Concepts in Literary Theory. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/10.3366/j.ctt1g0b2wg.28. Accessed 10 February 2020.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Sibel İzmir 0000-0001-7821-6328

Publication Date December 30, 2020
Submission Date August 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA İzmir, S. (2020). T. W. ROBERTSON’İN CASTE ADLI OYUNU: VİKTORYA TİYATROSU VE GERÇEKÇİ TİYATRO ARASINDA BİR KÖPRÜ. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 67-76.