This study examines the role of cinema in special education and its contributions to educational processes. It is believed that cinema contributes significantly to the social, emotional and cognitive development of indivi-duals through the visual and auditory stimuli it offers. Within the scope of the study, the evolution of the use of cinema in special education throug-hout history was addressed and its current position was evaluated in line with the development of educational technologies. In addition to the advan-tages offered by cinema to educational processes, possible difficulties that may arise for individuals with sensory sensitivity were also analyzed. The findings obtained show that cinema should be evaluated as an innovative and effective teaching tool in special education. Among the advantages provided by cinema, its capacity to activate individuals' sensory and cogni-tive processes and its function of raising awareness of daily life experiences stand out. However, the possible negative effects that intense visual and auditory stimuli may have on individuals with sensory sensitivity were also taken into consideration. In this context, solution proposals were developed in the study to make the contributions offered by cinema to special educa-tion more effective. As a result, it was concluded that cinema should be con-sidered as a holistic educational method that contributes to the social and emotional development of individuals, beyond being a tool that only sup-ports academic and cognitive learning.
Bu çalışma, sinemanın özel eğitimdeki rolünü ve eğitim süreçlerine sağladığı katkıları incelemektedir. Sinemanın, sunduğu görsel ve işitsel uyarıcılar ara-cılığıyla bireylerin sosyal, duygusal ve bilişsel gelişimlerine önemli ölçüde katkı sağladığı düşünülmektedir. Çalışma kapsamında, sinemanın özel eği-timde kullanımının tarihsel süreç içerisindeki evrimi ele alınmış ve eğitim teknolojilerinin gelişimi doğrultusunda günümüzdeki konumu değerlendi-rilmiştir. Bununla birlikte, sinemanın eğitim süreçlerine sunduğu avantajla-rın yanı sıra, duyusal hassasiyeti bulunan bireyler açısından ortaya çıkabile-cek olası zorluklar da analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, sinemanın özel eğitimde yenilikçi ve etkili bir öğretim aracı olarak değerlendirilmesi gerekti-ğini göstermektedir. Sinemanın sağladığı avantajlar arasında, bireylerin du-yusal ve bilişsel süreçlerini harekete geçirme kapasitesi ile günlük yaşam deneyimlerine yönelik farkındalık kazandırma işlevi öne çıkmaktadır. An-cak, yoğun görsel ve işitsel uyarıcıların duyusal hassasiyeti olan bireyler üzerinde yaratabileceği olası olumsuz etkiler de göz önünde bulundurul-muştur. Bu doğrultuda, çalışmada sinemanın özel eğitimde sunduğu katkı-ların daha etkili hale getirilmesine yönelik çözüm önerileri geliştirilmiştir. Sonuç olarak, sinemanın yalnızca akademik ve bilişsel öğrenmeyi destekle-yen bir araç olmanın ötesinde, bireylerin sosyal ve duygusal gelişimlerine katkı sağlayan bütüncül bir eğitim yöntemi olarak değerlendirilmesi gerekti-ği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | November 11, 2024 |
Acceptance Date | January 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 13 |
Mevzu – Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).