Deprem insanlar üzerinde travmatik etkisi olan ve onların psikolojik sağlığını ve algılarını etkileyen doğal afettir. Özellikle insan yaşamının en çalkantılı yaşam dönemi olan ergenlik döneminde ise olumsuz etkilerinin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu araştırmada, lise öğrencilerinin okul tükenmişliği, anhedoni ve bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma-da lise öğrencilerinin okul tükenmişliği, anhedoni ve bilinçli farkındalık dü-zeylerinin cinsiyet, barınma durumu ve maddi durum değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadıkları incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Hatay ilinin Payas ilçesindeki liselerde öğrenim gören 561 lise öğrencisi oluştur-maktadır. Çalışmada, “Demografik Bilgi Formu”, “Okul Tükenmişlik Ölçe-ği”, “Ergen ve Yetişkinler için Bilinçli Farkındalık Ölçeği” ve “Ergenler için Anhedoni Ölçeği” veri toplamak için kullanılmıştır. Pearson korelasyon ana-lizi, çoklu doğrusal regresyon analizi, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Okul tükenmişliği ile anhedoni arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki; okul tü-kenmişliği ile bilinçli farkındalık arasındaysa negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Anhedoninin okul tükenmişliğini pozitif olarak yor-dadığı; bilinçli farkındalığın ise okul tükenmişliğini negatif olarak yordamak-tadır. Cinsiyetler arası anlamlı farklılıklar incelendiğinde; okul tükenmişliği ve anhedoni değişkeni için anlamlı farklılık olmadığı ancak bilinçli farkında-lık değişkeninin kız öğrencilerin lehine farklılaşmaktadır. Ayrıca maddi du-rum açısından okul tükenmişliğinin düşük maddi durum için orta ve yüksek düzey için farklılaştığı bulunmuştur. Bu araştırmanın bulguları tartışılarak bu çalışmadan sonra yapılacak çalışmaların daha farklı eğitim kademelerin-de yürütülmesi ve ilişkilerin derinlemesine incelenmesi için sunulmuştur.
Hatay İl Millî Eğitim Müdürlüğü
Earthquake is a natural disaster that has a traumatic effect on people and affects their psychological health and perceptions. It is important to examine its negative effects especially during adolescence, which is the most stressful period of human life. This study used the relational screening mo-del to reveal the relationship between school burnout, anhedonia and mind-fulness levels in high school students. In the study, it was examined whether the school burnout, anhedonia and mindfulness levels of high school stu-dents differed according to gender, housing status and financial status vari-ables. The sample of the study consisted of 561 high school students stud-ying in high schools in Payas district of Hatay province. ‘Demographic In-formation Form’, “School Burnout Scale”, “Mindfulness Scale for Adoles-cents and Adults” and “Anhedonia Scale for Adolescents” were used to collect data. Before analysing the data, normality test was performed and it was found that the data were normally distributed, Pearson correlation analysis, multiple linear regression analysis, independent sample t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were performed. According to the results of the study, it was found that there was a significant positive relati-onship between school burnout and anhedonia, and a significant negative relationship between school burnout and mindfulness. It was found that anhedonia positively predicted school burnout, while mindfulness negati-vely predicted school burnout. When significant differences between gen-ders were examined, it was found that there was no significant difference for school burnout and an-hedonia variable, but mindfulness variable diffe-red in favour of female students. In addition, in terms of financial status, it was found that school burnout differed for low financial status, medium and high level. The findings of this study are discussed and presented for further studies to be conducted at different educational levels and to exami-ne the relationships in depth.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Education Management |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | September 15, 2025 |
| Submission Date | December 31, 2024 |
| Acceptance Date | April 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 14 |
Mevzu – Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
SHERPA ROMEO | LOCKSS | Crossref Participation Report | DOI | OAI