The doctrine of the Messiah in Judaism is a fundamental tenet of faith and the central pillar of Jewish eschatology. The belief that the Messiah will come in the end times to deliver the Jewish people has profoundly influenced Jewish sociology, psychology, and politics. In Jewish theology, time is linear and limited to 6,000 years, which also corresponds to the Hebrew calendar. This concept of finite time, combined with Messianic belief, has shaped the Jewish perspective on history and instilled a deep significance in the calendar. The Hebrew calendar illuminates both the Jewish past and, through the Messianic doctrine, their anticipated future. Jews believe they once experienced a golden age under the Kingdom of David and will live through a similar golden age in the future with the arrival of the Messiah, a descendant of David. Throughout the diaspora, Jews have awaited the Messiah, placing their hopes in this promise. By the 19th century, Zionism emerged, offering Jews the promise of redemption. Taking on aspects of the Messiah's role, Zionism provided a path of salvation through immigration to Palestine and the establishment of a Jewish state. Except for Religious Zionism, Zionists generally avoided aligning their ideology with Messianic beliefs. However, Religious Zionism framed itself as part of the Messianic deliverance. As Zionism achieved its objectives in Palestine, Religious Zionism began to radicalize, giving rise to Messianic Zionism. Messianic Zionism is apocalyptic, militant, radical, Kabbalistic, war-oriented, and aims to accelerate the end by interpreting contemporary events as the fulfillment of prophecies. Radical Messianic Zionists, believing that all prophecies must be fulfilled by human action for the Davidic Messiah to arrive, use mystical calculations to assert that the end is near. As a result, they pressure the State of Israel to engage in bloodshed and initiate war, seeing these actions not as choices but as essential conditions for Messianic Zionism.
Ethical principles were followed during the preparation of this study.
Yahudilikte Mesih doktrini temel bir inanç ilkesi ve Yahudi eskatolojisinin ana direğidir. Mesih'in ahir zamanda gelip Yahudi halkını kurtaracağı inancı Yahudi sosyolojisini, psikolojisini ve siyasetini derinden etkilemiştir. Yahudi teolojisinde zaman doğrusaldır ve İbrani takvimine de karşılık gelen 6.000 yıl ile sınırlıdır. Mesih inancıyla birleşen bu sonlu zaman kavramı, Yahudilerin tarihe bakış açısını şekillendirmiş ve takvime derin bir anlam yüklemiştir. İbrani takvimi hem Yahudilerin geçmişini hem de Mesih öğretisi aracılığıyla beklenen geleceklerini aydınlatır. Yahudiler bir zamanlar Davut'un Krallığı altında altın bir çağ yaşadıklarına ve gelecekte Davut'un soyundan gelen Mesih'in gelişiyle benzer bir altın çağ yaşayacaklarına inanırlar. Diaspora boyunca Yahudiler umutlarını bu vaade bağlayarak Mesih'i beklemişlerdir. 19. yüzyıla gelindiğinde, Yahudilere kurtuluş vaadi sunan Siyonizm ortaya çıkmıştır. Mesih'in rolünün bazı yönlerini üstlenen Siyonizm, Filistin'e göç ve bir Yahudi devletinin kurulması yoluyla kurtuluş yolu sağladı. Dini Siyonizm dışında, Siyonistler genellikle ideolojilerini Mesihçi inançlarla uyumlu hale getirmekten kaçınmışlardır. Ancak Dini Siyonizm kendisini Mesihçi kurtuluşun bir parçası olarak çerçevelemiştir. Siyonizm Filistin'de hedeflerine ulaştıkça Dini Siyonizm radikalleşmeye başlamış ve Mesihçi Siyonizm ortaya çıkmıştır. Mesihçi Siyonizm kıyametçi, militan, radikal, Kabalistik, savaş odaklıdır ve çağdaş olayları kehanetlerin gerçekleşmesi olarak yorumlayarak sonu hızlandırmayı amaçlamaktadır. Radikal Mesihçi Siyonistler, Davud soylu Mesih'in gelmesi için tüm kehanetlerin insan eylemiyle yerine getirilmesi gerektiğine inanarak, sonun yakın olduğunu iddia etmek için mistik hesaplamaları kullanırlar. Sonuç olarak, İsrail Devleti'ne kan dökmesi ve savaş başlatması için baskı yaparlar ve bu eylemleri bir seçenek olarak değil, Mesihçi Siyonizm için gerekli koşullar olarak görürler.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Jewish Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |