Logos that had been an important term to be found world and human being, transcendental and immanent in Ancient Greek Philosophy, was also impacted Jewish philosophy and theology which was under the influence of Greek culture. Philo (A.D. 20-C.E. 40) was the first Jewish philosopher who had worked on ‘Logos’ with a philosophical approach by keeping major precepts of Jewish belief. The doctrine of ‘Logos’ exists at the very heart of the thought system of Philo to explain the creation and relations between God-universe and God-human. The paper has been coped with the place of the Logos, which would affect the concepts such as ‘Son’, ‘Messiah’, ‘Holy Spirit’ or ‘Trinity’ in Christian theology later, in the thought system of Philo by looking at this Jewish philosopher’s books.
Dünyayı ve insanı, aşkın veya içkin ebedi bir temele bağlamak için Eski Yunan felsefesinde kullanılan önemli bir kavram olan ‘Logos’, Yunan kültürü etkisinde yaşayan Yahudi felsefesi ve ilahiyatını etkilemiştir. Yahudiliğin temel inançlarını muhafaza etmek suretiyle, bunları felsefi bir dil kullanarak açıklama girişiminde bulunan ilk Yahudi filozof, İskenderiyeli Philo’dur (M.Ö. 20-M.S. 40). Philo’nun yaratılış, Tanrı-âlem, Tanrı-insan ilişkisini açıklamak için kullandığı ve geliştirdiği düşüncenin merkezinde ‘Logos’ doktrini yer almaktadır. Makale, Hıristiyan ilahiyatındaki ‘Oğul’, ‘Mesih’, ‘Kutsal Ruh’ veya ‘Teslis’ gibi teolojileri de etkileyecek olan ‘Logos’ kavramının Yahudi filozofu Philo’nun eserlerinden hareketle onun düşünce sistemindeki yerini ele almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Submission Date | November 5, 2014 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 8 Issue: 1 |