Bektâşî düşüncesinde otorite kavramı temsil kabiliyetine dayamaktadır.
Gerek kamusal temsil gerek dinsel temsil temsilciye müntesipleri/bağlıları
nezdinde tam bir meşrûiyet sağlar. Bektâşîlikte toplumun lideri Dede’dir. Dede,
Bektâşî toplumunu eğiten ve yol gösteren bir liderdir. Alevî-Bektâşîlikte karizmatik
otorite' düzeni, "Allah/Hak Muhammed, Ali" şeklinde bir hiyerarşik
sıra izler. Hz. Ali'nin soyunun bir devamı olarak kabul edilen Bâbâlar ve
Dedeler, karizmatik otoritenin yaşayan somut temsilcileridir. Bektaşî
öğretisinin idealini sembolleştiren Ehl-i Beyt sevgisi de geleneğin takipçileri
üzerinde Baba, Dedebaba ve Halifebaba gibi tecessüm etmemiş ancak en az onlar
kadar kutsal bir otoritenin kurucu unsuru olmuştur. Bektâşîlikte On iki İmâm’a gösterilen
ihtiram Şîa’daki gibi bir inanç esası olarak değerlendirilmemelidir. On iki
İmâmın bu sûfî gelenekte çok önemli bir yeri ve anlamı vardır. Bektâşî
dervişleri bütün ritüellerinde Oniki İmam’ın tarikattaki otoritesini sembolik
değerlerle hissetmişlerdir.
The concept of authority in Baktashi thought
depends on the capacity of representation. Both public representation and
religious representation provides the representative with a full lagality in
the eye of his followers. In Baktashism the community leader is Dede. Dede is a
lider who instructs and guides the community. The order of charismatic
authority in Baktashism follows a sequence of “Allah/Haqq, Muhammad and Ali”.
The Babas and Dedes who have been regarded as a continuation of offspring of
Ali are the living concrete cases of charismatic authority. Although the love
of Ahl al-Bayt which symbolizes the ideal of Baktashi teaching has not embodied
on the followers of order like Baba, Dedebaba and Halifebaba, it has become at
least as much as them the founding element of a sacred authority. The respect
shown to the twelve Imams in Baktashism shoud not be seen as a pillar of faith
as has been in Shia. Twelve Imams have a very important place and meaning in
this sufi tradition. Baktashi dervishes have felt the authority of Twelve Imams
with symbolic values in all rituals of the orders.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 29, 2017 |
Submission Date | June 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |