Hz. Muhammed’in (sav)
Mekke’de tebliğe başlaması, bir süre sonra toplumunu onunla kıyasıya savaş
durumuna getirdi. İlişkide bulundukları farklı inanç sahiplerine karşı
toleranslı davranabilen, tüccarlığın yaygın olduğu Mekke toplumu, nebevi
tebliğe karşı ölüm kalım mücadelesi başlattı. Cahiliye toplumunun bu sert
tepkisi, tebliğin ve Müslümanların iyi, Müşriklerin kötü oluşları şeklinde
klişelerle tanımlanıp geçilmemelidir. Bu tarz klişe yaklaşımlar peygamberin
öğretisini, Mekke’deki faaliyetini ve hedeflerini anlaşılmaz kılmaktadır.
Nebevi tebliğ, Mekke merkezinde bozulan din algısına müdahale ile onu ıslah
etmeyi; sapkın din anlayışını dayanak olarak kullanan Mekke’deki yönetim-itaat
yapısını sahih olana göre yeniden kurmayı hedef edinmişti. Mekkeliler açısından
kıyasıya savaş durumunun sebebi metafizik inançlardaki farklılıktan çok
peygamberin önderliğindeki Müslüman toplumun oluşturduğu yeni yönetim-itaat
anlayışının yaygınlaşması riskiydi. Nebevi tebliğin Mekke inancına yönelttiği
muhalefet, meşruiyetini ve birlikteliğini putperest kabullerden üreten Mekke
yönetimini tartışmaya açıyor, Müslüman olmayı putları ret ile tanımlarken,
yönetimin reddini de işaret ediyordu. Mekke yönetim yapısı nezdinde ölümüne
savaş durumunun temel sebebi buydu.
After Prophet Muhammad (pbuh) began preaching Islam in
Mecca, it caused a conflict between him and the governors of Mecca. Meccan
society, which was a society of tradesmen and women who were tolerant to other
beliefs and religions, conducted of a deadly war against Islam. The harsh
reaction of the Jahiliyyah community to Islam cannot be understood within a
paradigm that labels revelation and Muslims as the supreme good, and the Meccan
infidels as supreme evil. Such cliché approaches render the activities, goals,
opposition and struggle of Prophet Muhammad (pbuh) incomprehensible. It was
Prophet Muhammad’s purpose to reform the corrupt religious understandings of Mecca
and to re-establish the structure of government which justified itself through
these corrupt religious understandings. On the part of the Meccan infidels, the
reason of war on Islam was not differences in understanding religion, but the
escalating risk of a spreading revolution with the new Muslim community and
Prophet Muhammad as their leader. Prophet Muhammad questioned the Meccan
governing body that justified itself with idolatry; defines being a Muslim as
rejecting the idols and the governing body of Mecca. This was the meaning of
the life-or-death situation on the part of the Meccans.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | October 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 2 - Religion and Opposition |