Klasik
Türk edebiyatında Kudüs temasını müstakil bir konu olarak işleyen az sayıdaki
şairlerden birisi 17. yüzyıl şairlerinden Allâme Şeyhî Efendi’dir. Allâme
Şeyhî’nin Divan’ında “Kudüs” temalı iki gazel ve bir kaside bulunmaktadır. Az
işlenen bir tema olmasına rağmen Kudüs’ün Allâme Şeyhî’de üç ayrı manzumeyle konu edilmesinin sebebi şairin bu
şehirde yaklaşık bir yıl süreyle kadılık görevinde bulunmasıyla açıklanabilir.
Allâme Şeyhî’nin bu çalışmaya konu edilen manzumesi Kasîde Der Beytü’l-Makdîs
Vâkı’-ı Sene başlığıyla verilen yirmi dört beyitlik bir kasidedir. Allâme
Şeyhî, şitâiyye türündeki bu kasidesinde, kar yağışıyla duyduğu sevinç ile
şehrin büründüğü beyazlığı ve güzelliği canlı ve bir o kadar da etkili
tasvirlerle işlemektedir. Şairin Kudüs ve Harem-i Şerif olarak belirttiği
Mescid-i Aksâ ve çevresiyle ilgili tasvirlerinin tamamı dış mekân unsurlarıyla
ilgilidir. Şairin Kudüs ve çevresindeki kar yağışını tasvir ettiği bu
manzumesinin aynı türdeki diğer pek çok şitâiyyeden farkı kış ve kışa ait
unsurların olumlu bir algıyla verilmiş olmasıdır
When we look at the periods of Turkish
literature, it is seen that as a theme Jerusalem is a subject in Classical and
Modern Turkish Literature through several occasions. Although it is not possible to
say that the use of the concept Jerusalem in classical Turkish literature as a
poetic theme has become a traditional form, a number of literary works can be
found in various types and shapes of this theme. Consideration of the subject
in the modern Turkish literature has launched after the 1960s based on the Palestinian
case.
One of the few poets who used the theme of Jerusalem
in classical Turkish literature as an independent subject was Allâme Şeyhî Efendi,
one of the 17th century poets. There are two gazelles and one ode on
the theme “Jerusalem” in Allâme Şeyhî’s Divan. Although
Jerusalem is a subject that is less discussed, the reason why it became the
subject in Allâme Şeyhî with three different poems can be explained by the fact
that the poet was on duty as a cadi in this city for about a period of time. The
poem by Allâme Şeyhî discussed on this study is the twenty-four-couplet poem
titled Kasîde Der Beytü’l-Makdîs Vâkı’-ı
Sene. In the şitâiyye (hiemal)
type of his ode, Allâme Şeyhî treats his joy of snowfall and the whiteness and
beauty of the city with vivid as well as effective depictions. All depictions
of the poet on Jerusalem and al-Masjid al-Aqsa and its surroundings, which he referred
to as Temple Mount, are all related to the outdoor elements. The difference
between the poem by poet, in which he describes the snowfall in Jerusalem and
its surroundings, and many other şitâiyye (hiemal) poems of the same type is
that he has given a positive perception of winter and hiemal elements.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | May 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 - Jerusalem |