Research Article
BibTex RIS Cite

The Use of Literature Circles in Turkish Language Education: A Descriptive Content Analysis

Year 2023, , 141 - 166, 10.02.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1073569

Abstract

Literature circles are a method in which students create groups to read the books they have chosen and discuss the books they have read. Through this method, students develop in many areas such as reading comprehension, gaining reading habits, and social communication. Literature circles can be used effectively to improve students mentioned above skills. The current study, it is aimed to show a panoramic picture of the literature circle researches by evaluating the studies in which literature circles are used with the descriptive content analysis method. As a result of the current research, studies showing the positive effects of literature circles on reading skills in Turkish lessons were determined. Studies have also found that literature circles are effective on different reading skills. However, there are no studies showing the effects of the method on other language skills such as writing, listening or speaking in Turkish lessons. The literature circles include activities in which all skill areas are actively used and studies that handled the other language skills should be done. It was emphasized that studies on the use of literature circles in different classes, large samples, and different courses should be usefully for extending the current literature. The use of literature circles as a fun and effective method is recommended to teachers.

References

  • Avcı, S., Yüksel, A., ve Akıncı, T. (2010). Okuma alışkanlığı kazandırmada etkili bir yöntem: Okuma çemberi. MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32, 5-24.
  • Avcı, S., Baysal, N., Gül, M., ve Yüksel, A. (2013). The effect of literature circles on reading comprehension skills. Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 535-550. http://dx.doi.org/10.5578/keg.6710
  • Avcı, S., ve Yüksel, A. (2011). Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1285-1300.
  • Aytan, T. (2018). Perceptions of prospective Turkish teachers regarding literature circles. International Journal of Educational Methodology, 4(2), 53-60. https://doi.org/10.12973/ijem.4.2.53
  • Bastuğ, M. (2014). The structural relationship of reading attitude, reading comprehension and academic achievement. International Journal of Social Sciences and Education, 4(4), 931-946.
  • Çalık, M., ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33- 38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Çermik, H., Doğan, B., Ateş, S., ve Yıldırım, K. (2019). Öğretmen adaylarının okuma çemberine ilişkin görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 87, 1-15. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14
  • Çetinkaya, F. Ç., ve Topçam, A. B. (2019). A different analysis with the literature circles: teacher candidates’ perspectives on the profession. International Journal of Education and Literacy Studies, 7(4), 8-16. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.7n.4p.8
  • Demir, E. (2019). Okuma çemberi yönteminin öğrencilerin okuma tutumlarına ve eleştirel okuma becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Doğan, B., Çermik, H., Ateş, S., ve Yıldırım, K. (2019). Öğretmen adaylarının okuma çemberinde üstlendikleri rollere ilişkin görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 141-157. https://doi.org/10.16916/aded.482428
  • Doğan, B., Yıldırım, K., Çermik, H., ve Seyit, A. (2018). Okuma çemberi: Niçin ve nasıl? Örnek bir uygulama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 747-765. https://doi.org/10.16916/aded.428415
  • Doğan, B., Cermik, H., Yıldırım, K., ve Ateş, S. (2021). The effects of literature circles experiences on primary school students' attitudes towards reading. Journal of Eurasian Education and Culture, 6(12), 88-148. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.308
  • Ergen, Y., Boyraz, C., Batmaz, O., ve Kansu Çevik, C. (2019). Zihinsel imaj oluşturmaya dayalı öğretimin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 72-81. http://10.24106/kefdergi.3425
  • Güngör, A., ve Açıkgöz Ün, K. (2006). İşbirlikçi öğrenme yönteminin okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımı ve okumaya yönelik tutum üzerine etkileri. Kuram Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48, 481-502.
  • Hatun, E. T., ve Kurtlu, Y. (2019). Okuma çemberi yönteminin öğrencilerin eleştirel okuma becerilerine etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 23(78), 191-204. http://dx.doi.org/10.17753/Ekev1177
  • Kaldırım, A., ve Tavşanlı, Ö.F. (2020). Grafik Örgütleyicilerin Türkçe Eğitiminde Kullanımını Konu Edinen Araştırmaların İncelenmesi: Bir Tematik Analiz. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 839 – 873.
  • Kaldırım, A., ve Tavşanlı, Ö. F. (2021). A thematic review of using digital teaching technologies in Turkish language teaching. Journal of Educational Technology & Online Learning, 4(2), 70-95.
  • Karatay, H., ve Soysal, İ. (2021). Edebiyat halkalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine etkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 666-677. https://doi.org/10.29000/rumelide.897109
  • Kaya Tosun, D. (2018). Okuma çemberinin okuduğunu anlama, akıcı okuma, okuma motivasyonu ve sosyal beceriler üzerindeki etkisi ve okur tepkilerinin belirlenmesi (Doktora Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin tutum ve okuduğunu anlama stratejilerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 95-109.
  • Kuşdemir, Y., ve Güneş, F. (2014). Doğrudan öğretim modelinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 86-113.
  • MEB. (2019a). “PISA 2018 Türkiye Ön Raporu”, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi,No:10http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf (Erişim tarihi: 24.12.2020)
  • MEB. (2019b). Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi 4. Sınıflar Raporu (2019). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Mete, G. (2020). Okuma eğitiminde okuma çemberi yönteminin uygulanması. Tarih Okulu Dergisi, 13(45), 1147-1158. http://dx.doi.org/10.29228/joh.40307
  • Okur, T. (2019). Okuma çemberinin ilkokul öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Özbay, M., ve Kaldırım, A. (2015). Okuma çemberi tekniğinin öğretmen adaylarının eleştirel okuma öz yeterlilik alglarına etkisi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3, 222-234.
  • Pilav, S., ve Balantekin, M. (2017). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 149-170.
  • Sarı, T., Kurtuluş, E., ve Yücel Toy, B. (2017). Okuma çemberi yönteminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuma-anlama becerilerine etkisinin incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 2(2), 1-14.
  • Tavşanlı, Ö.F., ve Kaldırım, A. (2020). Türkiye'de süreç temelli yazma yaklaşımı: Bir tematik analiz çalışması. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 108-138.
  • Tekin, Ş. (2019). Encouraging Extensive Reading Through Reading Circle Activity At A Preparatory School in Turkey (Master thesis), Çağ University, Mersin.
  • Tokgöz, S., ve Işık, A.D. (2020). KWL (Ne biliyorum? Ne öğrenmek istiyorum? Ne öğrendim?) Stratejisinin ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 57-84. https://doi.org/10.37217/tebd.655873
  • Tosun, D. K., ve Doğan, B. (2020). Okuma çemberinin okuduğunu anlama ile akıcı okuma üzerindeki etkileri ve okur tepkileri: Bir karma yöntem araştırması. Eğitim ve Bilim, 45, 203. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8716
  • Ünal, S., Çalık, M., Ayas, A., ve Coll, R. K. (2006). A review of chemical bonding studies: needs, aims, methods of exploring students’ conceptions, general knowledge claims and students’ alternative conceptions. Research in Science ve Technological Education, 24(2), 141-172. https://doi.org/10.1080/02635140600811536
  • Yıldırım, K., Seyit, A., Çermik, H., ve Doğan, B. (2019). Okuma çemberinin öğretmen adaylarının okuduğunu anlama düzeylerinin gelişimine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 1029-1048. https://doi.org/10.17152/gefad.523510

Okuma Çemberinin Türkçe Eğitiminde Kullanımı: Bir Betimsel İçerik Analizi

Year 2023, , 141 - 166, 10.02.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1073569

Abstract

Okuma çemberi öğrencilerin gruplar oluşturarak seçtikleri kitapları okuması ve okudukları kitapları tartışmasından oluşan bir yöntemdir. Bu yöntem aracılığıyla öğrenciler okuduğunu anlama, okuma alışkanlığı kazanma ve sosyal iletişim kurma gibi birçok alanda gelişim göstermektedir. Bu yönleriyle okuma çemberi öğrencilerin yukarıda bahsedilen becerileri geliştirmesi için etkin kullanılabilir. Bu çalışmada betimsel içerik analizi yöntemiyle, okuma çemberinin kullanıldığı araştırmalar değerlendirilerek elde edilen veriler sonucunda genel durumun ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda okuma çemberinin daha çok Türkçe dersi okuma becerisi üzerindeki etkilerini gösteren çalışmalar tespit edilmiştir. Çalışmalarda okuma çemberinin okuma becerisi üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte yöntemin Türkçe dersindeki diğer beceriler üzerinde etkilerini gösteren çalışmalar bulunmamaktadır. Okuma çemberinin tüm beceri alanlarının aktif kullanıldığı etkinlikler içermesi nedeniyle bu konu ile ilgili diğer dil becerilerini ele alan çalışmalar yapılabilir. Farklı sınıf, geniş örneklem, farklı derslerde okuma çemberinin kullanımıyla ilgili çalışmalar eklenebileceği vurgulanmıştır. Eğlenceli ve etkin bir yöntem olarak öğretmenler tarafından okuma çemberinin kullanımı önerilmektedir.

References

  • Avcı, S., Yüksel, A., ve Akıncı, T. (2010). Okuma alışkanlığı kazandırmada etkili bir yöntem: Okuma çemberi. MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32, 5-24.
  • Avcı, S., Baysal, N., Gül, M., ve Yüksel, A. (2013). The effect of literature circles on reading comprehension skills. Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 535-550. http://dx.doi.org/10.5578/keg.6710
  • Avcı, S., ve Yüksel, A. (2011). Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1285-1300.
  • Aytan, T. (2018). Perceptions of prospective Turkish teachers regarding literature circles. International Journal of Educational Methodology, 4(2), 53-60. https://doi.org/10.12973/ijem.4.2.53
  • Bastuğ, M. (2014). The structural relationship of reading attitude, reading comprehension and academic achievement. International Journal of Social Sciences and Education, 4(4), 931-946.
  • Çalık, M., ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33- 38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Çermik, H., Doğan, B., Ateş, S., ve Yıldırım, K. (2019). Öğretmen adaylarının okuma çemberine ilişkin görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 87, 1-15. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14
  • Çetinkaya, F. Ç., ve Topçam, A. B. (2019). A different analysis with the literature circles: teacher candidates’ perspectives on the profession. International Journal of Education and Literacy Studies, 7(4), 8-16. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.7n.4p.8
  • Demir, E. (2019). Okuma çemberi yönteminin öğrencilerin okuma tutumlarına ve eleştirel okuma becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Doğan, B., Çermik, H., Ateş, S., ve Yıldırım, K. (2019). Öğretmen adaylarının okuma çemberinde üstlendikleri rollere ilişkin görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 141-157. https://doi.org/10.16916/aded.482428
  • Doğan, B., Yıldırım, K., Çermik, H., ve Seyit, A. (2018). Okuma çemberi: Niçin ve nasıl? Örnek bir uygulama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 747-765. https://doi.org/10.16916/aded.428415
  • Doğan, B., Cermik, H., Yıldırım, K., ve Ateş, S. (2021). The effects of literature circles experiences on primary school students' attitudes towards reading. Journal of Eurasian Education and Culture, 6(12), 88-148. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.308
  • Ergen, Y., Boyraz, C., Batmaz, O., ve Kansu Çevik, C. (2019). Zihinsel imaj oluşturmaya dayalı öğretimin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 72-81. http://10.24106/kefdergi.3425
  • Güngör, A., ve Açıkgöz Ün, K. (2006). İşbirlikçi öğrenme yönteminin okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımı ve okumaya yönelik tutum üzerine etkileri. Kuram Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48, 481-502.
  • Hatun, E. T., ve Kurtlu, Y. (2019). Okuma çemberi yönteminin öğrencilerin eleştirel okuma becerilerine etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 23(78), 191-204. http://dx.doi.org/10.17753/Ekev1177
  • Kaldırım, A., ve Tavşanlı, Ö.F. (2020). Grafik Örgütleyicilerin Türkçe Eğitiminde Kullanımını Konu Edinen Araştırmaların İncelenmesi: Bir Tematik Analiz. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 839 – 873.
  • Kaldırım, A., ve Tavşanlı, Ö. F. (2021). A thematic review of using digital teaching technologies in Turkish language teaching. Journal of Educational Technology & Online Learning, 4(2), 70-95.
  • Karatay, H., ve Soysal, İ. (2021). Edebiyat halkalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine etkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 666-677. https://doi.org/10.29000/rumelide.897109
  • Kaya Tosun, D. (2018). Okuma çemberinin okuduğunu anlama, akıcı okuma, okuma motivasyonu ve sosyal beceriler üzerindeki etkisi ve okur tepkilerinin belirlenmesi (Doktora Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin tutum ve okuduğunu anlama stratejilerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 95-109.
  • Kuşdemir, Y., ve Güneş, F. (2014). Doğrudan öğretim modelinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 86-113.
  • MEB. (2019a). “PISA 2018 Türkiye Ön Raporu”, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi,No:10http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf (Erişim tarihi: 24.12.2020)
  • MEB. (2019b). Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi 4. Sınıflar Raporu (2019). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Mete, G. (2020). Okuma eğitiminde okuma çemberi yönteminin uygulanması. Tarih Okulu Dergisi, 13(45), 1147-1158. http://dx.doi.org/10.29228/joh.40307
  • Okur, T. (2019). Okuma çemberinin ilkokul öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Özbay, M., ve Kaldırım, A. (2015). Okuma çemberi tekniğinin öğretmen adaylarının eleştirel okuma öz yeterlilik alglarına etkisi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3, 222-234.
  • Pilav, S., ve Balantekin, M. (2017). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 149-170.
  • Sarı, T., Kurtuluş, E., ve Yücel Toy, B. (2017). Okuma çemberi yönteminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuma-anlama becerilerine etkisinin incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 2(2), 1-14.
  • Tavşanlı, Ö.F., ve Kaldırım, A. (2020). Türkiye'de süreç temelli yazma yaklaşımı: Bir tematik analiz çalışması. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 108-138.
  • Tekin, Ş. (2019). Encouraging Extensive Reading Through Reading Circle Activity At A Preparatory School in Turkey (Master thesis), Çağ University, Mersin.
  • Tokgöz, S., ve Işık, A.D. (2020). KWL (Ne biliyorum? Ne öğrenmek istiyorum? Ne öğrendim?) Stratejisinin ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 57-84. https://doi.org/10.37217/tebd.655873
  • Tosun, D. K., ve Doğan, B. (2020). Okuma çemberinin okuduğunu anlama ile akıcı okuma üzerindeki etkileri ve okur tepkileri: Bir karma yöntem araştırması. Eğitim ve Bilim, 45, 203. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8716
  • Ünal, S., Çalık, M., Ayas, A., ve Coll, R. K. (2006). A review of chemical bonding studies: needs, aims, methods of exploring students’ conceptions, general knowledge claims and students’ alternative conceptions. Research in Science ve Technological Education, 24(2), 141-172. https://doi.org/10.1080/02635140600811536
  • Yıldırım, K., Seyit, A., Çermik, H., ve Doğan, B. (2019). Okuma çemberinin öğretmen adaylarının okuduğunu anlama düzeylerinin gelişimine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 1029-1048. https://doi.org/10.17152/gefad.523510
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Faruk Tavşanlı 0000-0003-1366-1679

Pınar Ulaş This is me 0000-0003-3262-9906

Publication Date February 10, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Tavşanlı, Ö. F., & Ulaş, P. (2023). Okuma Çemberinin Türkçe Eğitiminde Kullanımı: Bir Betimsel İçerik Analizi. Milli Eğitim Dergisi, 52(237), 141-166. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1073569