Research Article
BibTex RIS Cite

Nurullah Genç’in “Omuzlarımda Dünya” İsimli Hâtırat Eserinde Değerler Eğitimi

Year 2023, , 953 - 980, 10.05.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1089170

Abstract

Sosyal bir varlık olan, yaşadığı toplumun değerlerinden etkilenen, kendisi de bir değer olan insan, ortaya koyduğu edebi eserlerle bu değerlerin yaşanmasını, yayılmasını, sonraki nesillere aktarılmasını sağlar. Bu edebi eserlerden biri olan hatıralar, eğitsel değeri kadar, değer aktarımında da önemli işleve sahiptir. Çalışmada, Türk Dünyasının önemli isimlerinden, yaşadığı toplumun kültürel zenginliklerini, tarihini, güncel gerçeklerini kendine özgü yorumuyla değer merkezli gündeme getiren, kendisi de eğitimci olan Nurullah Genç’in “Omuzlarımda Dünya” isimli hâtırat eseri hem UNESCO evrensel değerleri hem de MEB’in kök değerleri çerçevesinde, değerler eğitimi bakımından ele alınmıştır. İncelenen eserde; 4’ü ortak, 18 değerden hangilerine, ne düzeyde yer verildiği nitel araştırma yöntemiyle incelenmiştir. Doküman incelemesiyle toplanan veriler, betimsel analizle değerlendirilmiştir. İnceleme sonucunda, tespit edilen 13082 değerden, “Sevgi” değeri birinci olurken; onu dostluk, yardımseverlik değerleri izlemektedir. Pinaduz Köyünün, Köy Odasının, irfan mektebi olarak eğitsel rolü de keşfedilmiştir. Araştırmaya konu eserin, ahlaki, milli ve evrensel kök değerlerin öğrencilere kazandırılmasında yararlı olacağı kanısına varılmıştır.

Thanks

Prof. Dr. Nurullah Genç'e bizlerle hatıralarını paylaşarak böylesi bir eseri kaleme aldığı için ve çalışmamızı okuyarak yazar katkısı sağladığı için çok teşekkür ederim.

References

  • AKAR, Ş. K. ve KARAKOÇ, İ. K. (2004). Siyasî Tarih Kaynağı Olarak Hatırat ve Gezi Notları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 3, 383-422.
  • ASLAN, Z. Ş. ve YAŞAR, F. T. (2007). Yükselen değer kavramı üzerine eleştirel bir yaklaşım. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1).
  • AYDEMİR, C. (1989). Ömer Seyfettin ve Hikâyelerinde Eğitim Değerleri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • BANDURA, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • BK. (2021). Brahma_Kumaris. https://en.wikipedia.org/wiki/Brahma_Kumaris.
  • CEBECİ, A. (2005). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Derslerinde Ahlâkî Değerlerin Eğitimi ve Öğretimi (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • FİCHTER, J. (2001). Sosyoloji Nedir? (Nilgün Çelebi, Çev.). Atilla Kitabevi.
  • GENÇ, N. (2021). Omuzlarımda Dünya. Timaş Yayınları.
  • GÖZÜTOK, Ş. (2021). Değerler Eğitimi ve Batı Değerleri Üzerine Bir Analiz. Turkish Academic Research Review, 6(2). https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarr/issue/62824/945398
  • GÜNDOĞDU, A. (2007). Yüreğimdeki Resimler. EBS yayınları. https://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz/yuregimdeki_resimler.pdf
  • GÜNDÜZ, M. (2004). Sosyoloji Çalışmalarında Anı ve Hatırât Türü Eserlerden Yararlanma. Milli Eğitim Dergisi, 162, 16-22.
  • HANİLÇE, M. (2008). II. Meşrutiyet Dönemine Dair Hatırat Bibliyografyası Denemesi. bilig, 47, 147-166.
  • HOLLANDER, S. A. (2001). Taking it Personally: The Role of Memoirs in Teacher Education. Electronic Journal for Inclusive Education, 5(1). https://corescholar.libraries.wright.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1034&context=ejie#:~:text=Teaching%20through%20memoirs%20and%20other,them%20make%20better%20reading%20decisions.&text=Writing%20allows%20more%20time%20for,teacher%20will%20use%20every%20day.
  • İSEN, M. (2014). Tezkireler Sadece Biyografi Kaynakları Değil Aynı Zamanda Eleştiri Tarihimizin de Kaynaklarıdır. İlmi Araştırmalar, 10, 157-160.
  • KABAKLI, A. (2002). Türk Edebiyatı. (C. 1). Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KAYMAKCAN, R., ve Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21), 25-55.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB). (2017). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine... Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • MEB. (2018). Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretim Programları. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812019324133-AIL%20Meslek%20Dersleri%20Ogretim%20Programi%20MArapca.pdf
  • MEB. (2022). Değerler Eğitimi Etkinlik Kitabı. https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kitap/degerler-egitimi/index.html
  • MENGÜŞOĞLU, T. (1988). İnsan Felsefesi. Remzi Kitabevi.
  • NÂCİ, M. (1318). Lugat-ı Nâcî. Şirketi Sahhafiye-i Osmâniyye Matbaası.
  • OĞUL, E. (2019). Nurullah Genç'in Şiir Dünyası [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • OKAY, M. O. (1997). Hâtırat. TDV İslam Ansiklopedisi (C. 16, ss. 445-449). TDV Yayınları.
  • OLGUN, İ. (1972). Anı Türü ve Türk Edebiyatında Anı. Türk Dili, Anı Özel Sayısı, 25(246).
  • ÖZDEMİR, E. (1972). Anı ve Anı Dilimiz Üzerine. Türk Dili, Anı Özel Sayısı, 25(246).
  • ÖZEN, İ. (2017). Hatıratın Hikâye ve Roman Türüyle İlişkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 41. https://drive.google.com/file/d/1uvoDUE04EJMxDPt_V8LS0DV3uArKvelC/view
  • ÖZTÜRK, B. (2011). Tanzimat Yazarlarına Göre Hatırat Türü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 29, 303-317.
  • SAMİ, Ş. (1999). Kâmûs-i Türkî. Çağrı Yayınları.
  • TDK. (2021). Hatıra, hatırat, anı, değer. Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/
  • TOLAN, B. (1983). Toplum Bilimlerine Giriş: Sosyoloji ve Sosyal Psikoloji. Savaş Yayınları.
  • UNESCO. (2015). Http://bk.ooo/association-with-uno/. http://bk.ooo/association-with-uno/. http://bk.ooo/association-with-uno/
  • WAXLER, J. (2010). Why I Am So Passionate About the Memoir Revolution. https://memorywritersnetwork.com. https://memorywritersnetwork.com/blog/about-me-and-memory-writers/reasons-why-i-blog/
  • WOODARD, G. (2021). The Importance of Memoirs in a Rapidly Changing World. https://www.dudleycourtpress.com. https://www.dudleycourtpress.com/importance-of-memoirs-in-a-changing-world/
  • YARDIM, M. N. (1986). Tanzimattan Günümüze Edebiyatçılarımızın Çocukluk Hatıraları. Kavramlar Yayınevi.
  • YAVUZ, Y. Ş. (1997). Havâtır. İçinde TDV İslam Ansiklopedisi (C. 16, s. 523). TDV Yayınları.
  • YILDIRIM, A., ve ŞİMŞEK, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. bs). Seçkin Yayıncılık.
Year 2023, , 953 - 980, 10.05.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1089170

Abstract

References

  • AKAR, Ş. K. ve KARAKOÇ, İ. K. (2004). Siyasî Tarih Kaynağı Olarak Hatırat ve Gezi Notları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 3, 383-422.
  • ASLAN, Z. Ş. ve YAŞAR, F. T. (2007). Yükselen değer kavramı üzerine eleştirel bir yaklaşım. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1).
  • AYDEMİR, C. (1989). Ömer Seyfettin ve Hikâyelerinde Eğitim Değerleri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • BANDURA, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • BK. (2021). Brahma_Kumaris. https://en.wikipedia.org/wiki/Brahma_Kumaris.
  • CEBECİ, A. (2005). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Derslerinde Ahlâkî Değerlerin Eğitimi ve Öğretimi (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • FİCHTER, J. (2001). Sosyoloji Nedir? (Nilgün Çelebi, Çev.). Atilla Kitabevi.
  • GENÇ, N. (2021). Omuzlarımda Dünya. Timaş Yayınları.
  • GÖZÜTOK, Ş. (2021). Değerler Eğitimi ve Batı Değerleri Üzerine Bir Analiz. Turkish Academic Research Review, 6(2). https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarr/issue/62824/945398
  • GÜNDOĞDU, A. (2007). Yüreğimdeki Resimler. EBS yayınları. https://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz/yuregimdeki_resimler.pdf
  • GÜNDÜZ, M. (2004). Sosyoloji Çalışmalarında Anı ve Hatırât Türü Eserlerden Yararlanma. Milli Eğitim Dergisi, 162, 16-22.
  • HANİLÇE, M. (2008). II. Meşrutiyet Dönemine Dair Hatırat Bibliyografyası Denemesi. bilig, 47, 147-166.
  • HOLLANDER, S. A. (2001). Taking it Personally: The Role of Memoirs in Teacher Education. Electronic Journal for Inclusive Education, 5(1). https://corescholar.libraries.wright.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1034&context=ejie#:~:text=Teaching%20through%20memoirs%20and%20other,them%20make%20better%20reading%20decisions.&text=Writing%20allows%20more%20time%20for,teacher%20will%20use%20every%20day.
  • İSEN, M. (2014). Tezkireler Sadece Biyografi Kaynakları Değil Aynı Zamanda Eleştiri Tarihimizin de Kaynaklarıdır. İlmi Araştırmalar, 10, 157-160.
  • KABAKLI, A. (2002). Türk Edebiyatı. (C. 1). Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KAYMAKCAN, R., ve Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21), 25-55.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB). (2017). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine... Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • MEB. (2018). Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretim Programları. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812019324133-AIL%20Meslek%20Dersleri%20Ogretim%20Programi%20MArapca.pdf
  • MEB. (2022). Değerler Eğitimi Etkinlik Kitabı. https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kitap/degerler-egitimi/index.html
  • MENGÜŞOĞLU, T. (1988). İnsan Felsefesi. Remzi Kitabevi.
  • NÂCİ, M. (1318). Lugat-ı Nâcî. Şirketi Sahhafiye-i Osmâniyye Matbaası.
  • OĞUL, E. (2019). Nurullah Genç'in Şiir Dünyası [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • OKAY, M. O. (1997). Hâtırat. TDV İslam Ansiklopedisi (C. 16, ss. 445-449). TDV Yayınları.
  • OLGUN, İ. (1972). Anı Türü ve Türk Edebiyatında Anı. Türk Dili, Anı Özel Sayısı, 25(246).
  • ÖZDEMİR, E. (1972). Anı ve Anı Dilimiz Üzerine. Türk Dili, Anı Özel Sayısı, 25(246).
  • ÖZEN, İ. (2017). Hatıratın Hikâye ve Roman Türüyle İlişkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 41. https://drive.google.com/file/d/1uvoDUE04EJMxDPt_V8LS0DV3uArKvelC/view
  • ÖZTÜRK, B. (2011). Tanzimat Yazarlarına Göre Hatırat Türü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 29, 303-317.
  • SAMİ, Ş. (1999). Kâmûs-i Türkî. Çağrı Yayınları.
  • TDK. (2021). Hatıra, hatırat, anı, değer. Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/
  • TOLAN, B. (1983). Toplum Bilimlerine Giriş: Sosyoloji ve Sosyal Psikoloji. Savaş Yayınları.
  • UNESCO. (2015). Http://bk.ooo/association-with-uno/. http://bk.ooo/association-with-uno/. http://bk.ooo/association-with-uno/
  • WAXLER, J. (2010). Why I Am So Passionate About the Memoir Revolution. https://memorywritersnetwork.com. https://memorywritersnetwork.com/blog/about-me-and-memory-writers/reasons-why-i-blog/
  • WOODARD, G. (2021). The Importance of Memoirs in a Rapidly Changing World. https://www.dudleycourtpress.com. https://www.dudleycourtpress.com/importance-of-memoirs-in-a-changing-world/
  • YARDIM, M. N. (1986). Tanzimattan Günümüze Edebiyatçılarımızın Çocukluk Hatıraları. Kavramlar Yayınevi.
  • YAVUZ, Y. Ş. (1997). Havâtır. İçinde TDV İslam Ansiklopedisi (C. 16, s. 523). TDV Yayınları.
  • YILDIRIM, A., ve ŞİMŞEK, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. bs). Seçkin Yayıncılık.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yunus Emre Sayan 0000-0002-1653-335X

Mehmet Emin Günel 0000-0002-5662-8492

Publication Date May 10, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Sayan, Y. E., & Günel, M. E. (2023). Nurullah Genç’in “Omuzlarımda Dünya” İsimli Hâtırat Eserinde Değerler Eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 953-980. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1089170