The aim of this study is to determine the reference value preferences as an analysis unit in the graduate theses prepared on values education in our country. For this purpose, as a result of the search conducted with the concepts of "values" and "values education" in the YÖK thesis database, research was carried out on 340 theses prepared to determine the existence of values. The data of the study were coded through the form developed by the researcher and the data were analyzed by the content analysis method. As a result of the research, it was seen that the number of theses in question increased with small fluctuations since 2007 and reached the highest number in 2019. It has been determined that almost all of the theses prepared on this subject are master's thesis. Atatürk University, Gazi University and Necmettin Erbakan University are the prominent institutions in this field. More than half of these theses have been prepared in Turkish Language Education departments. In the most frequently used reference values, it was determined that the core values and the values in the Social Studies Course Curriculum were preferred. It was determined that almost half of the theses did not specify reference values. In the research conducted until 2019, it was seen that there was a tendency to take the values in the Social Studies Course Curriculum as reference values in all departments. In the theses prepared in 2019 and after, it was determined that there was a shift towards core values.
Bu çalışmanın amacı ülkemizde değerler eğitimi üzerine hazırlanan lisansüstü tezlerde bir analiz birimi olarak referans değer tercihlerini belirlemektir. Bu amaçla YÖK tez veri tabanında “değerler” ve “değerler eğitimi” kavramlarıyla yapılan arama sonucunda değerlerin varlığını tespit etmeye yönelik hazırlanan 340 tez üzerinde araştırma yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen form aracılığıyla kodlanmış ve içerik analizi yöntemiyle veriler çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda söz konusu tezlerin sayısının 2007 yılından itibaren küçük dalgalanmalarla arttığı, 2019 yılında ise en yüksek sayısına ulaştığı görülmüştür. Bu konuda, en çok yüksek lisans tezinin hazırlandığı, Atatürk Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesinin öne çıktığı tespit edilmiştir. Bu tezlerin yarısından fazlasının Türkçe Eğitimi ana bilim dallarında hazırlandığı görülmüştür. En sık kullanılan referans değerlerde ise kök değerler ile Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programındaki değerlerin tercih edildiği saptanmıştır. Tezlerin yarıya yakınında ise referans değer belirtilmediği tespit edilmiştir. Araştırmada 2019 yılına kadar yapılan tezlerde bütün ana bilim dallarında Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programındaki değerlerin, referans değer olarak alınmasına yönelik bir eğilim olduğu görülmüştür. 2019 yılından sonra ise Millî Eğitim Bakanlığının bütün ders öğretim programlarına eklediği kök değerlere doğru bir kaymanın olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |