Birçok faktörün etkili olduğu ve karmaşık süreçler içeren yazma becerisi, diğer öğrenme alanlarıyla karşılaştırıldığında okul dışı toplumsal bağlamda en az desteklenen dilsel beceri konumundadır. Bu nedenle yazma becerisinin gelişiminde okullarda yapılan uygulamalar önemlidir. Bu uygulamalar yoluyla öğrencilerin, dil sisteminin işleyişine ilişkin farkındalık kazanması ve iletişimsel amaçlar doğrultusunda şekillenen söylem özellikleriyle uyumlu metinler üretmesi hedeflendiğinden; metin türüyle yapıyla uyumlu seçimlerin nasıl yapılacağı öğretilmeye çalışılmaktadır. Bu bağlamda yazma eylemi için gerekli seçimlerin nasıl yapılacağına dair betimlemeler yapan kuram ve yaklaşımlar yazma öğretiminin önemli bileşenlerinden birisidir. Yazma öğretimi açısından ele alındığında merkezleme kuramı, metin üretimi için ihtiyaç duyulan söylem uyumlu seçimler ile tutarlılık ilişkilerinin kurulumuna dönük betimlemeler sağlaması bakımından son derece önemlidir. Bu bağlamda çalışmanın amacı merkezleme kuramının yazma becerisinin gelişimine dönük uygulamalarda neden dikkate alınması gerektiğini alan yazıdan hareketle tartışmak ve yerel metin tutarlılığı ile konu sürekliliğine ilişkin izlerin nasıl kullanıldığının merkezle kuramının ortaya koyduğu ilke ve kavramlar doğrultusunda betimlemektir.
Writing, which include complex processes influenced by many factors, are the least supported linguistic skills in the social context outside the learning environment compared to other learning areas. For this reason, practices in schools are important in the development of writing skills. As these practices aim to ensure that students gain awareness of the functioning of the language system and produce texts that are compatible with the discourse features shaped in line with communicative purposes, students are taught how to make choices compatible with the text type. Therefore, theories and approaches that describe how to make necessary choices to improve writing skills are one of the most important components of teaching effective writing skills. In terms of teaching writing, centering theory is essential as it provides descriptions for the discourse-compatible choices and the establishment of coherence relations needed for text production. Therefore, the aim of the study is to discuss why the centering theory should be taken into account in the practices for the development of writing skills based on the literature, and to describe how the traces of local text coherence and subject continuity are used in conjunction with the principles and concepts set forth by the centering theory
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |