Halk Hikâyelerinin Kullanımıyla Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması
Year 2023,
, 647 - 676, 25.12.2023
Derya Yıldız
,
Gülsüm Saylık Işık
,
Osman Uyanık
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türk halk hikâyelerini yazma uygulamalarında kullanmanın 8. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmada eylem araştırması modeli kullanılmıştır. Veriler “Yaratıcı Yazma İçin Değerlendirme Ölçütleri Formu (YİDÖF)” ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma 2021- 2022 eğitim yılında 8.sınıfta öğrenim gören on öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerle 7 hafta boyunca Türk halk hikâyelerinden hareketle yaratıcı yazma çalışmaları yapılmıştır. Halk hikâyeleri kullanmanın yaratıcı yazma becerisine etkisi ulaşılan bulgulara göre değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; yaratıcı yazma çalışmalarında Türk halk hikâyelerinin kullanılması öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerini olumlu yönde etkilemektedir. Öğrenciler, uygulama sürecine ilişkin olumlu görüşler bildirmiş, uygulamalar sayesinde yaratıcı yazma becerilerinin geliştiğini ifade etmiştir.
References
- Aça, M., Ekici, M., ve Yılmaz, M. A. (2014). Türk halk edebiyatı el kitabı. Grafiker Yayınları.
- Adalı, O. (1993). Anadili eğitimi. Baysal, J., İpşiroğlu, N., İpşiroğlu, J. ve Ozil, Ş. (Ed.) Yazma uğraşı içinde (ss. 31-41). Cem Yayınları.
- Alfaki, I. M. (2015). University students' English writing problems: diagnosis and remedy. International Journal of English Language Teaching, 3(3), 98-114.
- Alptekin, A. B. (1997). Halk hikâyelerinin motif yapısı. Akçağ Yayınları.
- Aydın, B. (2020). Yaratıcı düşünmenin yaratıcı yazmaya etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Bayat, N. (2014). Sürece dayalı yazma yaklaşımının yazma başarısı ve kaygısı üstündeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 39(173), 155-168.
- Boratav, P. N. (2014). Halk hikâyeleri ve halk hikâyeciliği. Tarih Vakfı Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö.E. Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A Yayıncılık.
- Creswell, J. W. (2003). Resarch design: qualitative, qquantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
- Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.
- Dilidüzgün, Ş. (2011). İlköğretim Türkçe derslerinde süreç odaklı yazma çalışmalarının yeri ve önemi. Günay, D., Fidan, Ö., Çetin, B. ve Yıldız, F. (Ed.). Türkçe öğretimi üzerine çalışmalar içinde (ss. 51-63). Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.
- Atik, D. (2022). Türkçe dersinde eğitsel oyun kullanımının yaratıcı yazma beceri ve yazma tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Düzce.
- Elliot, J. (1991). Action research for educational change. Open University Press.
- Et, E. (2019). Karikatürle yazma çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
- Hyland, K. (2007). Writing in the academy: Reputation, education and knowledge. Wadsworth Publications.
Johnson, A.P. (2014). Eylem araştırması el kitabı. Anı Yayıncılık.
- Kan, A. (2015). Ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler. H. Atılgan (Ed.), eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (ss. 24-80). Anı Yayıncılık.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
- Kayış, A. (2010). Güvenirlik analizi. Şeref Kalaycıoğlu (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s. 404-419). Asil Yayın Dağıtım.
- Kırmızı, S. F. (2011). Yaratıcı yazma ürünlerinin bazı ölçütler açısından değerlendirilmesine ilişkin nitel bir çalışma. Dil Dergisi, 151, 34-47.
- Maden, S., ve Önal, A. (2020). Türkçe ve İngilizce ders kitapları üzerine karşılaştırmalı bir analiz: 7. sınıf örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 732-752.
- Mandı, M. (2021). İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerisini geliştirmede artırılmış gerçeklik destekli dijital öykü kullanımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
- Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative resarch in counseling psyclogy. Journal of Counseling Psyclogy, 52(2), 250-260.
- Murray, D. M. (2013). The craft of revision. Wadsworth Publications.
- Oral, G. (2014). Yine yazı yazıyoruz. Pegem Akademi.
- Razgatlıoğlu, M. (2020). Etkinlik temelli şiir çalışmalarının akıcı okuma, yaratıcı yazma ve tutumlara etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Sundt, E. (2018). Teachers’ beliefs on creative writing in English language teaching in Norway (Master’s Thesis). Inland Norway University Faculty of Educational Sciences.
- Tekşan, K. (2013). Yazma eğitimi. Kriter Yayınları.
- Temizkan, M. (2011). Yaratıcı yazma etkinliklerinin öykü yazma becerisi üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 919-940.
- Temizkan, M., ve Erbilen, M. (2020). Öz düzenlemeye dayalı yaratıcı yazma etkinliklerinin öykü yazma becerisi üzerindeki etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(1), 32-50.
- Toraman, M., ve Ünal, F. T. (2022). Kafiye Tablosu Uygulamasının Ortaokul Öğrencilerinin Şiir Yazma Tutumlarına Etkisi. Kesit Akademi, 8(33), 427-450.
- Türkyılmaz, M. B,. ve Arı, B. (2021). Yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin öykü yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1151-1168.
- Uluyüz, Ş. (2019). Alternatif dinleme/izleme materyallerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
- Yapıcı, B. (2019). Klasik Türk şiirinde halk hikâyelerinin imge olarak kullanımı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9.Basım). Seçkin Yayınevi.
- Yılmaz, M. (2019). Türk halk edebiyatı unsurlarının Türkçe öğretiminde kullanımı ve yaratıcı yazmaya etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Yücelşen, N. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
Year 2023,
, 647 - 676, 25.12.2023
Derya Yıldız
,
Gülsüm Saylık Işık
,
Osman Uyanık
References
- Aça, M., Ekici, M., ve Yılmaz, M. A. (2014). Türk halk edebiyatı el kitabı. Grafiker Yayınları.
- Adalı, O. (1993). Anadili eğitimi. Baysal, J., İpşiroğlu, N., İpşiroğlu, J. ve Ozil, Ş. (Ed.) Yazma uğraşı içinde (ss. 31-41). Cem Yayınları.
- Alfaki, I. M. (2015). University students' English writing problems: diagnosis and remedy. International Journal of English Language Teaching, 3(3), 98-114.
- Alptekin, A. B. (1997). Halk hikâyelerinin motif yapısı. Akçağ Yayınları.
- Aydın, B. (2020). Yaratıcı düşünmenin yaratıcı yazmaya etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Bayat, N. (2014). Sürece dayalı yazma yaklaşımının yazma başarısı ve kaygısı üstündeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 39(173), 155-168.
- Boratav, P. N. (2014). Halk hikâyeleri ve halk hikâyeciliği. Tarih Vakfı Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö.E. Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A Yayıncılık.
- Creswell, J. W. (2003). Resarch design: qualitative, qquantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
- Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.
- Dilidüzgün, Ş. (2011). İlköğretim Türkçe derslerinde süreç odaklı yazma çalışmalarının yeri ve önemi. Günay, D., Fidan, Ö., Çetin, B. ve Yıldız, F. (Ed.). Türkçe öğretimi üzerine çalışmalar içinde (ss. 51-63). Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.
- Atik, D. (2022). Türkçe dersinde eğitsel oyun kullanımının yaratıcı yazma beceri ve yazma tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Düzce.
- Elliot, J. (1991). Action research for educational change. Open University Press.
- Et, E. (2019). Karikatürle yazma çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
- Hyland, K. (2007). Writing in the academy: Reputation, education and knowledge. Wadsworth Publications.
Johnson, A.P. (2014). Eylem araştırması el kitabı. Anı Yayıncılık.
- Kan, A. (2015). Ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler. H. Atılgan (Ed.), eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (ss. 24-80). Anı Yayıncılık.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
- Kayış, A. (2010). Güvenirlik analizi. Şeref Kalaycıoğlu (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s. 404-419). Asil Yayın Dağıtım.
- Kırmızı, S. F. (2011). Yaratıcı yazma ürünlerinin bazı ölçütler açısından değerlendirilmesine ilişkin nitel bir çalışma. Dil Dergisi, 151, 34-47.
- Maden, S., ve Önal, A. (2020). Türkçe ve İngilizce ders kitapları üzerine karşılaştırmalı bir analiz: 7. sınıf örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 732-752.
- Mandı, M. (2021). İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerisini geliştirmede artırılmış gerçeklik destekli dijital öykü kullanımı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
- Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative resarch in counseling psyclogy. Journal of Counseling Psyclogy, 52(2), 250-260.
- Murray, D. M. (2013). The craft of revision. Wadsworth Publications.
- Oral, G. (2014). Yine yazı yazıyoruz. Pegem Akademi.
- Razgatlıoğlu, M. (2020). Etkinlik temelli şiir çalışmalarının akıcı okuma, yaratıcı yazma ve tutumlara etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Sundt, E. (2018). Teachers’ beliefs on creative writing in English language teaching in Norway (Master’s Thesis). Inland Norway University Faculty of Educational Sciences.
- Tekşan, K. (2013). Yazma eğitimi. Kriter Yayınları.
- Temizkan, M. (2011). Yaratıcı yazma etkinliklerinin öykü yazma becerisi üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 919-940.
- Temizkan, M., ve Erbilen, M. (2020). Öz düzenlemeye dayalı yaratıcı yazma etkinliklerinin öykü yazma becerisi üzerindeki etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(1), 32-50.
- Toraman, M., ve Ünal, F. T. (2022). Kafiye Tablosu Uygulamasının Ortaokul Öğrencilerinin Şiir Yazma Tutumlarına Etkisi. Kesit Akademi, 8(33), 427-450.
- Türkyılmaz, M. B,. ve Arı, B. (2021). Yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin öykü yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1151-1168.
- Uluyüz, Ş. (2019). Alternatif dinleme/izleme materyallerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
- Yapıcı, B. (2019). Klasik Türk şiirinde halk hikâyelerinin imge olarak kullanımı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9.Basım). Seçkin Yayınevi.
- Yılmaz, M. (2019). Türk halk edebiyatı unsurlarının Türkçe öğretiminde kullanımı ve yaratıcı yazmaya etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Yücelşen, N. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.