Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik sahip oldukları algıların metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarılmasıdır. Bu araştırma nitel bir araştırma olup çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Samsun ilinde görev yapmakta olan 52 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik metaforik algılarını belirlemek için geliştirilmiş form kullanılmıştır. Veriler toplanırken sınıf öğretmenlerinden 21. yüzyıl becerilerini neye benzettiklerini ifade etmeleri ve bu ifadelerin gerekçelerini belirtmeleri istenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Katılımcı sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik toplam 41 kavramsal tema içerisinde 464 metafor oluşturdukları görülmüştür. Katılımcı öğretmenler en çok yaşam ve mesleki beceriler beceri alanına en az ise okuryazarlık beceriler beceri alanına yönelik metafor oluşturdukları gözlenmiştir. Her bir beceriye yönelik oluşturulan kavramsal temalar ve metaforlar tablolaştırılarak bulgular bölümünde sunulmuştur. Katılımcı sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik algılarının genel olarak beceri tanımlarına uyduğu ve alanyazın ile parallelik gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Acar Çiftçi, Y., ve Aydın, H. (2014). Türkiye’de çokkültürlü eğitimin gerekliliği üzerine bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(33), 197-218. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/75231/1234364
ALA (1989). Presidential committee on information literacy: Final report. ALA. http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential#importance
Altınpulluk, H., ve Yıldırım, Y. (2021). 2010-2019 yılları arasında yayınlanan 21. yüzyıl becerileri araştırmalarının incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 438–461. https://doi.org/10.18039/ajesi.734426
Altun, A. (2011). Unesco’nun medya okuryazarlığı eğitimi faaliyetlerine toplu bir bakış. Milli Eğitim, 41(191), 86-107. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/36191/406892
Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160–175. https://doi.org/10.9779/PUJE768
Arslan, A. (2020). Öğretmen adayları perspektifinden pandemi öncesi ve sonrası öğrencilere kazandırılması gereken 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Milli Eğitim, 49(1), 553-571. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/58895/779446
Aslan, D. C. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eleştirel düşünme düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erciyes.
Aslan, N., ve Arslan Cansever, B. (2009). Eğitimde yaratıcılığın kullanımına ilişkin öğretmen tutumları. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3). https://dergipark.org.tr/en/pub/tubav/issue/21516/614979
Aşkın Tekkol, İ. (2020). İlkokulda beceri öğretimi üzerine. Kaymakçı, S., Bozdemir Yüzbaşıoğlu, H. (Edt.), İlkokulda Beceri Öğretimi içinde (s 1-12). Pegem Akademi.
Aydın, A. (2019). İngilizce öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde öğretmen eğitiminde 21.yüzyıl becerilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Aydın, F. ve Silik, Y. (2018). Teknoloji okuryazarlığı: tarihsel bir betimleme. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-126. http://ihead.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/37860/437219
Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O., ve Köse, S. (2003). Yeni bir bakış: eğitimde teknoloji okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 191-196. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133104
Balyer, A. (2016). Öğretmen liderler: öğretmen algıları üzerine nitel bir araştırma. İlköğretim Online, 15(2). https://doi.org/10.17051/io.2016.81764
Baki, Y. (2022). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(4), 1717–1742.
https://dergipark.org.tr/en/pub/teke/issue/73952/1221139
Özmutlu, E., ve Ergan, S. N. (2022). 21. yüzyıl becerileri ve öğretimine yönelik öğretmen adayı görüşlerinin incelenmesi. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 3(2), 81-105. https://doi.org/10.55661/jnate.1082299
Belet Boyacı, Ş. D. ve Güner Özer, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 708–738. https://doi.org/10.18039/ajesi.578170
Bülbül, Y. ve Dolanbay, H. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarı kavramına yönelik metaforik algıları. International Journal of Field Education, 5(2), 152-164. https://doi.org/10.32570/ijofe.642706
Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T., ve Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845–874.
https://doi.org/10.29299/kefad.2019.20.02.010
Cevizci, A. (2015). Felsefeye giriş. Say Yayıncılık.
Çakmak, E. E. (2019). Öğretmenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. The Journal of Limitless Education and Research, 4(3), 300-316. https://doi.org/10.29250/sead.626507
Çelebi, M., ve Sevinç, Ş. (2019, 26-27 Nisan). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının ve bu becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi [Tam metin bildiri]. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Gaziantep.
Çınar, O., Hatunoğlu, A., ve Hatunoğlu, Y. (2009). Öğretmenlerin problem çözme becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215-226. https://dergipark.org.tr/en/pub/erziefd/issue/6001/80029
Çiftçi, S., Sağlam, A., ve Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 24, 718–734. https://doi.org/10.29000/rumelide.995863
Çoban, Ö., Bozkurt, S., ve Kan, A. (2019). Eğitim yöneticisi 21. yy. Becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1059–1071. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2572
Çuhadaroğlu, A. (2013). Bilişsel esnekliğin yordayıcıları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(1), 86-101. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/4274/57599
Dede, C. (2009). Comparing frameworks for “21st century skills”. http://sttechnology.pbworks.com/f/Dede_(2010)_Comparing%20Frameworks%20for%2021st%20Century%20Skills.pdf
Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. In J. A. Bellanca and R. S. Brandt (Eds.), In 21st century skills: Rethinking how students learn (51-76). Solution Tree Press.
Deveci, İ. ve Çepni, S. (2014). Fen bilimleri öğretmen eğitiminde girişimcilik. Journal of Turkish Science Education, 11(2), 161-188. https://doi.org/10.12973/tused.10114a
Düzgüner, T. T., Karabulut, H., ve Kariper, İ. A. (2022). 21. yüzyıl becerileri ile ilgili yapılmış olan çalışmaların incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 179–199. https://dergipark.org.tr/en/pub/kusbd/issue/68301/986758
Educational Technology Standards (ISTE). (2016). ISTE Standards: Students. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-students
Tok, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 4(2). http://www.ijtase.net/index.php/ijtase/article/view/222/255
enGauge. (2003). 21st Century Skills: Literacy in the Digital Age. Institute of Education Sciences (IES) https://web.archive.org/web/20160403032258/http://pict.sdsu.edu/engauge21st.pdf
Erdoğan, D., ve Eker, C. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının 21. yy becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 118–148. https://dergipark.org.tr/en/pub/kebd/issue/67224/1049186
Erten, P. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Millî Eğitim, 49(227), 33–64. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/56322/778233
Gökçe, E. (2000). Yirmi birinci yüzyılın öğretmeni. Çağdaş Eğitim Dergisi, 270, 21-26.
Gökdere, E. (2013). Öğretmen beklentilerinin yönetimi. 21. yüzyılda Eğitim ve Toplum, 2(5), 179-183. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitimvetoplum/issue/5128/69925
Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, 1–9. https://doi.org/10.5961/jhes.2012.026
Kalemkuş, F., ve Bulut Özek, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri konusunda araştırma eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878–900. https://doi.org/10.33206/mjss.774848
Karataş, A. (2008). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
Kartal, O. Y. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlık bağlamında toplum yaşamına katılma düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Kay, K., ve Greenhill, V. (2011). Twenty-first century students need 21st century skills. In G. Wan and M. G. Dianne (Eds.), In Bringing Schools Into The 21st Century (ss. 41–65). Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0268-4_3
Koç Akran, S., Acıdemir, M., ve Uludağ, Ş. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim kavramına yönelik metaforik algıları. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 69-82.
Kozikoğlu, İ., ve Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 522–531. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.293
Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270–290. https://doi.org/10.30703/cije.579925
Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 104- 119. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajesi/issue/1526/18738
MEB (1973, Haziran 14). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri.
https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf
National Commission on Excellence in Education (1983). A nation at risk: the imperative for -educational
reform. https://web.archive.org/web/20011122122744/http://www.ed.gov/pubs/NatAtRisk/risk.html
Nazlı, S. (2019). Kapsamlı gelişimsel rehberlik programı. Anı Yayıncılık.
OECD (2005). Competency framework. https://www.oecd.org/careers/competency_framework_en.pdf
Özdemir Özden, D., Karakuş Tayşi, E., Kılıç Şahin, H., Demir Kaya, S., ve Özge Bayram, F. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları: Kütahya örneği. Turkish Studies, 13(27), 1163–1184. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14298
Özdemir, M., ve Dil, K. (2013). Teachers’ Attitudes toward Multicultural Education: Case of Çankırı Province.
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 46(2), 215-232. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001302
Partnership for 21st Century Skills (P21) (2019a). Framework for 21st century learning. https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf
Partnership for 21st Century Skills (P21) (2019b). Framework for 21st century learning definitions. https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_DefinitionsBFK.pdf
Ramsey, P. G. (2004). Teaching and learning in a diverse world: multicultural education for young children (early childhood education series). Teacher Collage Press.
Rotherham, A. J., ve Willingham, D. T. (2010). “21st-century” skills: Not new, but a worthy challenge. American Educator, 34(1), 17–20. https://eric.ed.gov/?id=ej889143
Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10342/126702
Safa, B., ve Arabacıoğlu, T. (2021). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri kullanım düzeylerinin bireysel yenilikçilik özellikleri açısından incelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 40(1), 369-386. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuefd/issue/62535/686056
Sancer, E., Buğu, E., Yavuz, M., Karaca, M., Bayar, S., ve Taşlak, A. E. (2023). Öğretmenlerin teknoloji okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(26), 21-34. https://socratesjournal.org/index.php/pub/article/view/225
Selçuk, G. (2020). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik metaforik algıları.
Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 184–208. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.819188
Silik, Y., ve Aydın, F. (2021). Dijital okuryazarlık ve teknoloji okuryazarlığı: karşılaştırmalı bir inceleme. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4), 17-34. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.907788
Sumardi, L., Rohman, A., ve Wahyudiati, D. (2020). Does the teaching and learning process in primary schools correspond to the characteristics of the 21st century learning?. International Journal of Instruction, 13(3), 357–370. https://eric.ed.gov/?id=EJ1259424
Şenel, T., ve Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine….. https://saraykent.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/05164224_TanYtYm_KitapYY.pdf
Taştekin, E., Bozkurt Yükçü, Ş., İzoğlu, A., Güngör, İ., Işık Uslu, A. E. ve Demircioğlu, H. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarının ve algılarının incelenmesi. Hacettepe Journal of Educational Research, 2(1). https://dergipark.org.tr/tr/pub/huner/issue/24605/260464
Tekin, M. (2021). Covid 19 pandemi sürecinde sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerisine yönelik metaforik algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
Tunagür, M., ve Aydın, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlikleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(4), 1562–1580. https://doi.org/10.30703/cije.877013
Tutkun, T. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyi ile aktif vatandaşlık bileşenlerinden temsili demokrasiye, protesto ve sosyal değişime katılım düzeyi arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi].
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Tuzcuoğlu, N., ve Hastürk, G. (2022). Kırsal alanda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin teknolojik okuryazarlıklarının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2022 (19), 303-319. https://doi.org/10.46778/goputeb.1084315
Tümkaya S., ve Aybek B. (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2(17), 13-24.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4379/60056
Uyar, A., ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21.yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
Voogt, J., ve Pareja Roblin, N. (2010). 21st century skills: Discussion paper. http://opite.pbworks.com/w/file/fetch/61995295/White%20Paper%2021stCS_Final_ENG_def2.pdf
Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183–201. https://doi.org/10.30964/auebfd.405860
Yaylacı, A. F. (2013). Öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine ilişkin yaklaşım sorunu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ÖYGE Özel Sayısı), 25-40. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21642/232633
Yazgan, A. D. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlığa ilişkin demokratik değer düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Yıldırım, Ş. (2017). Türkçe ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin medya okuryazarlığı eğitimi ile ilgili becerileri ve görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
Yılmaz, K. (2021). Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
YÖK (2018). Programların güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
Acar Çiftçi, Y., ve Aydın, H. (2014). Türkiye’de çokkültürlü eğitimin gerekliliği üzerine bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(33), 197-218. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/75231/1234364
ALA (1989). Presidential committee on information literacy: Final report. ALA. http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential#importance
Altınpulluk, H., ve Yıldırım, Y. (2021). 2010-2019 yılları arasında yayınlanan 21. yüzyıl becerileri araştırmalarının incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 438–461. https://doi.org/10.18039/ajesi.734426
Altun, A. (2011). Unesco’nun medya okuryazarlığı eğitimi faaliyetlerine toplu bir bakış. Milli Eğitim, 41(191), 86-107. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/36191/406892
Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160–175. https://doi.org/10.9779/PUJE768
Arslan, A. (2020). Öğretmen adayları perspektifinden pandemi öncesi ve sonrası öğrencilere kazandırılması gereken 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Milli Eğitim, 49(1), 553-571. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/58895/779446
Aslan, D. C. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eleştirel düşünme düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erciyes.
Aslan, N., ve Arslan Cansever, B. (2009). Eğitimde yaratıcılığın kullanımına ilişkin öğretmen tutumları. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3). https://dergipark.org.tr/en/pub/tubav/issue/21516/614979
Aşkın Tekkol, İ. (2020). İlkokulda beceri öğretimi üzerine. Kaymakçı, S., Bozdemir Yüzbaşıoğlu, H. (Edt.), İlkokulda Beceri Öğretimi içinde (s 1-12). Pegem Akademi.
Aydın, A. (2019). İngilizce öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde öğretmen eğitiminde 21.yüzyıl becerilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Aydın, F. ve Silik, Y. (2018). Teknoloji okuryazarlığı: tarihsel bir betimleme. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-126. http://ihead.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/37860/437219
Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O., ve Köse, S. (2003). Yeni bir bakış: eğitimde teknoloji okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 191-196. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133104
Balyer, A. (2016). Öğretmen liderler: öğretmen algıları üzerine nitel bir araştırma. İlköğretim Online, 15(2). https://doi.org/10.17051/io.2016.81764
Baki, Y. (2022). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(4), 1717–1742.
https://dergipark.org.tr/en/pub/teke/issue/73952/1221139
Özmutlu, E., ve Ergan, S. N. (2022). 21. yüzyıl becerileri ve öğretimine yönelik öğretmen adayı görüşlerinin incelenmesi. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 3(2), 81-105. https://doi.org/10.55661/jnate.1082299
Belet Boyacı, Ş. D. ve Güner Özer, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 708–738. https://doi.org/10.18039/ajesi.578170
Bülbül, Y. ve Dolanbay, H. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarı kavramına yönelik metaforik algıları. International Journal of Field Education, 5(2), 152-164. https://doi.org/10.32570/ijofe.642706
Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T., ve Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845–874.
https://doi.org/10.29299/kefad.2019.20.02.010
Cevizci, A. (2015). Felsefeye giriş. Say Yayıncılık.
Çakmak, E. E. (2019). Öğretmenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. The Journal of Limitless Education and Research, 4(3), 300-316. https://doi.org/10.29250/sead.626507
Çelebi, M., ve Sevinç, Ş. (2019, 26-27 Nisan). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının ve bu becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi [Tam metin bildiri]. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Gaziantep.
Çınar, O., Hatunoğlu, A., ve Hatunoğlu, Y. (2009). Öğretmenlerin problem çözme becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215-226. https://dergipark.org.tr/en/pub/erziefd/issue/6001/80029
Çiftçi, S., Sağlam, A., ve Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 24, 718–734. https://doi.org/10.29000/rumelide.995863
Çoban, Ö., Bozkurt, S., ve Kan, A. (2019). Eğitim yöneticisi 21. yy. Becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1059–1071. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2572
Çuhadaroğlu, A. (2013). Bilişsel esnekliğin yordayıcıları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(1), 86-101. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/4274/57599
Dede, C. (2009). Comparing frameworks for “21st century skills”. http://sttechnology.pbworks.com/f/Dede_(2010)_Comparing%20Frameworks%20for%2021st%20Century%20Skills.pdf
Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. In J. A. Bellanca and R. S. Brandt (Eds.), In 21st century skills: Rethinking how students learn (51-76). Solution Tree Press.
Deveci, İ. ve Çepni, S. (2014). Fen bilimleri öğretmen eğitiminde girişimcilik. Journal of Turkish Science Education, 11(2), 161-188. https://doi.org/10.12973/tused.10114a
Düzgüner, T. T., Karabulut, H., ve Kariper, İ. A. (2022). 21. yüzyıl becerileri ile ilgili yapılmış olan çalışmaların incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 179–199. https://dergipark.org.tr/en/pub/kusbd/issue/68301/986758
Educational Technology Standards (ISTE). (2016). ISTE Standards: Students. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-students
Tok, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 4(2). http://www.ijtase.net/index.php/ijtase/article/view/222/255
enGauge. (2003). 21st Century Skills: Literacy in the Digital Age. Institute of Education Sciences (IES) https://web.archive.org/web/20160403032258/http://pict.sdsu.edu/engauge21st.pdf
Erdoğan, D., ve Eker, C. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının 21. yy becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 118–148. https://dergipark.org.tr/en/pub/kebd/issue/67224/1049186
Erten, P. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Millî Eğitim, 49(227), 33–64. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/56322/778233
Gökçe, E. (2000). Yirmi birinci yüzyılın öğretmeni. Çağdaş Eğitim Dergisi, 270, 21-26.
Gökdere, E. (2013). Öğretmen beklentilerinin yönetimi. 21. yüzyılda Eğitim ve Toplum, 2(5), 179-183. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitimvetoplum/issue/5128/69925
Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1, 1–9. https://doi.org/10.5961/jhes.2012.026
Kalemkuş, F., ve Bulut Özek, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri konusunda araştırma eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878–900. https://doi.org/10.33206/mjss.774848
Karataş, A. (2008). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
Kartal, O. Y. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlık bağlamında toplum yaşamına katılma düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Kay, K., ve Greenhill, V. (2011). Twenty-first century students need 21st century skills. In G. Wan and M. G. Dianne (Eds.), In Bringing Schools Into The 21st Century (ss. 41–65). Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0268-4_3
Koç Akran, S., Acıdemir, M., ve Uludağ, Ş. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim kavramına yönelik metaforik algıları. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 69-82.
Kozikoğlu, İ., ve Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 522–531. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.293
Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270–290. https://doi.org/10.30703/cije.579925
Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 104- 119. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajesi/issue/1526/18738
MEB (1973, Haziran 14). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri.
https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf
National Commission on Excellence in Education (1983). A nation at risk: the imperative for -educational
reform. https://web.archive.org/web/20011122122744/http://www.ed.gov/pubs/NatAtRisk/risk.html
Nazlı, S. (2019). Kapsamlı gelişimsel rehberlik programı. Anı Yayıncılık.
OECD (2005). Competency framework. https://www.oecd.org/careers/competency_framework_en.pdf
Özdemir Özden, D., Karakuş Tayşi, E., Kılıç Şahin, H., Demir Kaya, S., ve Özge Bayram, F. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları: Kütahya örneği. Turkish Studies, 13(27), 1163–1184. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14298
Özdemir, M., ve Dil, K. (2013). Teachers’ Attitudes toward Multicultural Education: Case of Çankırı Province.
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 46(2), 215-232. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001302
Partnership for 21st Century Skills (P21) (2019a). Framework for 21st century learning. https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf
Partnership for 21st Century Skills (P21) (2019b). Framework for 21st century learning definitions. https://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_DefinitionsBFK.pdf
Ramsey, P. G. (2004). Teaching and learning in a diverse world: multicultural education for young children (early childhood education series). Teacher Collage Press.
Rotherham, A. J., ve Willingham, D. T. (2010). “21st-century” skills: Not new, but a worthy challenge. American Educator, 34(1), 17–20. https://eric.ed.gov/?id=ej889143
Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10342/126702
Safa, B., ve Arabacıoğlu, T. (2021). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri kullanım düzeylerinin bireysel yenilikçilik özellikleri açısından incelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 40(1), 369-386. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuefd/issue/62535/686056
Sancer, E., Buğu, E., Yavuz, M., Karaca, M., Bayar, S., ve Taşlak, A. E. (2023). Öğretmenlerin teknoloji okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(26), 21-34. https://socratesjournal.org/index.php/pub/article/view/225
Selçuk, G. (2020). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik metaforik algıları.
Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 184–208. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.819188
Silik, Y., ve Aydın, F. (2021). Dijital okuryazarlık ve teknoloji okuryazarlığı: karşılaştırmalı bir inceleme. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4), 17-34. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.907788
Sumardi, L., Rohman, A., ve Wahyudiati, D. (2020). Does the teaching and learning process in primary schools correspond to the characteristics of the 21st century learning?. International Journal of Instruction, 13(3), 357–370. https://eric.ed.gov/?id=EJ1259424
Şenel, T., ve Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine….. https://saraykent.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/05164224_TanYtYm_KitapYY.pdf
Taştekin, E., Bozkurt Yükçü, Ş., İzoğlu, A., Güngör, İ., Işık Uslu, A. E. ve Demircioğlu, H. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarının ve algılarının incelenmesi. Hacettepe Journal of Educational Research, 2(1). https://dergipark.org.tr/tr/pub/huner/issue/24605/260464
Tekin, M. (2021). Covid 19 pandemi sürecinde sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerisine yönelik metaforik algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
Tunagür, M., ve Aydın, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlikleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(4), 1562–1580. https://doi.org/10.30703/cije.877013
Tutkun, T. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyi ile aktif vatandaşlık bileşenlerinden temsili demokrasiye, protesto ve sosyal değişime katılım düzeyi arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi].
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Tuzcuoğlu, N., ve Hastürk, G. (2022). Kırsal alanda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin teknolojik okuryazarlıklarının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2022 (19), 303-319. https://doi.org/10.46778/goputeb.1084315
Tümkaya S., ve Aybek B. (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2(17), 13-24.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4379/60056
Uyar, A., ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21.yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
Voogt, J., ve Pareja Roblin, N. (2010). 21st century skills: Discussion paper. http://opite.pbworks.com/w/file/fetch/61995295/White%20Paper%2021stCS_Final_ENG_def2.pdf
Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183–201. https://doi.org/10.30964/auebfd.405860
Yaylacı, A. F. (2013). Öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine ilişkin yaklaşım sorunu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ÖYGE Özel Sayısı), 25-40. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21642/232633
Yazgan, A. D. (2013). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ile aktif vatandaşlığa ilişkin demokratik değer düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Yıldırım, Ş. (2017). Türkçe ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin medya okuryazarlığı eğitimi ile ilgili becerileri ve görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
Yılmaz, K. (2021). Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
YÖK (2018). Programların güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
Çalışır, M., Arslan, M., & Özaslan, H. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerilerine Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 701-736. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309350