Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM), ortak metin ve derslere ilişkin öğretim programları ile birlikte hazırlanmış; 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanmıştır. TYMM; programlar arası bileşenler olarak ifade edilen “sosyal-duygusal öğrenme becerileri, Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi, okuryazarlık becerileri” üzerine yapılandırılmıştır. Bu araştırmada TYMM’nin sistem düşüncesi ve okuryazarlık becerileri açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. TYMM’nin bu bağlamda değerlendirilmesiyle Türkçe öğretmenlerine programın uygulanması sürecinde rehberlik edecek bir içerik sunulması amaçlanmaktadır. Böylelikle programın uygulayıcısı olan öğretmenlerin program ve ders kitapları ekseninde “sistem düşüncesi”ni doğru şekilde kurgulayabilmelerine katkı sağlanmış olacaktır. Çalışma kapsamında TYMM Ortak Metni, program okuryazarlığı kılavuzları, Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı (OTDÖP) ve ders kitapları nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen veriler tematik analiz yaklaşımı temel alınarak çözümlenmiştir. Bu kapsamda TYMM’nin öğrencilerin farklı okuryazarlık becerileriyle donatılması hedefine ilişkin yeterliliklerle yapılandırılmış olduğu görülmüştür. Model kapsamında sistem düşüncesi içerisinde farklı okuryazarlık becerilerinin tanımlandığı, tasnif edildiği ve bunlara ilişkin göstergelerin yer aldığı saptanmıştır. Bu analizler ışığında Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı (OTDÖP) ve ders kitapları okuryazarlık becerileri bağlamında incelenmiş ve yorumlanmıştır. Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı (OTDÖP) içerisinde okuryazarlık becerilerinden sekiz tanesine yer verildiği, hazırlanan ders kitaplarında da buna uygun içeriklerin kullanıldığı tespit edilmiştir. Bu aşamadan sonra hazırlanacak olan ders araç gereçlerinde etkileşimli içeriklerde okuryazarlık becerilerine ve bunları geliştirecek etkinliklere yer verilmesinin sistem düşüncesinin daha etkin bir şekilde kazandırılmasına katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.
Ders kitapları Okuryazarlık becerileri Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı sistem düşüncesi Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
Çalışma doküman analizi olarak yürütüldüğünden etik izin gerekmemektedir.
The Centuryof Türkiye Education Model was developed in conjunction with teaching programs for common texts and courses and has been implemented since the 2024-2025 academic year. The Century of Türkiye Education Model is structured around “social-emotional learning skills, virtue-value-action framework, literacy skills” expressed as cross-curricular components. This study aims to evaluate the Century of Türkiye Education Model in terms of systems thinking and literacy skills. By evaluating the Century of Türkiye Education Model in this context, the aim is to provide Turkish teachers with content that will guide them in the implementation process of the program. Thus, it will contribute to the teachers, who are the implementers of the program, being able to correctly construct “systems thinking” based on the program and textbooks. Within the scope of the study, the Century of Türkiye Education Model Common Text, program literacy guides, the Middle School Turkish Language Course Teaching Program , and textbooks were examined using document analysis, a qualitative research method. The data obtained were analyzed based on a thematic analysis approach. In this context, it was observed that the TYMM was structured with competencies related to the goal of equipping students with different literacy skills. Within the scope of the model, it was determined that different literacy skills were defined and classified within a systems thinking framework and that indicators related to these skills were included. In light of these analyses, the Middle School Turkish Language Teaching Program and textbooks were examined and interpreted in the context of literacy skills. It was determined that eight literacy skills are included in the Middle School Turkish Language Teaching Program and that the prepared textbooks use content appropriate to this. It is considered that including literacy skills and activities that develop them in interactive content in the teaching tools to be prepared after this stage will contribute to the more effective acquisition of systems thinking.
Literacy skills Secondary School Turkish Course Curriculum system thinking textbooks the Century of Türkiye Education Model
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | May 30, 2025 |
| Acceptance Date | December 17, 2025 |
| Publication Date | December 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 1 |