BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF MATHEMATICS ANXIETY OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES

Year 2017, Volume: 46 Issue: 215, 69 - 86, 01.07.2017

Abstract

The aim of this study is to examine mathematics anxiety level of primary school teachers in terms of different variables. In this study, a sample of the selection of teachers and variables of this study are the ones which have been researched very little or have never been studied is to make research more important. Sample group of this study consists of 428 primary school teachers chosen. In order to collect data Mathematic Anxiety Scale for Teachers and Pre-service Teachers has been used. For data analysis two-way ANOVA and Tukey tests have been used. According to research results, there was a significant difference between teachers’ math anxiety scores with department graduated, job satisfaction, classroom size, classroom being taught, professional publication followed and master’s degree variables. According to two way ANOVA test it has been seen that variables of department graduated and job satisfaction have a common effect on mathematical anxiety of teachers. Also, it has been seen that variables of classroom size and classroom being taught have a common effect on mathematical anxiety of teachers. In addition it has been seen that variables of master’s degree and professional publication have a common effect on mathematical anxiety of teachers

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 46 Issue: 215, 69 - 86, 01.07.2017

Abstract

Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin matematik kaygı düzeylerini çeşitli değişkenlere göre incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada az araştırılmış ya da hiç araştırılmamış değişkenlerin ele alınması ve öğretmenlerin örneklem olarak seçilmesi, araştırmayı önemli kılmıştır. Araştırmaya, 428 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veri toplamak için, Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö) kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde iki yönlü varyans analizi (two-way ANOVA) ve Tukey testi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin matematik kaygı puanları, mezun olunan bölüm, meslek memnuniyeti, sınıf mevcudu, okutulan sınıf, yüksek lisans ve mesleki yayın takibi değişkenlerine göre anlamlı bir fark oluşturmaktadır. Yapılan iki yönlü varyans analizine göre ise, mezun olunan bölüm ve meslek memnuniyeti değişkenlerinin ortak etkisinin öğretmenlerin matematik kaygıları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, sınıf mevcudu ve okutulan sınıf değişkenlerinin ortak etkisinin öğretmenlerin matematik kaygıları üzerinde anlamlı etkisinin olduğu saptanmıştır. Benzer olarak, yüksek lisans ve mesleki yayın takibi değişkenlerinin ortak etkisinin öğretmenlerin matematik kaygıları üzerinde etkili olduğu görülmüştür

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA74UJ62ER
Journal Section Research Article
Authors

Kenan Yıldırım This is me

Ramazan Gürbüz This is me

Publication Date July 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 46 Issue: 215

Cite

APA Yıldırım, K., & Gürbüz, R. (2017). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK KAYGILARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 46(215), 69-86.