The rapid developments in the world obliges the individuals to receive education all through their lives. It is via lifelong learning for individuals to improve themselves, keep pace with the new developments and become compatible individuals to the society. Among the most important studies in terms of lifelong learning is the key competences the European Union identified for adult education and required to be had by all the member state citizens. The aim of this research is to make a situation analysis about the quality and future of the studies on key competences within the scope of lifelong learning towards adult education done in Turkey. The data has been obtained via document analysis and the semi-structured interview forms for expert views in this qualitative model and phenomology designed study. The seven expert constituting the study group was determined with purposeful sampling method. According to the data obtained it has been determined that; lifelong learning is an essential factor in terms of adult education and it is necessary for the modules prepared within this scope about the eight competences to be used in distance or face to face education
Dünyadaki hızlı gelişmeler bireylerin hayatları boyunca eğitim almalarını zorunlu kılmaktadır. Bireylerin kendilerini geliştirmesi, yeni gelişmelere ayak uydurabilmesi ve topluma uyumlu bireyler haline gelebilmesi hayat boyu öğrenme ile gerçekleşmektedir. Hayat boyu öğrenme kapsamında yapılan önemli çalışmalardan biri Avrupa Birliği’nin yetişkin eğitimi için belirlediği ve tüm üye ülke vatandaşlarının sahip olması gereken anahtar yeterliliklerdir. Bu araştırmanın amacı hayat boyu öğrenme bağlamında özellikle yetişkin eğitimine yönelik olarak belirlenen anahtar yeterlilikler konusunda Türkiye’de yapılan çalışmaların niteliği ve geleceğine ilişkin bir durum analizi yapmaktır. Nitel araştırma modeline dayalı olarak olgubilim yöntemine göre yapılan çalışmada veriler dokuman analizi ve uzman görüşlerinin alındığı yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan yedi uzman amaçlı eleman örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre yetişkin eğitimi açısından hayat boyu öğrenmenin vazgeçilmez bir unsur olduğu ve bu kapsamda hazırlanan sekiz anahtar yeterliğe ilişkin modüllerin uzaktan eğitim ya da yüz yüze eğitim kapsamında kullanılmasının gerekli olduğu belirlenmiştir
Other ID | JA32SF22PR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 215 |