The purpose of this study is to develop a scale for investigating the online information searching strategies used by middle school students. The scale was administrated to a total of 720 students who are fifth, sixth, seventh and eighth graders of the middle schools located at Yenimahalle-Ankara in 2014-2015 academic year. The principal component analysis was used to obtain the evidence for the validity of the scale of which content validity was provided through experts’ judgments. Based on the exploratory factor analysis, it was determined that the scale has a structure composed of eight main factors. These factors are named based on the literature on information literacy and information searching strategies as well as the characteristics of items in the subscales as evaluation of information sources, using advanced search features, determining the search strategy, checking the accuracy of information, selecting the information sources, identifying the information need, finding and accessing information, and finalizing information search process. The Cronbach Alpha (α) coefficient for the scores obtained from the overall scale was calculated as 0,832
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin internette kullandıkları bilgi arama stratejilerinin belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki resmi ortaokullarda öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 720 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Uzman görüşleri doğrultusunda kapsam geçerliliği sağlanan ölçeğin yapı geçerliliğine ilişkin bilgi elde edebilmek amacıyla döndürülmüş temel bileşenler analizi yapılmıştır. Faktör analizi sonucunda ölçeğin sekiz faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Alanyazında bilgi okuryazarlığı ve bilgi arama stratejilerine ilişkin yapılan bilimsel çalışmalar ile alt boyutlarda yer alan maddelerin karakteristik özellikleri dikkate alınarak alt boyutlar; bilgi kaynağının değerlendirmesi, gelişmiş arama özelliklerinin kullanılması, arama stratejilerinin belirlemesi, bilginin doğruluğunun kontrol edilmesi, bilgi kaynağının seçilmesi, bilgi ihtiyacının tanımlanması, bilginin bulunması ve erişimi ve araştırma sürecinin sonlandırılması olarak isimlendirilmiştir. Ölçümlerin güvenilirliğine ilişkin olarak ise ölçeğin bütününden elde edilen ölçümlerin iç tutarlılığı α=0,832 olarak hesaplanmıştır. Geliştirilen ölçme aracına ilişkin olarak elde edilen tüm sonuçlar değerlendirildiğinde ölçeğin, ortaokul öğrencilerinin internette kullandıkları bilgi arama stratejilerini belirlemede geçerli ve güvenilir ölçümler sunacağını söylemek mümkündür
Other ID | JA45CY64PD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 215 |