The museums are places where the objects and stories belonging to the fields of culture, art, nature, science and technology are sheltered in. Learning from real objects found in the museums is more relevant and exciting, besides an effective learning comes true. One of the most important tasks of the museum is to educate and inform people. For this purpose, museum education units have been established especially in developed countries and educational activities for schools, teachers, public, families, all types of disability groups and institutions have been established and museum education services have continued to increase with the achievements of museum learning. Educational units are established in our country’s museums and education services for schools, teachers, disabled people, public and institutions are increasing day by day. However these services are not enough to serve all our schools and teachers. Lessons about museum education in the education process of our teachers are not included in many department programs yet in Turkey. From this point of view, I have been working on the theme how our teachers can perform a productive museum visit with the articles entitled “Visiting a Programmed Museum and Following the Application”(Buyurgan), “Museum Education and Practices Book in Visual Arts Education”(Buyurgan&Mercin), “Museum Visit Process” and “Art Education and Education Book” (Buyurgan&Buyurgan) in the Department of Visual Arts Education in the Museum, in line “How Can We Benefit More Effectively From Educators?” and “Steps to Visit an Efficient Museum”. In this research modeled study, the achievements of the museum learning were revealed and the way of organizing an efficient visit to the museum, which emphasized the importance of using museums as educational environment, was dealt with in all dimensions
Müzeler kültür, sanat, doğa, bilim ve teknoloji alanlarına ait objeleri ve hikayeleri içinde barındıran mekanlardır. Müzelerde bulunan gerçek objeler karşısında öğrenme daha ilgili ve heyecanlı olmakta, etkili bir öğrenme gerçekleşmektedir. Müzelerin en önemli görevlerinden biri de insanları eğitmek ve bilgilendirmektir. Bu amaçla özellikle gelişmiş ülkelerde müze eğitim birimleri kurulmuş, okullara, öğretmenlere, halka, ailelere, her tür engel grubuna ve kurumlara yönelik eğitim etkinlikleri oluşturulmuş, müzede öğrenmenin kazanımları görüldükçe müzelerin eğitim hizmetleri artarak devam etmiştir. Ülkemiz müzelerinde de eğitim birimleri kurulmakta, okullara, öğretmenlere, engelli bireylere, halka ve kurumlara yönelik eğitim hizmetleri her geçen gün artmaktadır. Ancak bu hizmetler henüz tüm okullarımıza ve öğretmenlerimize hizmet vermede yeterli olmamaktadır. Ülkemizde öğretmenlerimizin eğitim sürecinde de müze eğitimine yönelik bir ders henüz birçok bölüm programında yer almamaktadır. Bu bakış açısından hareketle çalışmada, Buyurgan tarafından yazılan “Programlı Bir Müze Ziyareti ve Sonrasında Uyguma Örneği” başlıklı bildiri, Buyurgan ve Mercin tarafından yazılan Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları Kitabı, Müzede Görsel Sanatlar Eğitimi Bölümünde yer alan “Müze Ziyareti Süreci” ve Buyurgan ve Buyurgan tarafından yazılan Sanat Eğitimi ve Öğretimi Kitabı, Müzede Eğitim Bölümünde yer alan “Eğitimde Müzelerden Nasıl Daha Verimli Faydalanabiliriz?” “Verimli Bir Müze Ziyaretinin Aşamaları” başlıklı yazılar doğrultusunda öğretmenlerimizin nasıl verimli bir müze ziyareti gerçekleştirebilecekleri irdelenecektir. Çalışma tarama modelindedir. Çalışmada müzede öğrenmenin kazanımları ortaya koyularak öğretmenlerimizin müzeleri eğitim-öğretim ortamı olarak kullanmalarının önemi vurgulanmış, verimli bir müze ziyareti nasıl organize edilebilir? sorusu tüm boyutları ile ele alınmıştır
Other ID | JA86NZ42DM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 214 |