It is the obvious indicator that the perception on museums and museum habits in society change periodically because of the increase on social functions of the museums. Museums are not only the exhibition areas where the houses of the works of art, scientific materials, historical artifacts and ethnographic material and so on. Apart from the exhibition area the museums are often perceive in the context of their contemporary features. Last years there are several changes and the diversity in the functions of the museums are observed and the institutions in order to keep pace with the rapid changes in contemporary museology. For this purpose museums use technological infrastructures, develop the interactions and relationships with the visitors. In many countries it is made appropriate arrangements to contemporary museology. Education is the priority function of the museums according to contemporary museology approach. Museums of the 21st century have actively been operated in culture education as an alternative leisure-time activity in which educational function is foregrounded; integration with community is achieved; demands of modern age are prioritized in tandem with a selection of preservation, restoration and exhibition operations to offer educational activities. Thus, museums are frequently used in teachers training process which is based on the constructivist approach to develop the ability for using the museums as out of school learning environments. This study aims to indicate the views of Ankara University School of Education prospective preschool teachers views on museum and museum education course. Research is designed in descriptive survey model. Study includes 21 male, 41 female students who participated the museum education course in 2014-2015 and 2015-2016 Academic Years. 47 of participants are from 2015-2016 Academic Year and 15 of 2014-2015 Academic Years
Günümüzde toplumsal işlevleri artan müzeler, aynı zamanda toplumda müze algısı ve alışkanlığındaki değişmenin de önemli göstergesidir. Müzeler; sadece sanat eserlerinin, bilimsel materyalin, tarihi eserlerin, etnografik malzemenin vb. sergilendiği mekânların dışında çağdaş özellikleri bağlamında algılanmaktadır. Son yıllarda işlevsel anlamda hızlı bir değişim ve çeşitlilik gözlemlenen müzelerde değişime ayak uydurmak amacıyla teknolojik altyapının geliştirildiği, ziyaretçi ilişkilerinin önemsendiği ve çağa ayak uydurma motivasyonun arttığı bir süreç yaşanmaktadır. Bu bilinçle birçok ülkede, çağdaş müzecilik anlayışına uygun düzenlemeler yapılmaktadır. Çağdaş müzecilik yaklaşımı, eğitimi diğer işlevlerin önüne alır. Eğitim işlevi katılımcının kendi kültürünü ve farklı kültürleri çok yönlü yaklaşımlarla tanıyabileceği, müzedeki nesneleri işlevleri, geçmiş ve gelecek bağlantılarıyla değerlendirebileceği, farklılıkları ve benzerlikleri gerçek nesneyle etkileşime geçerek öğrenebileceği olanaklar sunmaktadır. Bu özellikleriyle çağdaş bir öğretim kurumu olarak da tanımlanan müzeler, yapılandırmacı yaklaşımın temel alındığı öğretmen eğitimi sürecinde okul dışı öğrenme ortamlarını kullanma becerisini geliştirmek amacıyla sıkça gündeme gelmektedir. Bu çalışma Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Okulöncesi Öğretmenliği Bölümünde “müze algısı” temasıyla işlenen seçmeli Müze Eğitimi dersine katılan öğretmen adaylarının müzelerin değişen algısına ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Okulöncesi Öğretmenliği adaylarının seçmeli müze eğitimi dersinde farklı türdeki müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşlerini belirlemeyi hedefleyen araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırma 2015-2016 ve 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılları Güz dönemlerinde seçmeli müze eğitimi dersine katılan 21’i erkek, 41’i kız toplam 62 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların 47’si 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılının güz yarıyılında; 15’i ise 2016-2017 öğretim Yılının Güz Yarıyılında dersi seçen öğretmen adaylarıdır
Other ID | JA76FN67RN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 214 |