It is seen that leadership researces in the field of education are mainly made on managers and teachers. It is also seen that researches on students’ leadership qualities at schools in Turkey are limited and only few researces have been made in different types and levels of schools, recently. In addition, school is one of the places where the leadership qualities of adulthood can be gained. For this reason, the aim of this study was to examine students' leadership qualities in terms of different variables. The study group consists of students aged between 13-18 studying in a private school in İstanbul. The scale developed for this purpose in the 2013-2014 academic year was applied to 176 students.According to the results, students who participated in the study were found to have moderate level of leadership qualities. Students’ "group work and being reliable" qualities were found to be at high levels. Students’ leadership qualities of self confidence, problem solving, responsibility and convincing others were found to be at moderate levels. It was observed that leaderhip qualities differed according to age but it did not differ according to gender, parental education status and birth order of the siblings in the family. According to the results obtained, more efforts should be made for the development of leadership qualities of students
Eğitim alanında yapılan liderlik araştırmalarının yöneticiler ve öğretmenler düzeyinde ağırlıklı olarak yapıldığı görülmektedir. Türkiye’de okullardaki öğrencilerin liderlik özelliklerine yönelik çalışmaların sınırlı düzeyde olduğu ve farklı okul seviye ve çeşitlerinde bu çalışmaların henüz yeni yapılmaya başladığı görülmektedir. Bunun yanında, yetişkinlik dönemindeki liderlik özelliklerinin kazanıldığı yerlerden biriside okuldur. Bu bakımdan bu araştırmanın amacı öğrencilerin liderlik özelliklerini farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul’da özel bir okulda öğrenim görmekte olan 13-18 yaş arası öğrenciler oluşturmaktadır. Bu amaçla geliştirilen ölçek 20132014 eğitim-öğretim yılında 176 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin sahip oldukları liderlik özellikleri orta düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin “grupla çalışabilme ve güvenilir olma” özelliklerine yüksek düzeyde sahip oldukları görülmüştür. Özgüvenproblem çözme, sorumluluk ve ikna etme özelliklerine ise orta düzeyde sahip oldukları görülmüştür. Liderlik özelliklerinin yaşa bağlı olarak farklılaştığı; cinsiyet, anne baba eğitim durumu ve ailedeki kardeşlerin doğum sırasına göre farklılaşmadığı görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin liderlik özelliklerinin geliştirilmesi yönelik çalışmalar yapılması gerektiği söylenebilir
Other ID | JA45NB79HS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 45 Issue: 212 |