BibTex RIS Cite

EXAMINATION OF MOBBING EXPOSURE LEVEL OF PERSONNEL IN THE CENTRAL ORGANIZATION MINISTRY OF NATIONAL EDUCATION ACCORDING TO SOME VARIABLES

Year 2016, Volume: 45 Issue: 212, 175 - 199, 01.10.2016

Abstract

As the competition has increased nowadays, the value given to human resources has risen as well. Managements of organizations try to eliminate all factors that might impact the productivity of employees and the quality of work life negatively. However; human related problems still occur within the organizations. Mobbing is one of the foremost of these problems.In this study, it has been aimed that examination of mobbing exposure level of personnel in the central organization Ministry of National Education (MoNE) according to some variables. It study is a descriptive one and survey method has been used. The study’s sample consist of 100 staff members that work in central organization of Ministry of National Education. The study’s data were collected by Negative Acts Questionnaire scale. In the analysis of the data, descriptive statistics, Independent sample t test, chi-square test,One way Variance Analysis (ANOVA) tecniques were conducted. As result of the study it has been found that level of mobbing exposure of the staff were significantly differentiated according by gender, age, graduation, position in MoNE, variables

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI MERKEZ TEŞKİLATINDA GÖREV YAPAN PERSONELİN MOBBING YAŞAMA DÜZEYİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2016, Volume: 45 Issue: 212, 175 - 199, 01.10.2016

Abstract

Günümüzde rekabetin artmasıyla birlikte örgütlerde insan kaynağına verilen değer de artmaktadır. Örgüt yönetimleri çalışanların verimliliklerini ve iş hayatının kalitesini olumsuz yönde etkileyebilecek bütün faktörlerin ortadan kaldırılmasına çalışmaktadırlar. Ne var ki yine de örgütlerde insan kaynaklı birçok sorun ortaya çıkabilmektedir. Mobbing bu sorunların başında gelenlerden biridir. Bu araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) merkez örgütündeki personelin mobbing yaşama düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini MEB merkez teşkilatında görev yapmakta olan 100 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Olumsuz Davranışlar Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t testi, ki-kare testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda personelin mobbinge maruz kalma düzeylerinde cinsiyet, yaş, eğitim durumu, MEB’deki görevi, MEB’ deki görev yılı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar ortaya çıkarılmıştır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA84AS73PS
Journal Section Research Article
Authors

Yasemin Pattabanoğlu This is me

Publication Date October 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 45 Issue: 212

Cite

APA Pattabanoğlu, Y. (2016). MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI MERKEZ TEŞKİLATINDA GÖREV YAPAN PERSONELİN MOBBING YAŞAMA DÜZEYİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 45(212), 175-199.