Because human beings have changed their environment since ancient times, they had to conflict with global environmental problems such as climate change, loss of biodiversity. The Most Important step for solving environmental problems is teaching sustainable World viewtone generations. In this context, it may be the most effective way of providing basic education an effective environmental education in primary education. A conscious environmental education is need to be fed by religion, philosophy, tradition and ideology because technological solutions are not enough for environmental problems. Beliefs And Thoughts of the communities should be taken into as well in preventing pollution. Especially Religious Resources is quite useful teaching tool for environmental education. Because the yare religious resources and giving universalmessages, Kuran andhadits have a special part. The Purpose of this study is to raise awareness of primary school on problems of the environment with developed guidance materials based on the verses in the hadiths.Work in view of the results of the environmental guidelines of the material supported by verses and hadiths elementary school students reached the conclusion that positively affect
İnsanoğlu eski zamanlardan bu yana çevresini değiştirdiği için, günümüzde iklim değişikliği, biyoçeşitliliğin azalması gibi birçok küresel çevre sorunuyla mücadele etmek zorunda kalmıştır. Bu sorunların çözümünde en önemli adım sürdürülebilir dünya görüşünün yeni nesillere öğretilmesidir. Bu kapsamda, temel eğitim olan ilköğretimde etkili bir çevre eğitiminin verilmesi en etkili yol olabilir. Bilinçli bir çevre eğitiminin din, felsefe, gelenek ve ideolojilerden beslenmesi gerekir. Çünkü çevre sorunlarına sadece teknolojik çözümler aramak yeterli değildir. Bunun yanında kirliliği önlemede toplumların inanç ve düşünceleri de dikkate alınmalıdır. Özellikle dini kaynaklar, çevre eğitimi için oldukça kullanışlı öğretim araçlarıdır. İlahi kaynaklı oluşları, evrensel mesajlar sunmaları ve çevresel ögelere yer verişleri ile ayet ve hadisler farklı bir konuma sahiptirler. Bu çalışma da amaç ayet ve hadislere dayalı olarak geliştirilen örnek materyallerle ilköğretim öğrencilerinde çevre sorunlarına dair farkındalık oluşturma amacını gütmektedir.Çalışma sonucun da ayet ve hadislerle desteklenmiş örnek materyalin ilköğretim öğrencilerinin çevreye bakışlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır
Other ID | JA48BS72AP |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 45 Issue: 209 |