The publication in 2015 of new international school library guidelines
was the culmination of a two-year process involving a wide network of international
contributors. The process was guided by the Joint Committee of the
International Federation of Library Associations (IFLA) School Libraries Section
and the International Association of School Librarianship (IASL). The new guidelines
include several significant departures from the IFLA/UNESCO School
Library Guidelines, published in 2002, but they remain grounded in and consistent
with principles expressed in the 1999 IFLA/UNESCO School Library
Manifesto. The 2015 IFLA School Libraries Guidelines (2nded.) interpret in practical
terms those foundational principles and reflect current research, practice and
conditions of 21st-century school librarianship. In this work historical roots and
the development process of the new international school library guidelines are
described, along with a discussion of some concepts important to contemporary
school library practice
Uluslararası Okul Kütüphanesi Rehberi’nin 2015 basımı, uluslararası katkının sağlandığı geniş bir ağı içeren iki yıllık bir çalışmanın sonucudur.Bu süreç Uluslararası Kütüphane Dernekleri ve Kuruluşları Federasyonu(IFLA) Ortak Komitesi ve Okul Kütüphaneleri Bölümü ile Uluslararası OkulKütüphaneciliği Derneği (IASL) tarafından yönetilmiştir. Yeni rehber, 2002yılında yayınlanan IFLA/UNESCO Okul Kütüphanesi Rehberi’nde bulunan pekçok önemli bölümü içermektedir; buna rağmen 1999 yılında açıklananIFLA/UNESCO Okul Kütüphanesi Manifestosu’nda yer alan ilkelerle de uyumludur. 2015 IFLA Okul Kütüphanesi Rehberi (2.basım), bu temel ilkeleri dahaanlaşılabilir şekilde yorumlamakta ve 21.yüzyıl okul kütüphaneciliği ile ilgiligüncel araştırmaları, uygulamaları ve koşulları yansıtmaktadır. Bu çalışmada,çağdaş okul kütüphanesi uygulamalarında önemli olan bazı kavramları tartışmakla birlikte yeni okul kütüphanesi rehberinin tarihi temelleri ve gelişim süreci açıklanmıştır
Other ID | JA48YS84AF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 45 Issue: 208 |