Significant changes have been taking place in the structure and functioning
of the education system in our country in recent years. It can also be said
that postmodernism is one of the intellectual movements affecting the movement
of change. The purpose of the study is to determine a reflection of postmodern
mind on the changes in the education system in Turkey. The study is in
qualitative character as a model, and in terms of the data collection techniques
it has document examining patterns. In this study generally, in general education
after the 1990s, changes can not be made in the overall goals of education
and objectives of the schools, however, it is concluded that the reflections of the
postmodern understanding have been observed on some changes of the structure,
processes and mood of educational organizations. Reduction of the hierarchy,
decentralization, transfer of authority to lower levels, greater involvement
of employees in management, the state of regarding the diversity as richness,
the intense efforts to provide the benefits of education for the disadvantaged
groups, the constructivist approach that is based on teaching programs, the
mind of one typifying the students is renounced but adoption of the understanding
of educating individuals that gained skills such as critical thinking, creative
thinking and communication skills; attempting to embedding a culture of
continuous learning, the use of computer and internet technology in education,
giving more emphasis on art and aesthetics are some of these effects.
Ülkemizde eğitim sisteminin yapı ve işleyişinde son yıllarda önemlideğişimler yaşanmaktadır. Değişme hareketlerini etkileyen fikir hareketlerinden birinin de Postmodernizm olduğu söylenebilir. Araştırmanın amacı,Türkiye’de eğitim sisteminde yapılan değişmeler üzerinde Postmodern düşüncenin yansımalarını belirlemektir. Çalışma, model olarak nitel karakterli olup,veri toplama tekniği açısından doküman incelenmesi desenindedir. Çalışmadagenel olarak, 1990’lı yıllardan sonra eğitim genel amaçları ve okulların amaçlarında değişiklik olamadığı bununla birlikte; eğitim örgütlerinin yapı, süreç vehava boyutlarında yapılan bazı değişmeler üzerine Postmodern anlayışın yansımalarının görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Hiyerarşinin azaltılası, merkeziyetçilikten uzaklaşma, yetkilerin alt kademelere aktarılması, çalışanların yönetime daha çok katılması, farklılıkların zenginlik olarak görülmesi, dezavantajlıgrupların eğitim hakkından yararlanabilmeleri için yoğun çabaların sergilenmesi, yapılandırıcı yaklaşımın öğretim programlarında esas alınması, öğrencileritek tipleştiren anlayıştan vazgeçilerek, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, iletişim gibi becerilere sahip, bireyler yetiştirme anlayışının benimsenmesi, sürekliöğrenme kültürünün yerleştirilmeye çalışılması, bilgisayar ve iletişim teknolojilerinin eğitimde kullanılması, sanat ve estetiğe daha çok önem verilmesi, buetkilerden bazılarıdır
Other ID | JA83NV59UN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 44 Issue: 204 |