Tarih yazımında ve öğretiminde savaşlar ağırlıklı bir role sahip- tir. Bu nedenle savaşların tarih eğitimindeki yeri ve önemi çok tartışı- lan konulardan biri olmuştur. Savaşların tarih eğiminde baskın olma- sı yüzünden sosyal ve ekonomik konuların eksik kaldığını bu nedenle tarihin sevimsiz ve sıkıcı bir alan olduğunu ifade eden görüşler vardır.
Bu görüşler doğrultusunda savaşların anlatımının barış dolu bir dünyaya
zarar verdiği fikri de dile getirilmiştir.
Literatürdeki bilgileri değerlendirdiğimizde savaşların tarih
eğitimindeki yerinin nasıl olması gerektiği tartışmaları 20. yüzyılın
başına kadar gittiği görülmektedir. Söz konusu tartışmalarda savaşların
tarih derslerinden çıkarılması gerektiği görüşü dahi savunulmuş-
tur. Savaşların tarih eğitiminden çıkarılmasına yönelik girişimler ise,
öğrencilerin ve toplumun gözünde tarih dersinin öneminin azalması
ve dersin sıkıcı hale gelmesiyle sonuçlanmıştır. Bununla birlikte, savaş-
ların tarih kitaplarından çıkarılması ya da tarih kitaplarındaki oranının
azaltılması barışa katkı sağlamamıştır. O nedenle gelecek kuşaklara
barış fikrini aşılamak için savaşların tarih ders kitaplarından çıkarılması
uygun bir çözüm yolu olmamıştır. Dolayısıyla savaşların anlatı-
mıyla ilgili yöntemleri gözden geçirmek icap etmiştir. Bu çalışmada,
tarih eğitiminde savaş olgusunun yeriyle ilgili tartışmalar kronolojik ve
analitik bakış açısıyla değerlendirilecektir.
Other ID | JA23VS58PY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 42 Issue: 196 |