BibTex RIS Cite

THE OPINIONS ABOUT THE TURKISH COURSES AT theB 4th AND 5th GRADES SHOULD BE GIVEN BY CLASS TEACHERS OR BRANCH TEACHERS

Year 2011, Volume: 41 Issue: 192, 121 - 134, 01.10.2011

Abstract

The basic aim of primary grade mother tongue courses are developing
language skills, and enriching the students both emotionally and cognitively by
means of showing them the elaborateness and beauty of language. Therefore,
the mother tongue instruction at primary grades has great importance. The primary
grade mother tongue courses are given by class teachers. As it is the case
with other subjects, the field knowledge, occupational qualities, communication
skills and language use of a teacher have a direct effect on students’ success. In
Turkey, physical education, music, visual arts, religion, foreign language, information
technology lessons can be given by branch teachers in accordance with
the related legislation. This study based on the opinion of teachers and administrators
deals with the following question: Should the Turkish courses at 4. and
5. grades be given by class teachers or branch teachers? Fort his purpose we
received opinion from 10 academics, 4 developmental psychologists, 12 teachers,
6 primary school inspectors, 5 educational administrators, and 8 primary
school students. Data was obtained via oral interview. After analyzing the content
of the data, the opinions and suggestions of participants were specified.

4-5. SINIFLARDA TÜRKÇE DERSİNİN SINIF ÖĞRETMENİ Mİ YOKSA TÜRKÇE ÖĞRETMENİ Mİ TARAFINDAN OKUTULMASI GEREKTİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLER

Year 2011, Volume: 41 Issue: 192, 121 - 134, 01.10.2011

Abstract

İlköğretim Türkçe dersinin temel amacı öğrencilere Türk dilinin güzellik ve inceliklerini kavratarak iletişim becerilerini geliştirmek, duygu ve düşünce dünyalarını zenginleştirmektir. Bu amaca ulaşılmasında ilköğretimde verilendil eğitimi büyük önem taşımaktadır. İlköğretimin ilk kademesinde Türkçedersleri sınıf öğretmenlerince verilmektedir. Türkiye’de ilgili mevzuat gereğince beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar, din kültürü ve ahlak bilgisi, yabancı dilve bilişim teknolojileri dersleri branş öğretmenlerince okutulabilmektedir. Buçalışmada ilköğretiminin 4-5. sınıflarında Türkçe derslerinin de branş öğretmenlerince mi yoksa -mevcut şekliyle- sınıf öğretmenleri tarafından mı verilmesi gerektiği konusunda eğitimcilerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, Ankara ilinde görev yapan 10 akademisyen, 4 gelişim psikoloğu, 12 öğretmen, 6 ilköğretim müfettişi ve 5 MEB yöneticisi olmak üzere 37kişi katılmıştır. Araştırmanın verileri görüşme yoluyla elde edilmiştir. Toplananveriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonunda Türkçe dersininsınıf öğretmeni mi yoksa Türkçe öğretmeni mi tarafından verilmesi gerektiğikonusundaki görüşler belirlenerek bu konuya yönelik öneriler ortaya konulmuştur

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA95YG37TT
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Demirbaş This is me

Seher Ulutaş This is me

Semra Bayraktar This is me

Betül Korkmaz This is me

İnci Türker This is me

Publication Date October 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 41 Issue: 192

Cite

APA Demirbaş, H., Ulutaş, S., Bayraktar, S., Korkmaz, B., et al. (2011). 4-5. SINIFLARDA TÜRKÇE DERSİNİN SINIF ÖĞRETMENİ Mİ YOKSA TÜRKÇE ÖĞRETMENİ Mİ TARAFINDAN OKUTULMASI GEREKTİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLER. Milli Eğitim Dergisi, 41(192), 121-134.