One of the factors which significantly affects the structure, function, aim
and priority of social institutions of societies is the current paradigms of our age.
Democracy as a political system, complement of a series of principles and values,
and a cultural and mental concept which affects individual and social life, is
one of the paradigms of our age which affects the quality of the services provided
by many social institutions. Meanwhile, many components of the educational
organization such as policy, strategy, curricula, legislation and management
are being restructured on the basis of the principles, knowledge, skills, values
and behaviours required for democracy. In order to provide the standards of
democratic life for Turkish society, which had looked for democracy for two centuries
and have had democratic experience for more than a half century, the perception
and system of education require to be transformed on the basis of
democratic education. Such a transformation which will be possible in support
with the historical-social experiences which are necessary in terms of the vision
of the country, will play a developing role in the processes of global competition,
transformation to the knowledge society and preparation for membership of
European Union in terms of socialization in Turkey.
Toplumların sosyal kurumlarının yapısını, işlevini, amacını ve önceliklerini önemli ölçüde etkileyen faktörlerden biri çağın geçerli paradigmalarıdır.Demokrasi de bir siyasal sistem, bir dizi ilkler ve değerler bütünü, bireysel vetoplumsal hayatı etkileyen bir kültür ve zihniyet biçimi olarak çağımızın geçerli paradigmalarından biri olup birçok toplumsal kurumun ürettiği hizmetinniteliğini etkilemektedir. Bu süreçte eğitim kurumunun da politika, strateji,program, mevzuat, yönetim gibi birçok bileşeni, demokrasinin gerektirdiği ilkeler, bilgiler, beceriler, değerler ve davranışlar temelinde yeniden yapılandırılmaktadır. İki yüz yıllık demokrasi arayışı ve yarım asrı aşkın da demokrasideneyimi olan Türk toplumunun, demokrasinin sunduğu hayat standardınakavuşabilmesi için eğitim sistemi ve anlayışını demokratik eğitim temelindedönüştürmesi gerekmektedir. Belirlediği ülke vizyonunun gerekeli kıldığı vesahip olduğu tarihsel-toplumsal birikimin mümkün kılacağı bu dönüşüm, küresel rekabet, bilgi toplumuna geçiş ve Avrupa Birliği üyeliğine hazırlanma süreçlerinde Türkiye’de toplumsal açıdan gelişimci bir rol oynayacaktır
Other ID | JA75FD74FV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 40 Issue: 185 |